Volvo Cars globala försäljning ökade med 3 procent i augusti
Volvo Cars rapporterar en global försäljning på 52 944 bilar i augusti, en ökning med 3 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningsökningen drevs främst av en stark utveckling av våra helt eldrivna bilar i Europa, medan den kinesiska marknaden var mer utmanande.
Bolagets försäljning av elektrifierade modeller, helt eldrivna och laddhybrider, ökade med 47 procent jämfört med samma period förra året och utgjorde 47 procent av alla sålda bilar under augusti. Andelen helt eldrivna bilar utgjorde 25 procent av alla sålda bilar under månaden.
Den totala försäljningen för perioden januari till augusti uppgick till 498 464 bilar globalt, en ökning med 11 procent jämfört med samma period 2023.
”Det är glädjande att se att vi kunde avsluta augusti med fortsatt försäljningstillväxt. Vi har ett starkt varumärke och vi fortsätter att se ett stort kundintresse för hela vårt modellprogram”, säger Björn Annwall, chief commercial officer och vice VD på Volvo Cars. ”Utvecklingen i Europa var särskilt uppmuntrande, eftersom försäljningen av våra elbilar fortsätter att växa i snabb takt, med EX30 i spetsen.”
I Europa uppgick försäljningen till 21 119 bilar i augusti, en ökning med 32 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningen av Volvo Cars elektrifierade modeller ökade med 52 procent jämfört med samma period förra året, och andelen elektrifierade modeller utgjorde 73 procent av alla bilar som såldes i Europa under augusti.
Försäljningen i USA minskade med 2 procent i augusti och uppgick till 10 420 bilar. Försäljningen av plug-in hybridmodeller ökade dock med 84 procent jämfört med samma period förra året.
Volvo Cars försäljning i Kina uppgick till 12 185 bilar, en minskning med 23 procent jämfört med augusti 2023. Försäljningen av elektrifierade modeller - helt eldrivna och laddhybrider - uppgick till 1 233 sålda bilar, en ökning med 10 procent jämfört med samma period förra året.
I augusti var Volvo XC60 den mest sålda modellen med en försäljning på 14 723 bilar (2023: 16 476), följt av XC40/EX40 med en total försäljning på 10 668 bilar (2023: 13 942) och EX30 med 8 346 bilar (2023: 0).
|
|
|
|
|
|
|
|
Augusti |
Augusti |
Jan-Aug |
Jan-Aug |
|
|
|
2024 |
2023 |
Förändring |
2024 |
2023 |
Förändring |
|
|
|
|
|
|
|
Europa |
21 119 |
16 051 |
32% |
243 143 |
183 280 |
33% |
Elektrifierade modeller |
15 494 |
10 182 |
52% |
157 931 |
111 727 |
41% |
- Helt elektrisk |
9 980 |
4 216 |
137% |
91 700 |
46 545 |
97% |
- Laddhybrid |
5 514 |
5 966 |
-8% |
66 231 |
65 182 |
2% |
Mildhybrider/ICE |
5 625 |
5 869 |
-4% |
85 212 |
71 553 |
19% |
|
|
|
|
|
|
|
Kina |
12 185 |
15 760 |
-23% |
100 122 |
108 468 |
-8% |
Elektrifierade modeller |
1 233 |
1 125 |
10% |
8 619 |
9 860 |
-13% |
- Helt elektrisk |
236 |
200 |
18% |
2 702 |
2 254 |
20% |
- Laddhybrid |
997 |
925 |
8% |
5 917 |
7 606 |
-22% |
Mildhybrider/ICE |
10 952 |
14 635 |
-25% |
91 503 |
98 608 |
-7% |
|
|
|
|
|
|
|
USA |
10 420 |
10 644 |
-2% |
81 029 |
81 179 |
0% |
Elektrifierade modeller |
3 933 |
2 673 |
47% |
26 346 |
23 294 |
13% |
- Helt elektrisk |
588 |
859 |
-32% |
3 089 |
9 717 |
-68% |
- Laddhybrid |
3 345 |
1 814 |
84% |
23 257 |
13 577 |
71% |
Mildhybrider/ICE |
6 487 |
7 971 |
-19% |
54 683 |
57 885 |
-6% |
|
|
|
|
|
|
|
Övrigt |
9 220 |
9 181 |
0% |
74 170 |
74 565 |
-1% |
Elektrifierade modeller |
4 368 |
3 025 |
44% |
33 679 |
27 244 |
24% |
- Helt elektrisk |
2 614 |
1 385 |
89% |
20 817 |
12 908 |
61% |
- Laddhybrid |
1 754 |
1 640 |
7% |
12 862 |
14 336 |
-10% |
Mildhybrider/ICE |
4 852 |
6 156 |
-21% |
40 491 |
47 321 |
-14% |
|
|
|
|
|
|
|
Totalt |
52 944 |
51 636 |
3% |
498 464 |
447 492 |
11% |
Elektrifierade modeller |
25 028 |
17 005 |
47% |
226 575 |
172 125 |
32% |
- Helt elektrisk |
13 418 |
6 660 |
101% |
118 308 |
71 424 |
66% |
- Laddhybrid |
11 610 |
10 345 |
12% |
108 267 |
100 701 |
8% |
Mildhybrider/ICE |
27 916 |
34 631 |
-19% |
271 889 |
275 367 |
-1% |