Volvo Cars meddelar förändringar i ledningen
Bilindustrin står inför geopolitiska och makroekonomiska osäkerheter som påverkar bland annat marknadssentiment, leveranskedjor och behovet av snabba teknikskiften. Volvo Cars växlar nu upp ytterligare ett steg för att navigera i denna miljö med snabbhet och smidighet.
Idag tillkännager Volvo Cars organisationsförändringar utformade för att öka enkelhet, snabbhet och samarbete samt minska komplexitet genom ett förenklande av strukturen av den kommersiella delen av verksamheten. Ansvar i regionerna stärks och de anställda närmast våra kunder ges möjlighet att fatta nyckel-besult.
”I en snabbt föränderlig värld måste vi säkra att vår organisation är rustad för att navigera en mer utmanande marknad. Vi omstrukturerar vårt kommersiella ledarskapsteam med fokus på att göra Volvo Cars ännu starkare, snabbare och effektivare,” säger Jim Rowan, VD på Volvo Cars.
Volvo Cars uppdaterar ansvaret för respektive ledare för att spegla dessa marknadsförändringar och från November 1, 2024, inkluderar de ändringarna:
Arek Nowinski blir President, International Markets och kommer att leda Europa, USA & Kanada, APEC, Latin America och Globala Importörer liksom planering för volym och globala erbjudanden.
Gretchen Saegh-Flemming, som leder våra marknadsföringsteam globalt, kommer att leda Customer Experience & Marketing framöver, vilket kommer att inkludera brand/varumärke, kundvård och Customer Experience – insikter och analyser.
Oscar Bertilsson Olsborg, blir Head of Global Commercial operations. Han kommer att vara ansvarig för återförsäljar- och serviceutveckling liksom Commercial Digital, och kommer vara en del av GMT, och rapportera till Jim Rowan.
Erik Severinson, Chief Product & Strategy Officer kommer att leda den kommersiella strategin utöver företags- och produktstrategi, programme management, hållbarhet, digital, kvalitet och företagets energiverksamhet.
Björn Annwall, för närvarande Chief Commercial Officer & vice VD kommer att lämna sin roll och stötta övergången till den nya organisationen innan han tar sitt nästa steg utanför Volvo Cars.
“Under de senaste nio åren har Björn etablerat ett starkt team runt sig som kommer att fortsätta det viktiga arbete som ligger framför oss. Jag ser fram emot att arbeta nära tillsammans med honom för att möjliggöra denna omställning. Jag vill också rikta ett stort tack till Björn för hans enorma bidrag till Volvo Cars genom åren, inklusive den avgörande roll han spelade i vår framgångsrika börsnotering, för att främja vår omställning mot elektrifiering och vår expansion till nya marknader”, säger Jim Rowan, VD, Volvo Cars.
“Det har varit ett privilegium att få vara en del av Volvo Cars resa under de här åren i olika roller. Vi har okät försäljningsvolymer och marknadsintäkter, gått från ett privat till ett börsnoterat bolag, stärkt vårt varumärke och digitala kapacitet, byggt ett starkt team och fortsatt byggd på vår premium positionering inom premiumbilbranchen. Volvo Cars forsätter sin spännande resa inom elektrifiering och har en viktig roll att spela inom bilbranchen framöver”, säger Björn Annwall.
Framöver kommer följande ledare att ingå i Volvo Cars koncernledningen (EMT):
- CEO & President, Jim Rowan
- Chief Finance Officer, Johan Ekdahl
- General Counsel & Chief Legal Officer, Helen Hu
- Chief Manufacturing & Supply Chain Officer, Francesca Gamboni
- Chief Product & Strategy Officer, Erik Severinson
- Chief People Officer, Hanna Fager
- Chief Engineering & Technology Officer, Anders Bell
- Chief Communication & External Affairs Officer, Olivia Ross-Wilson
Den uppdaterade och större utökade ledningsgruppen (GMT), inkluderar de tidigarenämnda medlemmar i koncernledningen (EMT) och följande nyckelroller:
- President, APAC, Xiaolin Yuan
- President, International Markets, Arek Nowinski
- President, US/Canada, Mike Cottone
- Head of Global Customer Experience & Marketing, Gretchen Saegh-Fleming
- Head of Global Sustainability, Vanessa Butani
- Head of Global Performance Steering, Fredrik Hansson
- Head of Global Software Engineering, Alwin Bakkenes
- Head of Global Design, Jeremy Offer
- Head of Global Digital Core, Fredrik Olsson
- Head of Global Quality, Johan Taws
- Head of Global Commercial Operations, Oscar Bertilsson Olsborg
- Senior Advisor, Geert Bruyneel