Volvo Cars globala försäljning ökade med 8 procent i juni
Volvo Cars rapporterar en global försäljning på 71 514 bilar i juni, en ökning med 8 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningsökningen drevs främst av en stark utveckling i Europa och Latinamerika samt bolagets helt eldrivna lilla SUV, EX30.
Bolagets försäljning av elektrifierade modeller, helt eldrivna eller som laddhybrider, ökade med 41 procent jämfört med samma period föregående år och utgjorde 48 procent av alla sålda bilar under juni. Andelen helt eldrivna bilar utgjorde 26 procent av alla sålda bilar under månaden.
Den totala försäljningen för perioden januari till juni uppgick till 388 073 bilar globalt, en ökning med 14 procent jämfört med samma period 2023.
"När juni nu går mot sitt slut är månadens försäljningssiffror ett bevis på de framgångsrika steg vi har tagit mot vår långsiktiga strategiska riktning och den fortsatta efterfrågan på våra bilar", säger Björn Annwall, chief commercial officer och vice VD på Volvo Cars. "Jag är särskilt glad över den fortsatt starka försäljningsutvecklingen för EX30."
I Europa uppnådde försäljningen 36 474 bilar i juni, en ökning med 34 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningen av Volvo Cars elektrifierade modeller ökade med 54 procent jämfört med samma period förra året, och andelen elektrifierade modeller utgjorde 66 procent av alla bilar som såldes i Europa under juni.
Försäljningen i USA minskade med 28 procent i juni och uppgick till 9 304 bilar. Försäljningen av laddhybrider ökade dock med 75 procent jämfört med samma period förra året. Nedgången i försäljningen i USA berodde delvis på omfattande IT-relaterade störningar som drabbade tusentals återförsäljare i hela branschen under juni månad vilket satte stopp för den normala verksamheten.
Volvo Cars försäljning i Kina uppgick till 14 049 bilar, en minskning med 9 procent jämfört med juni 2023. Försäljningen av elektrifierade modeller - helt eldrivna eller som laddhybrider - uppgick till 1 448 sålda bilar, en ökning med 12 procent jämfört med samma period föregående år.
I juni var Volvo XC60 den mest sålda modellen med en försäljning på 19 222 bilar (2023: 21 053), följt av XC40/EX40 med en total försäljning på 16 195 bilar (2023: 18 170) och EX30 med 12 513 bilar (2023: 0).
|
|
|
|
|
|
|
|
Juni |
Juni |
Jan-Jun |
Jan-Jun |
||
|
2024 |
2023 |
Förändring |
2024 |
2023 |
Förändring |
|
|
|
|
|
|
|
Europa |
36 474 |
27 196 |
34% |
193 634 |
146 943 |
32% |
Elektrifierade modeller |
24 156 |
15 708 |
54% |
123 955 |
90 260 |
37% |
- Helt elektrisk |
14 016 |
5 487 |
155% |
71 406 |
39 617 |
80% |
- Laddhybrid |
10 140 |
10 221 |
-1% |
52 549 |
50 643 |
4% |
Mildhybrider/ICE |
12 318 |
11 488 |
7% |
69 679 |
56 683 |
23% |
|
|
|
|
|
|
|
Kina |
14 049 |
15 405 |
-9% |
78 162 |
78 526 |
0% |
Elektrifierade modeller |
1 448 |
1 294 |
12% |
6 256 |
7 565 |
-17% |
- Helt elektrisk |
411 |
270 |
52% |
2 168 |
1 801 |
20% |
- Laddhybrid |
1 037 |
1 024 |
1% |
4 088 |
5 764 |
-29% |
Mildhybrider/ICE |
12 601 |
14 111 |
-11% |
71 906 |
70 961 |
1% |
|
|
|
|
|
|
|
USA |
9 304 |
12 933 |
-28% |
61 012 |
59 750 |
2% |
Elektrifierade modeller |
3 315 |
3 793 |
-13% |
18 651 |
17 489 |
7% |
- Helt elektrisk |
386 |
2 123 |
-82% |
1 981 |
7 603 |
-74% |
- Laddhybrid |
2 929 |
1 670 |
75% |
16 670 |
9 886 |
69% |
Mildhybrider/ICE |
5 989 |
9 140 |
-34% |
42 361 |
42 261 |
0% |
|
|
|
|
|
|
|
Övrigt |
11 687 |
10 845 |
8% |
55 265 |
56 472 |
-2% |
Elektrifierade modeller |
5 463 |
3 625 |
51% |
24 806 |
21 104 |
18% |
- Helt elektrisk |
3 622 |
1 655 |
119% |
15 205 |
10 239 |
49% |
- Laddhybrid |
1 841 |
1 970 |
-7% |
9 601 |
10 865 |
-12% |
Mildhybrider/ICE |
6 224 |
7 220 |
-14% |
30 459 |
35 368 |
-14% |
|
|
|
|
|
|
|
Totalt |
71 514 |
66 379 |
8% |
388 073 |
341 691 |
14% |
Elektrifierade modeller |
34 382 |
24 420 |
41% |
173 668 |
136 418 |
27% |
- Helt elektrisk |
18 435 |
9 535 |
93% |
90 760 |
59 260 |
53% |
- Laddhybrid |
15 947 |
14 885 |
7% |
82 908 |
77 158 |
7% |
Mildhybrider/ICE |
37 132 |
41 959 |
-12% |
214 405 |
205 273 |
4% |