Gamingaktier | Bästa gaming & E-sport aktier december 2024 - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

12 min lästid

Daniel har ett brinnande intresse för börsen, aktier och olika former av investeringar såväl som bredare privatekonomi och entreprenörskap.Att investera dina pengar innebär alltid en risk. Sidan kan innehålla/innehåller reklam eller affiliatelänkar.
Gamingaktier

Gamingaktier och E-sport aktier som investering (guide) – Bästa gaming- och E-sportaktierna på börsen december 2024

Sidans innehåll

Att investera i gamingaktier har blivit mer och mer populärt under de senaste åren. Detta beror dels på att Sverige och Norden har ett växande antal globalt mycket framgångsrika spelutvecklare och därtill att gamingbolagen gick otroligt starkt under coronapandemin för att därefter möte en tuffare period. Den underliggande tillväxten i branschen är dock god, och gaming som underhållningsform är definitivt här för att stanna.

  • Investeringar i gaming och E-sport har ökat kraftigt, delvis på grund av den globala framgången hos nordiska spelutvecklare och ökad efterfrågan under coronapandemins sociala distansering.
  • Gamingindustrin, som nu överträffar musik-, TV- och filmindustrin i storlek, förväntas fortsätta växa stadigt, drivet av konsumenter som fortsätter spela in i vuxen ålder och nya generationer som prioriterar digital underhållning.
  • Spelaktier erbjuder unika investeringsmöjligheter men även risker, varför det är viktigt att förstå branschdynamiken och ha aktuell information om både marknadsutveckling och specifika bolag innan man investerar.

I denna guide går vi igenom vad investerare bör tänka på när de vill investera i E-sport- och gamingaktier, hur utvecklingen ser ut framåt för branschen och vilka risker som finns med att investera i spelutvecklare, E-sport och tv-spel – både i Sverige och globalt över hela världen. Längst ner finns du också ett nyhetsflöde med aktuella nyheter om branschen och bolagen som ingår!

Investera i börsnoterade E-sport- och gamingbolag

Gaming eller spelbranschen har växt rejält senaste åren och är nu större än musik, tv och filmbranschen tillsammans. Trenden verkar hålla i sig framåt också då de som växt upp med tv-spel och dataspel fortsätter att spela upp i åldrarna och då unga allt mer ser gaming som sin favoritunderhållning som de ägnar mer och mer tid åt. Olika branschbedömare har gjort prognoser över utvecklingen och ser en fortsatt måttlig till hög tillväxt för branschen som helhet under kommande år.

En av anledningarna till denna utveckling är att interaktiv spelunderhållning väver samman flera olika typer av underhållning. För film, tv och musik är konsumenten passiv och tar in det någon annan skapat, medan det interaktiva inslagen inom spel i olika former låter oss vara mer aktiva deltagare.

Spel kan både underhålla oss, utbilda och förbättra våra färdigheter i form av problemlösning, risktagande, strategiskt tänkande eller öka vår koncentration och fokus. Inom online spel kan vi också utveckla våra sociala färdigheter och ledaregenskaper.

Topplista 2024 – Gamingaktier med bästa kursutvecklingen senaste 1, 3 och 5 åren


Innan vi går in på djupet kring vad det innebär att investera i gamingaktier listar vi de aktierna som har presterat bäst avkastningsmässigt under de senaste 1, 3 respektive 5 åren. Vi har gjort ett manuellt urval av kandidater med fokus på gaming, E-sport och så kallade "tillbehörsbolag" (se hela listan nedan).

Därutöver listar vi aktuellt börsvärde för att du ska få en känsla för bolagets storlek samt landet där aktien går att handla (och ibland, om annan, härkomst). Vi har heller inte tagit hänsyn till eventuella utdelningar eller avknoppningar. Du kan klicka dig vidare och läsa mer om bolagen hos Avanza.

Att aktierna är "vinnare" under dessa tidsperioder är förvisso ingen garanti för framtida avkastning, men en generell tumregel kan vara att snegla mer på vinnarlistorna än motsvarande förlorarlistor – detta då vinnare oftast gör mycket rätt och antagligen har goda chanser att fortsätta prestera!

Bästa gamingaktier – 1 år

  1. Verve 315 % (Sverige, 8,8 miljarder SEK)
  2. Embracer 35 % (Sverige, 40 miljarder SEK)
  3. Roblox 29 % (USA, 31 miljarder USD)
  4. EA 21 % (USA, 44 miljarder USD)
  5. Take Two 20 % (USA, 32 miljarder USD)

Bästa gamingaktier – 3 år

  1. EA 30 % (USA, 44 miljarder USD)
  2. Paradox 30 % (Sverige, 20 miljarder SEK)
  3. Take Two 14 % (USA, 32 miljarder USD)
  4. Fractal Gaming 3 % (Sverige, 1,0 miljarder SEK)
  5. MTG -1 % (Sverige, 12 miljarder SEK)

Bästa gamingaktier – 5 år

  1. Gravity 66 % (USA/Sydkorea, 0,5 miljarder USD)
  2. EA 65 % (USA, 44 miljarder USD)
  3. Take Two 57 % (USA, 32 miljarder USD)
  4. Paradox 40 % (Sverige, 20 miljarder SEK)
  5. Remedy 36 % (Finland, 0,2 miljarder EUR)

Listan senast uppdaterad: 2024-11-27. Källa/inspiration: Börsdata/Avanza.

Tips – Följ nyhetsflödet för populära gamingaktier med vår smidiga app

Överblick av gamingbranschen

Det finns många olika spelutvecklare och bolag inom gamingindustrin och konkurrensen blir allt hårdare. Det gör det viktigare att hitta rätt bolag inom branschen samt också förstå skillnaden och möjligheterna för de olika aktörerna framåt då det inte finns någon garanti att alla spelbolag kommer överleva i framtiden (och därmed givetvis ingen garanti för framtida avkastning för dig som aktieägare). Framgångsrika bolag kan dock prestera betydligt bättre än snittet för branschen.

Spelmarknaden består av ett stort antal mindre studios över hela världen och har under en tid varit under konstant konsolidering där större bolag förvärvar små och medelstora spelare. Ett av världens största företag på spelmarknaden, kinesiska Tencent Holdings har drivit en aggressiv förvärvsagenda senaste åren, men även bolag som Microsoft och svenska Embracer Group, Enad Global 7, Thunderful och Stillfront har följt med i denna konsolideringsvåg där man köper upp många av de mindre bolagen på marknaden. Förvärv ses ofta som positivt av marknaden, men när sentimentet för sektorn är svalare kan också synen på dessa aggressiva förvärv komma att ändras. Alla förvärv behöver nämligen inte vara bra, utan det beror på vad man förvärvar och till vilket pris.

För den som vill investera i aktier i dataspelsbolag är det därför viktigt att känna till skillnaden mellan de olika typerna av spel och produkter som finns samt risker och möjligheter med deras affärsmodeller – detta då lönsamheten kan svänga kraftigt över tid beroende på fram- eller motgångar med förvärv och nya spelsläpp.

Datorspel / PC


Affärsmodellen för datorspel drivs i huvudsak av premiumspel där spelaren betalar en fast summa för spelet och sedan äger det och kan spela fritt. Historiskt har detta skapat problem för utvecklarna då det innebär intäkter vid endast ett tillfälle och att spelet endast överlever i några år där intäkterna gradvis sjunker. För att öka intäkterna från ett lyckat spel utvecklas expansioner som uppgraderar spelet. Svenska Paradox Interactive har varit bra på denna modell genom att släppa regelbundna uppdateringar i form av s.k. DLC (downloadable content) till sina spel. Genom detta har de lyckats förlänga livscykeln för sina spel rejält. Deras Europa Universalis IV släpptes ursprungligen redan 2013 och har därefter släppt fler än femton DLC / uppdateringar.

Onlinespel som World of Warcraft säljs också som ett MMORPG (massive multiplayer online role-playing game), som ger bolaget Activision Blizzard återkommande intäkter. Spelet släpptes redan 2004 och genom att kontinuerligt uppdatera spelet har de kunnat hålla spelet aktivt sedan dess. Dessa spel har också gett upphov till stora communities av spelare där den sociala kontakten ofta kan vara viktigare än själva spelet, vilket knyter spelarna till sina vänner i spelet och får dem att fortsätta spela. Denna typ av prenumerationstjänst med återkommande intäkter går ofta under benämningen GaaS eller Games as a Service och gör det ofta mindre riskfyllt att köpa aktier i dessa typer av företag då det lättare går att räkna på återkommande intäkter som varar över en längre tid.

Genom åren har Steam blivit förstahandsvalet för att köpa och ladda ner spel till PC och Mac och de har tidigare dominerat marknaden. Steam ägs av bolaget Valve Corporation som äger kända spel som Counter-Strike, Half-Life-serien och Dota 2. Epic Games, som bland annat äger spelet Fortnite, har under senare år försökt utmana Steam med sin Epic Games Store och de lägger stora pengar på att få exklusiva titlar till sin butik. Epics aggressiva försök att utmana Steam har gett spelutvecklare en möjlighet att få en stor del av sina utvecklingskostnader betalda i förväg, i utbyte mot en tids exklusivitet, vilket minskar risken för dessa projekt.

Konsolmarknaden / Tv-spel


Konsolmarknaden eller tv-spel, påminner till stor del av marknaden för datorspel då den i första hand består av premiumspel. Denna marknad domineras dock av tre spelare, Sony’s Playstation, Microsofts Xbox och Nintendos Switch-konsol. Många av spelen släpps till flera av dessa konsoler, men vissa är exklusiva för de olika bolagen. Nintendo har bland annat några av de starkaste varumärkena i branschen i form av Mario, Metroid och Zelda-serierna som inte går att spela på de andra konsolerna men är å andra sidan lägre prioriterad av andra utvecklare av premiumspel som oftare väljer att släppa sina tv spel på Playstation och Xbox i första hand.

Utveckling av premiumspel

Att utveckla premiumspel är dyrt då projekten ofta kan ta många år innan de släpps och intäkter kan börja komma in. Budgeten för dessa projekt kan dock variera kraftigt. De största projekten kallas för Trippel-A, eller AAA och har ofta en budget för utveckling och marknadsföring över 50 miljoner dollar. Spelet Grand Theft Auto IV från Rockstar Games som ägs av den stora spelkoncernen Take Two Interactive hade t.ex. en budget för utveckling och marknadsföring på 265 miljoner dollar – ett av de dyraste spel som någonsin utvecklats.

Att utveckla Trippel A-spel är dock inte automatiskt en bra investering. Riskerna med dessa projekt är också höga om de skulle floppa, på grund av sin stora budget.

CD Project Red som utvecklat den framgångsrika The Witcher-serien annonserade redan 2012 sitt nya projekt Cyberpunk 2077. Efter flera förseningar släpptes spelet tillslut under 2020 med mängder av problem och buggar och många ansåg att spelet var så ofärdigt att det inte var spelbart. Sony tog snabbt beslut om att plocka bort spelet ur Playstation Store och erbjöd pengarna tillbaka till de som ville. På den alltmer konkurrensutsatta spelmarknaden idag så är ett bra spelsläpp viktigt och det kan bli svårt att hämta igen en inledande flopp i den här storleken.

Mobilspel


På bara femton år har mobilspelen utvecklats snabbt och majoriteten av intäkterna kommer nu från mobilspel. I många länder som växer snabbare än västvärlden som t.ex. Sydostasien och Afrika har många inte datorer eller spelkonsoler, utan spelar uteslutande på mobilen så denna trend verkar hålla i sig framåt också.

Bland mobilspel är Free-to-play (F2P) den vanligaste modellen. Det innebär att spelen kan laddas ner gratis, men sen betalar spelaren för olika typer av bonusar, tillägg eller för att slippa annonser. F2P finns även för dator- och konsolspel, till exempel för spel som Fortnite, Call of Duty eller Candy Crush, men det är i huvudsak bland mobilspelen denna modell är utspridd. Trots att spelen är “gratis” att spela, så drar dessa spel in mångmiljardbelopp varje år och nästan alla intäkter i app-butikernas spelkategori kommer från F2P spel.

Cloud gaming

Cloud gaming är en relativt ny företeelse på marknaden. Nya datorspel kräver ofta de bästa datorerna vilket inte alla har råd med. Ett sätt att komma runt detta är att spela spel i molnet genom att streama spelet från en server där spelet är installerat. Detta kräver oftast en bra, stabil internetuppkoppling, men ställer lägre krav på själva datorn.

Denna marknad är ny och växande men det finns flera stora tjänster som Nvidias GeforceNow och Google Stadia. Även Microsoft, Sony och Amazon utvecklar tjänster som satsar på att bli stora i denna kategori.

E-sport


E-sport är en egen kategori inom gaming där tävlingar arrangeras utifrån många populära spel. E-sport har funnits länge men har de senaste tjugo åren växt kraftigt, framförallt i Asien i länder som Sydkorea och Kina. Centrala för populariteten för E-sporten är streamingtjänster som Youtube och Twitch som varje år har miljoner tittare på olika tävlingar med professionella spelare.

Vanliga spel inom E-sport är Counter-Strike, Dota 2, League of Legends, Fortnite och PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG).

Att investera i rena E-sport företag är inte helt lätt då de ofta har flera verksamheter. I Sverige satsar Modern Times Group (MTG) stort på E-sport och äger bland annat DreamHack, Electronic Sports League (ESL) samt EsportsTV. Ett annat företag är Amerikanska Skillz som är en plattform för mobilspel, där spelutvecklare kan publicera sina spel och med hjälp av plattformen låta spelare tävla mot varandra i spelet och vinna priser.

I övrigt gäller några av världens största spelföretag som äger de mest populära spelen som till exempel Activision Blizzard, Tencent Holdings, Take-Two Interactive och Electronic Arts om man vill investera i E-sport.

Spelmotorer och tillbehörsbranschen

Förutom att investera i aktier i spelutvecklare så går det även att investera i bolag som utvecklar spelmotorer eller tillbehör till spel.

Unity Software har en spelmotor som många spel bygger på idag. Enligt Unity själva användes deras spelmotor under 2019 i mer än hälften av alla spel till mobil, PC och konsol med två miljarder aktiva användare. Deras största konkurrent är Unreal Engine som ägs av Epic Games.

Marknaden för tillbehör för spel växer också kraftigt – enligt branschbedömare till och med snabbare än spelbranschen själv.  Med allt fler som spelar, så köper spelarna också fler tillbehör till sitt spelande i form av skrivbord, gamingstolar, tangentbord och spelkontroller. I Sverige finns bland annat Fractal Games och utanför Sverige finns stora bolag som Logitech, Corsair Gaming och Razer.

Skillnaden mellan gaming (spelutveckling) och iGaming (casino/betting)

Det är vanligt att begreppen Gaming och iGaming blandas ihop i media då orden ligger nära varandra. Det är dock en skillnad. Gaming syftar på spel som spelas i huvudsak för nöjes skull medans iGaming handlar om mer traditionella casino- och bettingspel (exempelvis från bolag som Kindred eller Betsson) där huvudsyftet för att spela är att försöka vinna pengar, och de olika kategorierna regleras också väldigt olika rent juridiskt.

Lista – Populära börsnoterade gaming, spelutveckling och dataspel aktier att investera i

Det finns som sagt ett stort antal av möjligheter att investera i aktier inom hela branschen för gaming och tv-spel. Sverige har här länge legat i framkant och har blivit en "hub" för spelutveckling med många stora företag.

Nedan följer en lista över både svenska och utländska utvecklare, tillbehörsbolag, fonder och ETF:er.

Svenska och nordiska spelutvecklare på börsen

  • Embracer
  • Stillfront
  • Paradox Interactive
  • G5 Entertainment
  • Remedy Entertainment (Finland)
  • Zordix
  • Enad Global 7
  • MAG Interactive
  • Starbreeze
  • Modern Times Group, MTG
  • Media & Games (Sverige/Tyskland)
  • Rovio (Finland)
  • Nitro Games (Sverige/Finland)
  • Rovio (Finland)

Övriga utländska spelbolag på börsen

  • Electronic Arts (USA)
  • Activision Blizzard (USA)
  • Take Two Interactive (USA)
  • Zynga (USA)
  • Ubisoft (Frankrike)
  • Roblox (USA)
  • Nintendo (Japan/USA)
  • Unity (USA)
  • Gravity (USA/Sydkorea)
  • CD Project (Polen)
  • Tencent (Kina)
  • Skillz (USA)
  • Enthusiast Gaming (USA/Kanada)

Tillbehörsföretag

  • Corsair Gaming (USA)
  • Logitech (USA)
  • Fractal Gaming Group (Sverige)

Risker och möjligheter med att investera i gaming och E-sport aktier

En investering i värdepapper och fonder är alltid förknippat med risk och det inte finns någon garanti för framtida avkastning eller att du får tillbaka det investerade kapitalet. Detta är speciellt viktigt att tänka på när det gäller gaming aktier, E-sport aktier och dataspelsbolag på grund av mer ojämna intäkter.

Risker

Precis som i andra kreativa branscher med underhållning som inriktning, är det svårt att i förväg veta hur ett spel eller en tjänst kommer att tas emot av kunderna. Det är ingen garanti att en stor projektbudget automatiskt kommer ge stora intäkter och det finns mycket som kan gå fel under utvecklingen av spel. Två exempel på detta är alla problem som CD Project Red hade med lanseringen av Cyberpunk 2077, men också av Iron Gate/Embracer Groups spel Valheim som trots att det utvecklats av ett litet team på 3,5 personer blev en stor succé vid lanseringen och sålde i nästan 8 miljoner exemplar under de första sex månaderna.

Detta gör att investering i dataspelsbolag aktier har en hög bolagsrisk då en spelflopp kraftigt kan påverka resultatet. Eftersom intäkter också tenderar att vara som störst precis vid spelsläpp kan det också gå långa perioder med lägre intäkter som ofta ger mer volatila kursrörelser än för bolag med mer jämna intäkter.

Ett sätt att komma runt detta problem är dels prenumerationer eller kontinuerliga släpp av expansioner och DLC som ger mer återkommande intäkter, samt en stor diversifiering med många pågående projekt och många olika varumärken.

Möjligheter

Aktier inom gaming ger också investeraren flera möjligheter som gör det attraktivt att investera i. I allt större utsträckning går spelmarknaden mot en digital affärsmodell där kostnaden för distribution och försäljning minskat. Utöver den inledande projektkostnaden innebär det att för varje nytt sålt exemplar så blir marginalerna höga då kostnaden redan är betald.

Tidigare spelsuccéer kan också skapa starka varumärken som det är lättare att sälja uppföljare till, vilket kan ge stora intäkter under lång tid framåt. Som tidigare nämnt rider också branschen på en stark generellt underliggande tillväxttrend.

ETF:er och fonder inom gaming och E-sport

En ETF är en börshandlad produkt som liknar en fond. De har generellt lägre avgifter än fonder. Det finns flera ETF:er och fonder som är specialiserade på datorspel, tv-spel och E-sport och nedan listar vi några av de som går att handla hos Avanza – klicka dig gärna vidare för att läsa mer.

Renodlade ETF:er och fonder:

Utöver dessa har många andra populära svenska fonder med fokus på teknik och innovation betyande exponering mot gamingbranschen, som till exempel TIN Fonder Ny Teknik och Swedbank Robur Ny Teknik.

Tips – Spara smidigare med fondroboten Lysa

Om du föredrar att handla med vanliga fonder du enkelt automatisera ditt sparande med hjälp av den populära fondroboten Lysa.

(Reklamlänk till Lysa.)

Fler frågor och svar om att investera i gaming aktier på börsen

Vilka gamingaktier ska man investera i och vad bör man tänka på?

I tanke på branschens möjligheter och risker är det bra att tänka på vilka diversifierade intäktsströmmar bolaget har, styrkan hos de varumärken som företaget äger samt även att lägga tid på att följa upp hur det går för de olika spelsläppen för att vara förberedd ifall intäkter minskar kraftigt eller uteblir.

Historisk avkastning är inte en garanti för framtida avkastning. Investering i värdepapper fonder är alltid förknippat med risk och kan både öka och minska i värde. Det är därför inte säkert att du får tillbaka hela ditt investerade kapital.


Källmaterial

Faktagranskat innehållDen här artikeln är korrekturläst och faktagranskad av Kristoffer på Börskollen den 27 november 2024. Medarbetarna på Börskollen har lång erfarenhet av det aktuella ämnet.
Kristoffer   Medarbetare Börskollen
Kristoffer har ett brinnande intresse för ekonomi och börsen. I rollen som skribent har han tidigare erfarenhet av att ha jobbat på nischbank och inom Fintech samt verkat på börsen personligen större delen av sitt vuxna liv. Med ett stort intresse för ekonomi, motorer och börsen i synnerhet skriver han allt ifrån nyheter om privatekonomi och bilar till nischade artiklar om mer specifika aktier.