Zaplox publicerar delårsrapport för första kvartalet 2022
Första kvartalet för koncernen (2022-01-01 till 2022-03-31)
- Nettoomsättningen uppgick till 967 (572) KSEK.
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -7 603 (-8 776) KSEK.
- Resultat per aktie* uppgick till -0,03 (-0,07) SEK.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -6 740 (-5 968) KSEK
- Likvida medel uppgick till 14 567 (8 263) KSEK vid periodens utgång.
- Soliditeten** uppgick till 53 (53) %.
*Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med genomsnittligt antal aktier
**Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital
Händelser under första kvartalet 2022
Google väljer Zaplox mobila nyckelapp till Bay View Suites på nya Bay View Campus i Silicon Valley
I februari ingick Zaplox avtal med Google för leverans av mobila nycklar till bolagets nya korttidsboende för anställda Bay View Suites på nya Bay View Campus i Mountain View, Kalifornien, USA. Bay View Suites har 240 rum och ska gå i drift i början av 2022. Den mobila nyckellösningen som integreras med Stayntouch PMS och dormakaba låssystem, är direkt anpassad för Googles korttidsboende och ska framöver, vid behov kunna nyttjas på företagets andra korttidsboenden.
Finlands bästa spa 2021, Levi Hotel Spa Resort ingår avtal med Zaplox
Zaplox ska leverera sin mobila nyckelapp Premium 1 till finska Levi Hotel Spa Resort med totalt 280 rum. Levi Hotel Spa Resort vill erbjuda sina gäster en mobil nyckel för att öppna dörren till sitt hotellrum och ge tillgång till hotellets andra faciliteter, samt dela hotellinformation och erbjudande i hotellets egen app. Detta är Zaplox första kund i Finland.
Zaplox partnerskap med Joingo växlar upp med två nya avtal i Nordamerika
Joingo, en av den amerikanska kasinobranschens ledande appleverantörer är sedan 2020 en partner till Zaplox med flera gemensamma kundinstallationer i Nordamerika. I mars, tecknade bolagen avtal med Foxwoods Resort Casino i Connecticut, USA med 2 061 rum och med femstjärniga Ocean Casino Resort med 1 900 rum i Atlantic City, USA. Detta innebär att Joingos välrenommerade kasinoapp i integration med Zaplox mobila gästresa med in- och utcheckning och mobila nycklar installeras på ytterligare 3 961 rum under våren.
Fullt säkerställd företrädesemission på cirka 37,2 MSEK genomförd
Styrelsen i Zaplox beslutade under första kvartalet att genomföra en nyemission av högst 286 167 819 aktier med företrädesrätt för Bolagets aktieägare. Teckningskursen uppgick till 0,13 SEK per aktie. Företrädesemissionen, som var säkerställd till 100 procent genom teckningsförbindelser och garantiåtaganden, avslutades den 25 april 2022. Totalt tecknades emissionen till 100 procent, varav cirka 67,3 procent tecknades med stöd av teckningsrätter och cirka 1,3 procent utan stöd av teckningsrätter. Emissionsgaranterna tilldelades cirka 31,5 procent. Genom emissionen tillfördes Bolaget 37,2 MSEK (före emissionskostnader) vilket säkrar fortsatt drift av Bolaget samt finansierar ökad försäljningstakt och produktutveckling.
Zaplox nytillträdde VD tecknar optioner
Vid en extra bolagsstämma den 1 april 2022 beslutade Zaplox styrelse om en riktad emission av högst 5 850 000 teckningsoptioner som tecknades fullt ut av bolagets nytillträdde VD Tess Mattisson. Teckningsoptionerna har emitterats till en teckningskurs om 0,03 SEK per teckningsoption, vilket motsvarar teckningsoptionens marknadsvärde.
Händelser efter periodens utgång
Zaplox och Aristocrat Technologies i avtal med Boyd Gaming Corporation
Efter kvartalets utgång tecknades avtal med USA:s ledande kasinooperatör Boyd Gaming Corporation inom ramen för Zaplox partnersamarbete med Aristocrat Technologies. Avtalet gäller leverans av mobila nycklar i integration med Aristocrat gaming app och det första hotellet i gruppen som nu går live är Gold Coast Hotel & Casino i Las Vegas med sina 771 rum. Boyd Gaming Corporation har 28 kasinon och drygt 11 000 rum i flertalet delstater.
Brittiska PREM Group väljer Zaplox
Zaplox strategiska fokus på att fortsatt utöka bolagets närvaro i Europa och i Storbritannien resulterade i, efter kvartalets utgång, ett avtal med PREM Group, en ledande irländsk operatör av hotell och servicelägenheter. Avtalet innefattar leverans av Zaplox Premium 3 app i integration med Oracle Opera PMS och låssystem från ASSA ABLOY Global Solutions, till 25 av PREM Groups hotell i Storbritannien, Irland, Belgien, Nederländerna, med totalt 1 602 rum.
VD HAR ORDET
Jag vet hur svårt det kan vara att navigera i branschens förändrade landskap
Nu tar vi nästa steg för att erbjuda digitala lösningar till gästresan genom gynnsamma partnerskap med hotellen.
Efter nästan två månader som ny VD på Zaplox skriver jag nu mitt första VD-ord. Hotellindustrin är dock inte på något sätt ny för mig. Med 15 år i branschen vet jag att det kan vara precis hur lätt och hur svårt som helst att leverera en fantastisk hotellupplevelse. Jag vet vilket ekonomiskt värde det finns i att ha nöjda gäster och jag vet hur svårt det kan vara att navigera i branschens förändrade landskap. Jag vet också hur viktigt ett starkt partnerskap mellan hotell och leverantör är och att båda har en gemensam passion för den värdegenererande gästupplevelsen.
Många tror att förändring kommer inifrån, att det är hotellbranschen själv som driver på sin egen digitalisering. Men i själva verket är det gästens digitala krav och innovation från konkurrenter som står för den verkliga drivkraften. Hotellens digitala distribution är ett bra exempel på en förändring som drevs av just konkurrens. OTA:s (Online Travel Agencies) och nya aktörer utmanade hela branschens sätt att sälja hotellrum vilket gjorde att hotellen mer eller mindre tvingades till förändring.
Under de inledande faserna av resandet – drömmandet, planerandet och bokandet – finns det idag digital konkurrens. Men själva upplevelsen är den enda fasen av hotellvistelsen som hotellen själva fortfarande kontrollerar till hundra procent och där gästen nu förväntar sig tillgängliga digitala alternativ till självservice. Det är därför som våra erbjudanden och produkter är rätt i tiden och anpassade för vad branschen behöver.
Positiv försäljningsutveckling trots utmanande marknad under perioden
Första kvartalet 2022 var en framgångsrik period för Zaplox sett till antalet kontrakterade dörrar även om takten av nya installationer var något lägre än kvartalet innan. Detta till följd av Omikron och nedstängningen i Europa under inledningen av kvartalet i kombination med globala förseningar som lett till längre leveranstider av hårdvara. För Zaplox innebär detta en framflyttning av vissa installationer och därmed en förskjutning av intäktsgenererande dörrar. Den europeiska hotell-branschens återhämtning är nu i gång med kraft och beläggningsnivåerna närmar sig snabbt 2019 års siffror, även om hotellen fortsatt kämpar med en ny verklighet som innefattar både en minskad personalstyrka och tuffa besparingsprogram.
Vi verkar i en fortsatt snabbt föränderlig bransch, något som vi ständigt behöver förhålla och anpassa oss till. Vårt fokus ligger även framåt på att hjälpa hotellen att lansera sin digitala gästresa så snabbt som möjligt, men implementationen behöver anpassas till rådande omständigheter och nuvarande premisser. En förståelse för kundens situation är en av grundförutsättningarna i ett långsiktigt partnerskap.
Nya samarbeten och nya marknader
Våra lösningar är en av möjliggörarna till en fantastisk gästupplevelse snarare än enbart en supportfunktion. Tillsammans med hotellen är vi experter på just gästupplevelser och tillsammans med våra kunder och partners möjliggör vi både en digital och fysisk sådan. Ett exempel på det är vårt samarbete med Google där vi levererar en mobil nyckelapp till deras korttidsboende för anställda på Bay View Suites i Silicon Valley. Den första installationen går i drift i dagarna och vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete eftersom tjänsten enkelt kan rullas ut på fler av Googles korttidsboenden.
Under första kvartalet gick Myrtle Beach Seaside Resort live med vår produkt på kedjans alla sex hotell, totalt 775 rum. De är ett mycket bra exempel på hur snabbt en utrullning av en och samma lösning, i detta fall tillsammans med vår partner Maestro, kan genomföras efter ett första initialt projekt på ett hotell. I slutet av första kvartalet 2022 ingick vi dessutom avtal med två ledande kasinon i USA, Oceans AC Casino och Foxwoods Casino med sammanlagt 3 961 rum. Avtalen tecknades i samarbete med vår partner Joingo och ger båda kasinona möjlighet att inkludera mobil in- och utcheckning och mobila nycklar i deras gamingapp från Joingo.
Vi är också glada över att ta steget in i Finland där vi levererar en mobil gästresa till Finlands bästa spa, Hotel Levi Spa Resort. Finland har länge varit en intressant marknad för oss och vi hoppas på fler samarbeten här i framtiden.
De nya premisserna i en post-pandemi värld
Hotellbranschen genomgår just nu en stor digital förändring och trots att man ser ett ökat resande igen är det ingen lätt tid att verka och förändras i. Efter pandemin kämpar man med ett stort kompetenstapp och unga väljer att söka sig till andra branscher. Det väloljade maskineriet man byggt sin verksamhet på i åratal behöver nu ställas om och anpassas efter de nya förutsättningar man nu har för att driva sin verksamhet samt gästens förändrade beteende. Under pandemin har vi lärt oss att konsumera, kommunicera och interagera via digitala devices på tider som passar oss själva och vi ser nu ett tydligt behov av att kunna göra det även när det handlar om att bo på hotell. Att kunna checka in, öppna dörren till sitt rum och hitta information och tjänster digitalt har blivit en självklarhet men hotellens begränsade finansiella medel efter pandemin gör det svårt för dem att själva bygga upp och utveckla dessa digitala lösningar. Därför söker de nya typer av partnerskap som är både ekonomiskt och operativt gynnsamma.
En stabil grund för framtida tillväxt
Zaplox avslutade nyligen en fullt säkerställd företrädesemission som tecknades till 100 procent, vilket innebär att Zaplox tillfördes cirka 37,2 MSEK före emissionskostnader. Med det nya kapitalet har vi möjlighet att ytterligare utöka våra försäljnings- och marknadsinsatser, förstärka produktutveckling och eftermarknadsservice och utöka vårt partnernätverk med nya integrationer.
Det är med stor glädje vi nu även bevittnar en värld som sakta börjar öppnar upp igen och hotellindustrin hoppas på de bästa sommarmånaderna någonsin. Under Even Frydenbergs ledning har Zaplox byggt en stabil grund för bolaget och ett tydligt momentum för tillväxt. Nu tar vi nästa steg för att erbjuda digitala lösningar till gästresan genom just gynnsamma partnerskap med hotellen. Tillsammans skapar vi fantastiska och värdegenererande gästupplevelser.
Tess Mattisson VD, Zaplox
För fullständig delårsrapport, se Zaplox hemsida www.zaplox.com alternativt bifogad fil.
För mer information, vänligen kontakta:
Tess Mattisson, VD
E-post: [email protected]
Telefon: +46 70 690 78 00
Alternativt: [email protected]
Certified Adviser
Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB
E-post: [email protected]
Telefon: +46 11 32 30 732
Om Zaplox
Zaplox hjälper hotell och semesterboenden att skapa en modern och lönsam mobil gästupplevelse. Zaplox är marknadsinnovatör av den kontaktfria mobila gästresan och mobila nyckeltjänster för den globala hotellmarknaden med en total marknadspotential om cirka 20 miljoner hotellrum. Zaplox är verksamma i Europa och Nordamerika och erbjuder en mjukvaruplattform för att hantera gästens hotellvistelse. Med Zaplox kan hotellen erbjuda kontaktfri självbetjäning vid in- och utcheckning, samt distribuera mobila nycklar för hotellrummen direkt till gästernas mobiltelefoner. Zaplox SaaS lösningar adderar funktionalitet till hotellets befintliga app, eller erbjuder Zaplox premium app som är ett kostnadseffektivt sätt för hotell att lansera sin egen app. Zaplox Kiosk hjälper hotell att erbjuda självbetjäning vid in- och utcheckning. Zaplox integreras med lås- och hotellsystem, och kan ersätta eller samexistera med nyckelkort. Zaplox grundades 2010 på IDEON Science Park Lund, Sverige, och har kontor i Europa och USA. Zaplox aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market. zaplox.com.