Viaplay Group och Formel 1 ingår strategiskt partnerskap i Nederländerna
- Tillgång till tjänsten F1 TV Pro inkluderas i Viaplay-abonnemanget i Nederländerna till fördel för alla Viaplays nederländska sportabonnenter
- Avtalet förstärker Viaplays ledande position som den nederländska hemvisten för världens största och mest populära direktsända sport
- Det strategiska partnerskapet stöds av en innovativ affärsmodell
Viaplay Group och Formel 1 har ingått ett strategiskt partnerskap i Nederländerna där Viaplay-kunder får tillgång till F1 TV Pro som en del av sina Viaplay-abonnemang, tillsammans med Viaplays förstklassiga Formel 1-bevakning och kompletta utbud av direktsänd sport som Premier League-fotboll, PDC-dart och mer. Avtalet, som gäller för FIA Formel 1-säsongen 2024, förstärker Viaplays ledande position som den nederländska hemvisten för världens största och mest populära direktsänd sport – och kommer att erbjuda fans av den bästa motorsporten ännu fler möjligheter att följa regerande världsmästaren och hemmahjälten Max Verstappen. F1 TV Pro kommer även fortsättningsvis att vara tillgängligt som en separat produkt i Nederländerna.
Viaplay är inne på sin andra säsong av Formel 1-täckning i Nederländerna och lockar en bred publik. Viaplay och Max Verstappen har dessutom ett långsiktigt partnerskap där den nederländska stjärnföraren medverkar i Viaplay-innehåll som de internationella succédokumentärerna ‘Verstappen – Lion Unleashed’ och ‘Anatomy of a Champion’, och har en ambassadörsroll för tjänsten.
Nästa säsong kommer Viaplay att fortsätta visa alla Formel 1-lopp i direktsändning med nederländsk kommentering, samt varje kval och träning, och att erbjuda omfattande studio-program, dokumentärer och höjdpunkter. Genom F1 TV Pro kommer Viaplay-tittarna att kunna ta del av ytterligare funktioner som internationell kommentering, flera kameravinklar från bilarna samt pitlane och paddock, radiokommunikation i realtid under loppet och mer.
Detta partnerskap kommer att stödjas av en innovativ affärsmodell som syftar till att växa båda parters verksamheter, och siktar på att öka Formel 1:s relevans bland lokala tittare ännu mer genom ett starkare gemensamt erbjudande.
Max Verstappen, Formel 1-världsmästare: “Att arbeta med Viaplay är riktigt kul och jag är stolt över det unika innehållet vi levererar tillsammans till supportrar i Nederländerna och världen över. Det är en fantastisk nyhet att Viaplay och F1 TV Pro nu ingår ett partnerskap och tar nederländska tittare ännu närmare banan varje Formel 1-helg.”
Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, Viaplay Group: “Vi skapar en enastående sportstreamingprodukt som nederländska fans helt enkelt inte får missa. Max Verstappen från Formel 1, Cody Gakpo, Virgil van Dijk och Erik ten Hag från Premier League, trefaldiga PDC-dart världsmästaren Michael van Gerwen och fler – Viaplay erbjuder de största nederländska namnen i sport, varje vecka. Att lägga till detta partnerskap med F1 TV Pro, som är det första av sitt slag, betyder ännu mer valmöjligheter, oförglömliga upplevelser och insikter för våra abonnenter och placerar oss i pole position för framtiden.”
Peter Nørrelund, EVP och Chief Sports & Business Development Officer, Viaplay Group: “Nederländerna är en av världens mest spännande Formel 1-marknader, med en rik motorsportshistoria, en lokal superstjärna som skriver om rekordböckerna, och miljontals passionerade och kunniga fans. Detta skapar fantastiska möjligheter både för en bred streamingprodukt som Viaplay och en specialiserad tjänst som F1 TV Pro. Att samarbeta på detta sätt, och med det extra stödet från vårt partnerskap med Max Verstappen, är en win-win-situation för supportrar och för varje plattform.”
Ian Holmes, Formula One Director of Media Rights and Content Creation: “Vi är riktigt glada att kunna erbjuda F1 TV Pro till ännu fler fans i Nederländerna tack vare detta innovativa partnerskap, som är nytt för oss i denna marknad. Viaplay-abonnenter kommer nu att kunna komplettera sin befintliga högkvalitativa F1-upplevelse med F1 TV Pros spännande funktioner och omfattande innehållsbibliotek.”
Förutom Formel 1, Premier League-fotboll och PDC-dart inkluderar Viaplays sporträttighetsportfölj i Nederländerna Bundesliga-, EFL Championship- och Carabao Cup-fotboll, Hoofdklasse-landhockey, Enfusion-kickboxning och mycket mer.
****
INFORMATION TILL REDAKTIONEN
Viaplay Group AB (publ) är den internationella underhållningsleverantören. Vår streamingtjänst Viaplay finns på direkt-till-konsument-basis i alla nordiska och baltiska länder, Polen, Nederländerna, Storbritannien, USA och Kanada. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Series, Films och mer, samt en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Dessutom blir Viaplays berättande tillgängligt till partners runt om i världen genom det innovativa brandade innehållskonceptet Viaplay Select. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).
Kontakta oss:
[email protected] (eller: +46 73 699 1700)
[email protected] (eller: +44 7768 440 414)
Ladda ner högupplösta bilder: Flickr
Följ oss:
viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook
Dataskydd:
För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här