Vertiseit presenterar nya långsiktiga och finansiella mål för global tillväxt
Styrelsen för Vertiseit AB (publ) ("Vertiseit" eller "Bolaget") har uppdaterat sin strategi för global tillväxt samt beslutat om nya långsiktiga och finansiella mål. De nya målen innefattar bland annat att koncernens årligen återkommande intäkter (ARR) ska uppgå till minst 200 MSEK i slutet av 2024, med ambitionen att bli det världsledande plattformsbolaget inom Digital In-Store. Målen ersätter de som presenterades i samband med Bolagets notering på Nasdaq First North Growth Market i maj 2019, och som uppnåddes under det andra kvartalet 2021. Den nya strategin innebär en ny koncernstruktur med tydlig fokus på global skalbarhet och förvärv.
Genom förvärvet av Grassfish i maj 2021 uppnådde Vertiseit de långsiktiga mål som bolaget tidigare arbetat efter - med god marginal, 18 månader tidigare än planerat. Genom förvärvet är Vertiseit nu det marknadsledande plattformsbolaget inom Retail Digital Signage i Europa och redo för att ta nästa steg i sin tillväxtresa. Den nya renodlade strategin fokuserar på att bli det världsledande plattformsbolaget inom Digital In-store.
NY STRATEGI FÖR GLOBAL TILLVÄXT
Genom förvärvet av Grassfish har Vertiseit-koncernen genomgått en förflyttning från regional helhetsleverantör i Norden till globalt plattformsbolag med relaterade konsulttjänster. Syftet är att möta behoven hos globala varumärken, där plattformen är en strategisk och integrerad del i kundernas digitala ekosystem. Den nya inriktningen innebär en globalt skalbar affärsmodell och en större tillväxtpotential, där SaaS-intäkter kommer att utgöra den största delen av Bolagets intäkter i takt med att hårdvara och infrastruktur kommer att hanteras av partners.
NY KONCERNSTRUKTUR STÖTTAR TILLVÄXTSTRATEGIN
I koncernens nya struktur blir moderbolaget Vertiseit AB (publ) ett renodlat holdingbolag inom Retail Tech med syfte att förvärva och utveckla SaaS-bolag inom Digital Signage med fokus på Digital In-store. Vertiseits operativa verksamhet kommer att integreras med dotterbolaget Grassfish och övergå till att drivas under varumärket Grassfish. Dise kommer fortsatt att vara ett långsiktigt dotterbolag till Vertiseit. Genom dessa förändringar kommer koncernen att kunna upprätthålla en hög förvärvstakt genom såväl fristående som kompletterande förvärv till Grassfish och Dise.
NYA LÅNGSIKTIGA MÅL
- Koncernens årligen återkommande intäkter (ARR) ska uppgå till minst 200 MSEK vid utgången av 2024
- #1 Global Digital In-store software company vid utgången av 2026, definierat som antal aktiva SaaS-licenser
NYA FINANSIELLA MÅL 2022–2024
- Tillväxt av årligen återkommande intäkter (ARR) om minst 25 procent (CAGR)
- EBITDA-marginal om minst 30 procent vid utgången av 2024
- ARR-tillväxt på befintliga kunder, Net Revenue Retention (NRR) ska årligen överstiga 100 procent
KAPITALMARKNADSDAG DEN 5 OKTOBER
Med anledning av den nya strategin och de nya målen har Vertiseit bjudit in till en kapitalmarknadsdag som hålls den 5 oktober kl. 09.00-11.30 i Arena Varberg.
Anmäl dig här:
https://forms.gle/j96uEUFzgYemnEPY7
Eller följ evenemanget digitalt:
https://www.redeye.se/events/820802/capital-markets-day-vertiseit