Viaplay Group säkrar Formel 1-rättigheterna i Nederländerna och alla nordiska länder i banbrytande femårigt avtal
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Viaplay Group säkrar Formel 1-rättigheterna i Nederländerna och alla nordiska länder i banbrytande femårigt avtal

{newsItem.title}

  • Viaplay Groups plattformar blir hemvisten för världens bästa motorsporttävling på sex marknader till och med säsongen 2029
  • Alla Grand Prix-lopp, kval- och träningssessioner och F1 Sprint direktsänds, tillsammans med förstklassiga studioprogram, kommentatorer, dokumentärer och mer
  • Viaplay Group och Formel 1 förlänger strategiskt samarbete kring F1 TV Pro i Nederländerna

Viaplay Group har förnyat sina rättigheter till Formel 1 i Nederländerna, Sverige, Finland, Danmark, Norge och Island till och med säsongen 2029. Supportrar i alla sex länder kan fortsätta att följa varje spännande sekund från världens bästa motorsporttävling i direktsändning på Viaplay Groups plattformar, tillsammans med förstklassiga studioprogram, lokala kommentatorer och expertkommentatorer, exklusiva dokumentärer med trefaldiga världsmästaren Max Verstappen, och mycket mer. Det är första gången i Viaplay Groups och Formel 1:s långvariga samarbete partnerna tecknar ett femårigt avtal med varandra.

Med fler än 700 miljoner fans fortsätter Formel 1:s status som en av världens mest populära och spännande sporter att accelerera. Toppförarna Max Verstappen och Lewis Hamilton rankas bland världens största stjärnor, och lag som Red Bull, Ferrari, Mercedes och McLaren är allmänt kända. Under 2023 såg totalt sex miljoner fans Formel 1 på plats, vilket var ett rekord. Den pågående säsongen omfattar hela 24 Grand Prix-lopp – den högsta siffran någonsin – världen över, från klassiska banor som Monaco, Silverstone och Zandvoort till storslagna nykomlingar som Las Vegas.

Varje Grand Prix-helg lockar cirka 70 miljoner tittare världen runt, och det totala tittandet för säsongen 2023 var 1,5 miljarder människor. Supporterbasen blir yngre och alltmer mångsidig; 40 % av fansen är kvinnor, en av tre tv-tittare är under 35, och en av tre fans har börjat följa sporten under de senaste fyra åren. Förra året var Formel 1 världens snabbaste växande stora sporttävling på sociala medier för fjärde året i rad.

Tittandet i Nederländerna och Norden slår record varje år, drivet av hemmahjältar som Verstappen, Finlands Valtteri Bottas och Danmarks Kevin Magnussen. Formel 1 har nu cirka fem miljoner supportrar i Nederländerna, där 50 % började följa sporten under de senaste fem åren, och fyra miljoner i Norden. Under 2023 fanns det cirka 12 miljoner nederländska tv-tittare (upp 35% från 2022) och 5,5 miljoner nordiska tv-tittare.

Varje tränings- och kvalsession, F1 Sprint och Grand Prix-lopp kommer att direktsändas på streamingtjänsten Viaplay i Nederländerna och i Norden, och på Viaplay Groups betal-tv-kanaler i Sverige, Finland, Danmark och Norge.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, Viaplay Group: “Formel 1 är mer än en sport – det är ett globalt fenomen som omfamnar streaming, Hollywood, sociala medier och fler, och fascinerar fans i alla åldrar och av alla bakgrunder året runt. Vi är stolta över att förnya samarbetet med Formel 1 i vårt längsta avtal hittills. Det återspeglar tydligt Viaplay Groups fokus på långsiktig konkurrenskraft och lönsam tillväxt i Nederländerna och Norden, samt på att erbjuda våra tittare det mest attraktiva och relevanta innehållet tillgängligt någonstans.”

Peter Nørrelund, Viaplay Group EVP och Chief Sports & Business Development Officer: “Vi har varit hemvisten för Formel 1 i många år och precis som sportens otroliga lag söker vi alltid efter den där extra fördelen som håller oss i framkant. Våra innovativa sändningar kommer att fortsätta sätta nya standarder. Från paddock till pitlane och såklart varje centimeter av banan, kan de kunniga och passionerade nederländska och nordiska supportrarna se fram emot den bästa bevakningen av världens mest hisnande show varje helg på Viaplay.”

Ian Holmes, Formula 1 Director of Media Rights: “Formel 1 och Viaplay Group har en gemensam vision om att skapa en tittarupplevelse i världsklass som tar Formel 1:s drama och spänning till supportrarna. Det är denna passion för högkvalitativa sändningar som gör att vi kontinuerligt har sett Viaplays tittarsiffror öka för varje år bland en hängiven supporterskara som bara fortsätter att växa. I och med detta historiska avtal, som även inkluderar Formel 1:s egen streamingtjänst F1 TV Pro, kommer Formel 1 och Viaplay att fortsätta tänja på innovationens gränser, så att våra fans aldrig missar en sekund av racing under de kommande åren.”

Max Verstappen, trefaldig världsmästare: “Jag är riktigt glad över att Viaplay har ingått det här långsiktiga avtalet med Formel 1. Precis som jag, siktar de alltid på att vara bäst, vilket gör att man ser fram emot att fortsätta vårt framgångsrika partnerskap. Det är fantastiskt att samarbeta med Viaplay för att ta mina prestationer på banan till tittarna.”

I Nederländerna kommer Viaplay Group och Formel 1 att fortsätta med det strategiska samarbetet där Viaplay-kunder får tillgång till F1 TV Pro som en del av sina Viaplay-abonnemang. Samarbetet har en innovativ affärsmodell som syftar till att växa båda parters verksamheter, och siktar på att öka Formel 1:s relevans bland lokala tittare ännu mer genom ett starkare gemensamt erbjudande. Genom F1 TV Pro kan supportrar ta del av ytterligare funktioner som internationell kommentering, flera kameravinklar från bilarna samt pitlane och paddock, och radiokommunikation i realtid.

F1 TV Pro kommer även fortsättningsvis att vara tillgänglig som en separat produkt i Nederländerna och Norden.

Viaplay Group och Max Verstappen har ett långsiktigt samarbete där den nederländska stjärnföraren medverkar i exklusiva dokumentärer som ‘Verstappen - Lion Unleashed’ och ‘Anatomy of a Champion’, som är bland Viaplays mest populära innehåll. Verstappen har även en ambassadörsroll för streamingtjänsten.

Utöver Formel 1 inkluderar Viaplays premiumsportportfölj Premier League- och Bundesliga-fotboll och PDC-dart i Nederländerna; och fotboll från Premier League, Bundesliga och danska Superliga, NHL-ishockey, FIS-vintersport, IHF- och EHF-handboll, och golf majors i Norden.

I alla länder är streamingtjänsten Viaplay tillgänglig både på direkt-till-konsument-basis och genom distributionsavtal med stora telekom- och tv-operatörer. Viaplay Groups betal-tv-kanaler i Sverige, Danmark, Norge och Finland är brett tillgängliga via distributörer.

****

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Viaplay Group AB (publ) är Nordens ledande underhållningsleverantör. Vår streamingtjänst Viaplay är tillgänglig i varje nordiskt land, samt i Nederländerna och Polen, och vårt innehållskoncept Viaplay Select finns på partnerplattformar världen över. Vi har även TV-kanaler på de flesta av våra marknader, och radiostationer i Norge och Sverige. Våra talangfulla medarbetare kommer till jobbet varje dag med en passion och ett tydligt uppdrag att underhålla miljontals människor med vårt unika erbjudande av lokalt relevant berättande, vilket inkluderar direktsänd premiumsport, filmer, serier och musik. Vårt syfte är att växa vår affär på ett lönsamt och ansvarsfullt sätt, och att leverera hållbart värde för alla våra intressenter. Viaplay Group är noterad på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

Kontakta oss:
[email protected] (eller: +46 73 699 1700)
[email protected] (eller: +44 7768 440 414)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss:
viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook

Dataskydd:
För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här

Bifogade filer

Nyheter om Viaplay

Läses av andra just nu

Om aktien Viaplay

Senaste nytt