Viking Supply Ships AB (publ) Delårsrapport Januari-Mars 2022
Marknadsförutsättningarna inom olje- och gasnäringen offshore förbättrades under det första kvartalet. Efterfrågan på AHTS fartyg i Nordsjön var, som normalt under vintersäsongen, svag under januari och i början av februari, men ökade markant under senare delen av februari och i mars. Intäkterna under det första kvartalet uppgick till 102 MSEK (73), EBITDA uppgick till -9 MSEK (-24) och resultatet uppgick till -28 MSEK (-42).
FÖRSTA KVARTALET
- Nettoomsättningen uppgick till 102 MSEK (73)
- Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till -9 MSEK (-24)
- Resultat efter skatt uppgick till -28 MSEK (-42)
- Resultat efter skatt per aktie uppgick till -2,2 SEK (-4,5)
VIKTIGA HÄNDELSER UNDER DET FÖRSTA KVARTALET
- EBITDA för det första kvartalet uppgick till -9 MSEK (-24).
- De genomsnittliga dagsraterna för AHTS-fartygen under det första kvartalet 2022 uppgick till 40 400 USD (30 400), medan genomsnittlig utnyttjandegrad uppgick till 57 % (42). För PSV-fartygen uppgick de genomsnittliga dagsraterna till 14 700 USD (14 700), medan genomsnittlig utnyttjandegrad uppgick till 100 % (100).
- Tord Helland har utsetts till ny CFO i koncernen. Helland tillträder sin tjänst i Viking Supply Ships AB den 1 juni 2022.
- I början av februari tillkännagavs att koncernen tilldelats ett säsongskontrakt för de fyra isklassade AHTS-fartygen för assistans i samband med ett industriprojekt i ryska farvatten under sommaren 2022 och 2023, med option om förlängning även för 2024. Kontraktsvärdet beräknades till ca 18,5 MEUR. Den ryska invasionen och anfallskriget i Ukraina som inleddes i slutet av februari medförde en mycket stor osäkerhet om framtiden för detta projekt, och kontraktet kansellerades i maj.
VIKTIGA HÄNDELSER EFTER DET FÖRSTA KVARTALET
- Med anledning av ökade olje- och gasborrningsaktiviteter som medfört ökad efterfrågan på offshorefartyg och förbättrade marknadsutsikter, har koncernen efter kvartalets utgång tagit i drift de två tidigare upplagda isklassade AHTS-fartygen Loke- och Brage Viking. Dessa fartyg opererar för närvarande på spotmarknaden i Nordsjön.
- Säsongskontraktet om assistans i ett industriprojekt i ryska farvatten kansellerades i maj, vilket även beskrivs ovan i avsnitt ”Viktiga händelser under det första kvartalet”.
- Koncernens Ship managementkontrakt med Sjöfartsverket för de fem isbrytarna har förlängts till utgången av 2023. Som tidigare har kommunicerats kommer Sjöfartsverket efter avtalets utgång att överta Ship management verksamheten för statsisbrytarna i egen regi, framför allt på grund av säkerhetspolitiska överväganden.