Volvo Cars globala försäljning ökade med 27 procent i april
Volvo Cars rapporterar en global försäljning av 65 838 bilar, en ökning med 27 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningsökningen drevs främst av en stark utveckling i Europa och av bolagets helt elektriska lilla SUV, EX30.
Bolagets elektrifierade modeller, med helt elektrisk drivlina eller som laddhybrid, ökade med 53 procent jämfört med samma period förra året och stod för 48 procent av alla sålda bilar under april. Andelen helt eldrivna bilar utgjorde 26 procent under månaden.
Den totala försäljningen för perioden januari till och med april uppgick till 214 914 bilar globalt, en ökning med 16 procent jämfört med samma period 2023.
"Det här utfallet visar att vi gör goda framsteg mot vår guidning om en försäljningstillväxt på minst 15 procent för helåret 2024", säger Björn Annwall, chief commercial officer och vice VD på Volvo Cars. "Jag är också glad över att se det positiva mottagandet av EX30 från kunderna när vi ökar leveranserna av bilen, liksom den fortsatta tillväxten av våra elektrifierade modeller. Detta förstärker vårt förtroende för styrkan i vår balanserade portfölj av helt elektriska bilar, laddhybrider och mildhybrider."
I Europa steg försäljningen till 34 238 bilar i april, en ökning med 65 procent jämfört med samma period förra året. Nya EX30 blev företagets bästa säljande modell i regionen, vilket bidrog till en 76-procentig ökning av försäljningen av Volvo Cars elektrifierade modeller jämfört med samma period förra året. Andelen elektrifierade modeller stod för 67 procent av alla bilar som såldes i Europa under april.
Försäljningen i USA ökade med 10 procent i april och uppgick till totalt 10 604 bilar. Tillväxten drevs främst av att försäljningen av laddhybrider ökade med 89 procent.
Volvo Cars försäljning i Kina uppgick till 12 221 bilar, en minskning med 3 procent jämfört med april 2022. Försäljningen av elektrifierade modeller uppgick till 1 062 sålda bilar, en minskning med 16 procent jämfört med samma period föregående år.
I april var Volvo XC60 den mest sålda modellen med en försäljning på 19 542 bilar (2023: 16 658), följt av XC40 med en total försäljning på 15 139 bilar (2023: 13 740) och EX30 med 9 730 bilar (2023: 0).
|
April |
April |
|
Jan-apr |
Jan-apr |
|
|
2024 |
2023 |
Förändring |
2024 |
2023 |
Förändring |
|
|
|
|
|
|
|
Europa |
34 238 |
20 804 |
65% |
123 908 |
93 475 |
33% |
Elektrifierade modeller |
22 952 |
13 016 |
76% |
77 771 |
58 071 |
34% |
- Helt elektrisk |
13 880 |
5 428 |
156% |
45 117 |
26 475 |
70% |
- Laddhybrid |
9 072 |
7 588 |
20% |
32 654 |
31 596 |
3% |
Mildhybrider/ICE |
11 286 |
7 788 |
45% |
46 137 |
35 404 |
30% |
|
|
|
|
|
|
|
Kina |
12 221 |
12 543 |
-3% |
50 179 |
49 000 |
2% |
Elektrifierade modeller |
1 062 |
1 260 |
-16% |
3 505 |
5 090 |
-31% |
- Helt elektrisk |
458 |
342 |
34% |
1 125 |
1 268 |
-11% |
- Laddhybrid |
604 |
918 |
-34% |
2 380 |
3 822 |
-38% |
Mildhybrider/ICE |
11 159 |
11 283 |
-1% |
46 674 |
43 910 |
6% |
|
|
|
|
|
|
|
USA |
10 604 |
9 611 |
10% |
41 555 |
36 094 |
15% |
Elektrifierade modeller |
3 334 |
2 946 |
13% |
11 422 |
10 657 |
7% |
- Helt elektrisk |
328 |
1 356 |
-76% |
1 298 |
4 138 |
-69% |
- Laddhybrid |
3 006 |
1 590 |
89% |
10 124 |
6 519 |
55% |
Mildhybrider/ICE |
7 270 |
6 665 |
9% |
30 133 |
25 437 |
18% |
|
|
|
|
|
|
|
Övrigt |
8 775 |
9 018 |
-3% |
32 883 |
36 345 |
-10% |
Elektrifierade modeller |
4 175 |
3 406 |
23% |
13 820 |
14 213 |
-3% |
- Helt elektrisk |
2 424 |
1 704 |
42% |
7 721 |
7 018 |
10% |
- Laddhybrid |
1 751 |
1 702 |
3% |
6 099 |
7 195 |
-15% |
Mildhybrider/ICE |
4 600 |
5 612 |
-18% |
19 063 |
22 132 |
-14% |
|
|
|
|
|
|
|
Totalt |
65 838 |
51 976 |
27% |
248 525 |
214 914 |
16% |
Elektrifierade modeller |
31 523 |
20 628 |
53% |
106 518 |
88 031 |
21% |
- Helt elektrisk |
17 090 |
8 830 |
94% |
55 261 |
38 899 |
42% |
- Laddhybrid |
14 433 |
11 798 |
22% |
51 257 |
49 132 |
4% |
Mildhybrider/ICE |
34 315 |
31 348 |
9% |
142 007 |
126 883 |
12% |