Volvo Cars vinst för 2023 ökar med 43 procent – ett rekordår i företagets 97-åriga historia
Helår 2023
- Omsättningen 2023 uppgick till 399,3 mdr SEK (330,1 mdr SEK 2022)
- Rörelseresultatet 2023 (exkl. JV och intresseföretag) uppgick till 25,6 mdr SEK (17,9 mdr SEK 2022)
- Rörelseresultatet 2023 uppgick till 19,9 mdr SEK (22,3 mdr SEK 2022)
- EBIT-marginalen 2023 (exkl. JV och intresseföretag) uppgick till 6,4 procent (5,4 procent 2022)
- EBIT-marginalen 2023 uppgick till 5,0 procent (6,8 procent 2022)
- Resultat per aktie före utspädning 2023 uppgick till 4,38 SEK (5,23 SEK 2022).
- Försäljningsandelen av helt elektriska bilar 2023 uppgick till 16 procent (11 procent 2022)
Kvartal 4, 2023
- Omsättningen för Q4 uppgick till 109,4 miljarder SEK (105,2 miljarder SEK Q4 2022)
- Rörelseresultatet för Q4 (exkl. JV och intresseföretag) uppgick till 6,7 miljarder SEK (3,9 miljarder SEK Q4 2022)
- Rörelseresultatet för Q4 uppgick till 5,4 miljarder SEK (3,4 miljarder SEK Q4 2022)
- EBIT-marginal (exkl. JV och intresseföretag) för Q4 uppgick till 6,1 procent (3,7 procent Q4 2022)
- EBIT-marginalen för Q4 uppgick till 4,9 procent (3,3 procent Q4 2022)
- Resultat per aktie före utspädning uppgick för Q4 till 1,04 SEK (0,82 SEK Q4 2022)
- Försäljningsandelen av helt elektriska bilar för Q4 uppgick till 16 procent (18 procent Q4 2022)
Händelser efter perioden
- Polestar går in i nästa spännande fas av sin resa med en stärkt affärsplan och positionerade för framtida tillväxt.
- Volvo Cars fokus ligger på att utveckla och koncentrera sina resurser på sin egen ambitiösa resa.
- Volvo Cars utvärderar en potentiell justering av Volvo Cars aktieinnehav i Polestar, vilket kan leda till att Geely Sweden Holdings blir en betydande ny aktieägare.
- Geely kommer att fortsätta att ge fullt operativt och finansiellt stöd till Polestar framöver.
- Som ett resultat kommer Volvo Cars inte längre att ge ytterligare finansiering till Polestar. Volvo Cars kommer dock att förlänga återbetalningsperioden för det befintliga konvertibellånet med 18 månader till slutet av 2028.
- Volvo Cars och Polestars starka operativa samarbete inom R&D, tillverkning, eftermarknad och kommersiellt samarbete kommer att fortsätta vilket gynnar båda företagen.
Volvo Cars hade ett rekordår 2023 och redovisar idag den högsta försäljningen, omsättningen och rörelseresultatet för ett helår i företagets 97-åriga historia.
Ett nytt försäljningsrekord på 708 716 bilar gjorde att omsättningen steg med 21 procent till 399,3 miljarder SEK för helåret 2023. Det underliggande rörelseresultatet på 25,6 miljarder SEK, exklusive joint ventures och intresseföretag, motsvarar en ökning med 43 procent jämfört med 2022. EBIT-marginalen exklusive joint ventures och intresseföretaguppgick till 6,4 procent, en ökning från 5,4 procent 2022.
”2023 utgjorde en viktig milstolpe i vår transformationsresa”, säger VD Jim Rowan. ”På flera områden levererade vi ett rekordår och rapporterade den högsta försäljningsvolymen, omsättningen och vinsten i vårt företags 97-åriga historia. Vi tog också flera viktiga steg framåt i vår pågående transformation samtidigt som vi navigerade en komplex omvärld. På så sätt har vi lagt en solid grund för 2024 och de kommande åren.”
Hela VD-ordet från Jim Rowan med mer detaljer kring det gångna året och de kommande åren ingår i delårsrapporten för perioden och finns här.
Resultaten för 2023 visar Volvo Cars förmåga att upprätthålla premiumpriser under hela året samt en solid efterfrågan på företagets bilar och en robust orderbok, trots turbulens på marknaden.
Resultatet visar också styrkan i företagets elektrifierade produktportfölj, som innehåller både elbilar och ett brett utbud av fulla och milda hybridmodeller. Dessa hybridmodeller utgjorde en betydande majoritet av företagets totala globala försäljning 2023 och förblir et nyckelelement i portföljen under kommande år.
Företaget sålde 113 419 helt elektriska bilar 2023, vilket är en ökning med 70 procent jämfört med 2022 och utgör 16 procent av företagets totala globala försäljningsvolym. Andelen var en av de högsta bland alla etablerade biltillverkare inom premiumsegmentet. Jämfört med 2022 ökade Volvo Cars sin globala marknadsandel för elbilar med 34 procent.
Andelen sålda elbilar baseras fortfarande endast på två helt elektriska modeller och återspeglar ännu inte den fulla potentialen hos den nya lilla SUV:en EX30, den stora SUV:en EX90 eller MPV:n (Multi-Purpose Vehicle) EM90, som alla kommer ut på vägarna under 2024.
Under andra halvåret 2023 har Volvo Cars även ökat bruttovinstmarginalerna på sina elbilar fyrfaldigt jämfört med slutet av 2022, till 13 procent. Höga litiumpriser påverkade företagets marginaler kraftigt under 2022, men en tydlig uppgång i den underliggande lönsamheten för dessa bilar sågs från andra halvåret 2023 till följd av lägre litiumpriser och effekterna av högre priser. Bolaget gynnades också av effektivitetsvinster från egna investeringar.
Det finns fortfarande ett gap i bruttomarginalerna på elbilar jämfört med vissa av företagets bilar med förbränningsmotor, men det gapet minskar. EX30 förväntas ge bruttomarginaler på 15–20 procent och tar företaget en bra bit mot detta mål. Volvo Cars förväntar sig också att de kommande modellerna EX90 och EM90 kommer bidra starkt till att minska marginalgapet mellan elbilar och bilar med förbränningsmotorer.
Framåtblick mot 2024
2024 kommer bli ännu ett viktigt år för Volvo Cars när företaget fortsätter att bredda sin produktportfölj och påskynda transformationen mot att vara ett rent elbilsföretag år 2030.
I slutet av fjärde kvartalet 2023 tog de första kunderna emot den nya lilla SUV-modellen EX30. I år fokuserar Volvo Cars på att snabbt öka produktionen av denna bil och möta den starka efterfrågan, vilken har överträffat förväntningarna. Företaget arbetar också hårt med att så snart som möjligt börja tillverka EX30 vid fabriken i Gent i Belgien.
Under första halvåret 2024 inleder företaget produktionen av SUV:en EX90, sin nya flaggskeppsmodell, och kundleveranser följer strax därefter. EX90 utgör ett stort teknisk steg framåt genom introduktionen av Volvo Cars nästa generations helt elektriska plattform som bilen är byggd på.
Den mjukvarudefinierade EX90 är en av de första bilarna med centraldatorteknik och utgör ett viktigt paradigmskifte för Volvo Cars. Det är en bil som förenar nästa generations säkerhet, uppkoppling, data och mjukvara i en produkt och bekräftar företagets position som en branschledare i den pågående teknikomställningen.
Produktionen av den helt elektriska MPV:n EM90, som Volvo Cars lanserade i Kina i november, har också inletts. EM90 är, liksom EX90, en viktig bil för Kina och visar hur seriöst företaget tar uppgiften att lyckas på den marknaden och ta marknadsandelar.
Tillsammans breddar dessa tre nya helt elektriska bilar Volvo Cars produktutbud markant världen över och tar, på ett lönsamt sätt, företaget in i nya demografier och marknadssegment där de inte har varit verksamma tidigare.
Utöver det uppdaterar Volvo Cars sitt utbud av laddhybrider, vilket är en viktig brygga till full elektrifiering. Tillsammans med de helt elektriska bilarna skapar detta ett brett och attraktivt Volvo Cars-utbud för dagens globala marknad.
Volvo Cars förväntar sig att detta ökar tillväxten från 2024 och att andelen helt elektriska bilar ökar markant jämfört med 2023. Dessutom hjälper de nya elektriska modellerna företaget att ytterligare minska marginalgapet mellan elbilar och bilar med förbränningsmotorer under 2024. När det gäller den totala försäljningen 2024 siktar företaget på en högre tillväxttakt än under 2023.
”Jag är helt övertygad om att det hårda arbete vi har lagt ned under 2022 och 2023 gör att vi kan nå våra mål för de kommande åren”, säger Jim Rowan. ”Vår strategi är väldefinierad och entydig och den rätta för både Volvo Cars, våra kunder och miljön. Våra resultat, vår orderbok och våra nyckeltal visar detta och det är uppenbart att våra kunder uppskattar vårt utbud.”
En avgörande fas i transformationen
Volvo Cars går nu in i en avgörande fas av sin transformationsresa. Företaget kommer under 2024 inte bara att fortsätta att rulla ut och öka produktionen av EX30, EX90 och EM90, utan ökar även avsevärt andra investeringar som hjälper företaget att bli ledande inom nästa generations mobilitet.
Under perioden fram till 2025 kommer Volvo Cars göra de nödvändiga strukturella och strategiska investeringarna som lägger den tekniska grunden för företagets framtida framgång : elektrifiering, mjukvara, centraldatorarkitektur, avancerad uppkoppling, insamling och analys av data, megacasting, nästa generations e-motorteknik och batteriteknik, smart kupéteknik och en ny avancerad tillverkningsanläggning.
Detta innebär en tillfällig ökning av investeringsnivåerna, men dessa strategiskt avgörande investeringar leder till betydande kostnadseffektiviseringar för nästa generation av helt elektriska bilar från Volvo Cars. De lägger grunden för ytterligare lönsam tillväxt och ökade elbilsmarginaler.
Företaget har en stark balansräkning som stödjer transformativa investeringar, med en likviditetsposition på 75 miljarder SEK vid utgången av 2023, och under investeringsfasen 2024–2025 förväntar sig företaget att ha en relativt neutral generering av fritt kassaflöde.
Från 2026 och framåt förväntar sig Volvo Cars inte bara att investeringsnivån sjunker utan även att kunna börja dra nytta av fördelarna med denna strategi i form av högre tillväxt och lönsamhet. Företaget kommer vid denna tidpunkt också att generera ett starkt positivt fritt kassaflöde.
När företaget ökar transformationstakten läggs ännu mer vikt vid lönsam tillväxt över tid och att prioritera värde framför volym. Volvo Cars ökar den interna effektiviteten, säkerställer robust kapitalallokering inom verksamheten och kapitaliserar på investeringarna som gjorts under fas ett.
Uppdatering kring Polestar
Polestar går in i nästa spännande fas av sin resa med en stärkt affärsplan och kostnadsåtgärder, tillförd erfarenhet i ledningsgruppen och styrelsen, samt de kommande lanseringarna av Polestar 3 och Polestar 4. Denna kombination positionerar Polestar väl för framtida tillväxt.
När Volvo Cars går in i nästa fas av sin transformation, inklusive omfattande investeringar för att skapa och införa ny teknik och framtidssäkrade produktionsanläggningar, ligger företagets fokus på att utveckla Volvo Cars och koncentrera sina resurser på sin egen ambitiösa resa.
Volvo Cars utvärderar därför en potentiell justering av Volvo Cars aktieinnehav i Polestar, inklusive en utdelning av aktier till Volvo Cars aktieägare. Detta kan leda till att Geely Sweden Holdings blir en betydande ny aktieägare.
Geely kommer fortsätta att ge fullt operativt och finansiellt stöd till Polestar framöver, och som ett resultat av detta kommer Volvo Cars inte längre att ge ytterligare finansiering till Polestar. Företaget kommer dock att förlänga återbetalningsperioden för det befintliga konvertibellånet med 18 månader till slutet av 2028. Detta kommer att vara föremål för relevanta godkännanden och ytterligare information kommer att lämnas i sinom tid.
Volvo Cars och Polestars starka operativa samarbete inom R&D, tillverkning, eftermarknad och kommersiellt samarbete kommer att fortsätta vilket gynnar båda företagen.
Förtydligade ambitioner
I ljuset av dessa planer har Volvo Cars beslutat att förtydliga sina ambitioner som lades fram vid börsnoteringen. Företaget står fast vid sin strategi kring elektrifiering och tekniskt ledarskap, som är en av de mest ambitiösa i branschen. Men genom att förtydliga sina ambitioner med skärpta mått, förbättras transparensen och möjliggör en bättre uppföljning av företagets framsteg.
Företaget står fast vid sitt mål att rapportera en EBIT-marginal över 8 procent för 2026 och gör det nu baserat på förväntad omsättning mellan 550–600 miljarder SEK. Denna förtydligade ambition understryker ytterligare att Volvo Cars strävar efter att växa i termer av omsättning och värde snarare än på enbart volym, och därigenom fokusera ännu mer på lönsam tillväxt.
Information till redaktörer
- Jim Rowan, finanschef Johan Ekdahl och Chief Commercial Officer och vice VD Björn Annwall genomför en livestream om Volvo Cars resultat för 2023 för media, investerare och analytiker klockan 08.00 CET idag. Presentationerna hålls på engelska och följs av en frågestund.
- Gällande uppdatering kring Polestar, se även Geelys pressmeddelande och Polestars pressmeddelande
Länk till livestream: https://live.volvocars.com
Länk till livestream enbart för Kina: https://live.volvocars.com.cn
Det kommer att ges tillfälle att ställa frågor efter huvudpresentationen. Om du vill delta i frågestunden kan du använda chattfunktionen online och skriva din fråga eller ringa in. För att kunna ringa in måste deltagarna registrera sig via länken nedan. De får då inloggningsuppgifter och en individuell PIN-kod.
Denna information är sådan som Volvo Car AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-02-01 07:00 CET.