Vinst även i april
Sonetel, ett bolag listat på Nasdaq First North Growth market i Stockholm, visade positivt resultat även i april. Abonnemangsintäkterna i maj var ca 14% högre än ett år tidigare. Nya kunder blir lönsamma efter en månad – vilket är en fjärdedel av tiden jämfört med för ett år sedan.
Den preliminära månadsrapporten för april för moderbolaget Sonetel AB (publ) visar på en vinst före skatt på ca +45 KSEK (efter justering för valutakursdifferenser på koncerninterna skulder samt efter borträknande av vinstpåslag på koncernintern debitering).
Kassaflödet från den löpande verksamheten bedöms ligga på ca +0,2 MSEK. Omsättningen var ca 1,8 MSEK. Uppgifterna är inte granskade av bolagets revisor.
Preliminära data för den efterföljande månaden maj ger följande nyckeltal:
Omsättningen var ca 2,0 MSEK.
Det årliga värdet av kundabonnemang (ARR) var 19,3 MSEK, vilket är ca +14% jämfört med ett år tidigare.
Inflödet av nya betalande kunder per dag var ca -22% jämfört med för ett år sedan. En nedgång i maj berodde dels på tillfälliga tekniska fel samt minskad organisk trafik.
”De tekniska felen åtgärdades och åtgärder implementerades för att höja den organiska trafiken mot senare delen av maj.” säger VD Henrik Thomé. ”Den sista veckan i maj hade till följd av dessa åtgärder +12% fler nya kunder per dag än månadssnittet”
30% av de nya betalande kunderna i maj kom från betalda Google Adwords annonser. Antalet nya kunder från Adwords var -55% jämfört med samma månad föregående år. Bolaget spenderade under maj ca 5 KUSD på marknadsföring via Adwords, vilket är ca -69% jämfört med samma månad föregående år.
Antalet nya betalande kunder från organisk trafik, affiliates samt kundreferenser ökade med ca +12% jämfört med samma månad föregående år. 70% av de nya betalande kunderna i maj kom via dessa kanaler.
Kundanskaffningskostnaden (CAC) var ca 149 SEK i snitt per ny betalande kund vilket är ca -35% jämfört med ett år tidigare. Det innebär att nya betalande kunder i genomsnitt blir lönsamma (ROI) efter 1 månad i snitt. Detta kan jämföras med läget för ett år sedan, då det i snitt tog 4 månader innan nya kunder blev lönsamma.
Antalet företag som använde Sonetels nya chattfunktion för hemsidor, med stöd av AI, var ca +11% jämfört med ett år tidigare. Totalt nyttjade 2,551 företag den nya tjänsten i slutet av maj.
Antalet kundabonnemang för virtuella internationella telefonnummer (ca 70% av intäkterna) var ca +5% jämfört med ett år tidigare.
Antalet Premiumabonnemang (ca 15% av intäkterna) var ca -12% jämfört med ett år tidigare.
Antalet Business package abonnemang (ca 4% av intäkterna) var ca +27% jämfört med ett år tidigare.
Antalet aktiva kunder var -7% jämfört med samma månad föregående år.
Kundbetyget på Trustpilot var 4,7 av 5, vilket är samma som för ett år sedan.
Om Sonetel
Sonetel är ett svenskt företag som tillhandahåller en Software-As-A-Service tjänst för småföretag globalt. Bolaget har hittills över 180 000 betalande kunder i över 170 länder. Huvuddelen av företagets ca 30 anställda arbetar i dotterbolaget i Indien. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser (e-post: [email protected], telefon: 08-503 000 50).
Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/
Kontakt
Henrik Thomé, VD
Telefon: 08-525 060 11
[email protected]
Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 juni 2022 kl. 15:55 CET.