Zaplox publicerar delårsrapport för tredje kvartalet 2024
Optionslösen tillförde Zaplox 7,7 MSEK - skapar utrymme att fortsätta leverera på strategin
Tredje kvartalet för koncernen (2024-07-01 till 2024-09-30)
• Nettoomsättningen uppgick till 4 891 (3 942) TSEK.
• Bruttomarginalen uppgick till 91 (87) %.
• ARR uppgick till 16 488 (11 741) TSEK vid periodens utgång.
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -3 732 (-3 625) TSEK.
• Resultat per aktie uppgick till -0,12 (-0,22) SEK.
• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -4 711 (-5 374) TSEK.
• Likvida medel uppgick till 14 862 (10 154) TSEK vid periodens utgång.
• Soliditeten uppgick till 62 (57) %.
Första nio månaderna för koncernen (2024-01-01 till 2024-09-30)
• Nettoomsättningen uppgick till 14 122 (11 467) TSEK.
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -13 361 (-15 103) TSEK.
• Resultat per aktie uppgick till -0,48 (-0,01) SEK.
Väsentliga händelser under andra kvartalet 2024
2024-08-19 Zaplox utsåg Gerton Jönsson till interim CFO.
2024-09-03 Zaplox meddelade att teckningsperioden för Zaplox teckningsoptioner av serie TO 3 inleddes.
2024-09-05 Zaplox meddelade att bolaget erhållit teckningsförbindelser avseende nyttjandet av teckningsoptioner av serie TO 3 motsvarande cirka 46 procent.
2024-09-12 Zaplox kommunicerade att bolaget följer planen mot ett positivt kassaflöde.
2024-09-19 Zaplox meddelade utfall för nyttjandet av teckningsoptioner av serie TO 3 varigenom bolaget tillfördes 7,7 MSEK.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
Inga väsentliga händelser har skett efter periodens utgång.
Vd har ordet
Förbättrat resultat & ökat ARR
- Vi följer planen mot ett positivt kassaflöde
När vi stänger böckerna för tredje kvartalet och lämnar sensommaren bakom oss ser vi tydligt att vi följer den säsongs-trend som präglar branschen; högintensiva sommarmånader med mindre fokus på leverantörsupphandlingar och nya projekt. Trots detta har vi ökat nettoomsättningen med nästan 1 MSEK och ARR med nästan 5 MSEK jämfört med motsvarande period föregående år. Som en följd av denna trend har det tredje kvartalet historiskt sett inte varit ett starkt tillväxtkvartal för Zaplox och så är fallet även detta år. Några av er, och så även jag, vill gärna se oss ta stora steg kopplat till våra finansiella resultat varje kvartal, men de allra flesta förstår att detta tyvärr inte är realistiskt i en säsongsstyrd bransch med långa säljcykler. Med detta sagt har vi ökat våra abonnemangsintäkter med hela 43 procent jämfört med motsvarande period föregående år och kanske viktigast av allt - vi följer fortsatt den satta planen för att uppnå positivt kassaflöde under slutet av 2025.
Upphandlingar med flerhotellskunder och större hotellkedjor
Vi deltar aktivt i flertalet upphandlingar hos flerhotellskunder och större hotellkedjor och det är glädjande att se hur vi fortsätter ligga i framkant av den tekniska utvecklingen och att intresset för våra tjänster växer. Många av de potentiella kunderna har som ambition att gå i mål med sina upphandlingar under de två kommande kvartalen, vilket skapar goda förutsättningar för vår fortsatta tillväxt i de mest lönsamma kundsegmenten.
Stärkt krona påverkar resultatet
Tittar vi på det finansiella läget i världen kan vi konstatera att trenden för svenska kronan har förändrats och att den nu, för första gången sedan jag tillträdde som vd, har stärkts mot framförallt USD, men även mot EUR. För ett bolag som Zaplox, som har intäkter i utländsk valuta och kostnader i lokal valuta, har detta givetvis en påverkan på resultatet. I dialog med styrelsen har vi beslutat att det, givet vår storlek, i nuläget inte är kostnadseffektivt att valutasäkra våra intäkter.
Fortsatta installationer på Radisson och Strawberry
Under kvartalet har vi gått live med mobila nycklar på ytterligare ett av Radissons hotell, Radisson Blu Nydalen, och därmed avslutat pilotperioden. Detta innebär att de två första Radisson-hotellen nu är intäktsgenererande. Som tidigare kommunicerats fortsätter Radisson sin digitala transformation där flertalet parallella utvecklingsprojekt ska slutföras och vi ser fram emot att fortsätta stötta dem på den resan. Även samarbetet med Strawberry fortlöper enligt plan och under perioden har vi gått live med mobila nycklar på ytterligare 5 hotell, motsvarande cirka 1200 dörrar. Ett av de berörda hotellen, Clarion Hotel Karlatornet, blev det andra hotellet i världen att erbjuda mobila nycklar i både Apple Wallet och Google Wallet.
Avslutningsvis vill jag passa på att tipsa om artikeln med Zaplox CTO & Head of Strategic Initiatives, Kim Lood, på sida 7 i rapporten. Kim delar insikter kring framtidens mobila nycklar och hur det påverkar Zaplox affär framåt. Jag vill också rikta ett stort tack till alla som nyttjade sina teckningsoptioner i Zaplox, det ger oss möjlighet att fortsätta leverera på vår satta plan. Tack för ert fortsatta stöd och förtroende.
Tess Mattisson
Vd, Zaplox
För fullständig delårsrapport, klicka här.
För mer information, vänligen kontakta:
Tess Mattisson, President & CEO, Zaplox
Email: [email protected]
Telefon: +46 70 690 78 00
Alternativt: [email protected]
Denna information är sådan information som Zaplox AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 oktober 2024, kl. 08.15.
Certified Adviser för Zaplox AB är Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB.
Om Zaplox
Zaplox är en ledande leverantör av digitala gästlösningar för hotellindustrin. Bolagets SaaS-plattform är designad för att förbättra gästupplevelsen och erbjuder en omfattande svit av produkter och tjänster, såsom incheckning och mobila nycklar. Zaplox plattform är ett värdefullt komplement till gästupplevelsen och hjälper hotellkedjor, resorts och kasinon i EMEA, Nordamerika och APAC att leverera en sömlös digital upplevelse. Zaplox grundades 2010 i Lund, Sverige, och har etablerat sig som en ledande innovatör i branschen, och för att ge sina kunders gäster den bästa möjliga upplevelsen från bokning till avresa. Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market. För mer information besök gärna www.zaplox.com.