Wonderful Times Group Delårsrapport Juli – September 2023
Juli – september 2023
-
Omsättningen uppgick till 20,7 MSEK (22,5).
-
EBITDA uppgick till 1,6 MSEK (1,3).
-
Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -0,1 MSEK (-7,5).
-
Resultat efter finansnetto uppgick till 1,5 MSEK (0,9).
-
Resultat efter skatt uppgick till 1,2 MSEK (0,7).
-
Resultat per aktie uppgick till 0,27 SEK (0,15).
Januari – september 2023
-
Omsättningen uppgick till 55,8 MSEK (60,9).
-
EBITDA uppgick till 0,7 MSEK (3,3).
-
Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -1,5 MSEK (-14,0).
-
Resultat efter finansnetto uppgick till -0,1 MSEK (2,3).
-
Resultat efter skatt uppgick till -0,2 MSEK (1,7).
-
Resultat per aktie uppgick till -0,04 SEK (0,38).
VD-kommentar
Under Q3 2023 minskade omsättningen med 8% jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Marknaden är fortsatt utmanande med slutkonsumenter som pressas från flera håll av stigande priser på bland annat bolån och mat. Många aktörer i branschen har det mycket tufft för närvarande. Även om det är en besvärlig marknad tycker vi inte att det är en negativ trend som tilltar. Julhandeln påverkar alltid vår försäljning under Q4, här finns det så klart en osäker- het ett år som detta.
EBITDA för kvartalet uppgick till 1,6 MSEK (1,3 MSEK). Bruttomarginalen är högre än under motsvarande period föregående år. Precis som vi sagt i föregående rapporter räknar vi med att bruttomarginalen successivt förbättras under 2023. Under kvartalet har vi haft engångsintäkter på 0,3 MSEK (Almi och elstöd). Vi har under kvartalet lanserat våra nya e-handelslösningar för B2B och B2C, som vi investerat i under det senaste året. Vi förväntar oss att detta successivt kommer att påverka vår försäljning positivt. Vi är också i full gång med att lansera ett nytt eget varumärke, Oh, Poppy!. Oh, Poppy! är babyprodukter av hög kvalitet, formgivna av svenska designers i mjuk skandinavisk stil. Att öka försälj- ningen från egna varumärken tror vi långsiktigt kan driva tillväxt samt förbättra vår lönsamhet.
Vår finansiella ställning är stark med nettokassa och bra soliditet.
Vi är positiva till de investeringar vi gjort under det senaste året och det är nu dags att börja dra nytta av dessa. Vi ser trots den nuvarande marknadssituationen positivt på framtiden och långsiktigt är vi övertygade om att vi har goda förutsättningar att uppnå våra finansiella mål, vilka är:
-
Genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på 10%
-
Långsiktig EBITDA-marginal ska uppgå till minst 10%
-
Soliditet på minst 40%
-
Utdelning till aktieägarna ska i normalfallet utgöra 30-70% av vinsten efter skatt men med beaktande
av bolagets likviditetssituation