Vertiseit förvärvar Grassfish och blir ledande i Europa inom Retail Digital Signage
Vertiseit AB förvärvar idag Grassfish Marketing Technologies GmbH (”Grassfish”), ett ledande plattformsbolag inom Digital Signage, med huvudkontor i Wien. Bolaget har ett globalt erbjudande med internationella kunder på fler än 70 marknader. Tillsammans med Grassfish blir Vertiseit det marknadsledande plattformsbolaget inom Retail Digital Signage i Europa med en hög andel återkommande SaaS-intäkter. Köpeskillingen uppgår till 13,5 MEUR, varav 10,1 MEUR erläggs i form av kontant betalning och 3,4 MEUR genom en riktad nyemission till ledande befattningshavare i Grassfish som därigenom blir betydande långsiktiga ägare i Vertiseit. Tillträde sker idag den 27 maj 2021.
TRANSAKTIONEN I KORTHET
- Köpeskillingen, som baseras på ett bolagsvärde om 13,5 MEUR, betalas dels genom nyemitterade B-aktier i Vertiseit, motsvarande ett värde på 34,0 MSEK, dels genom en kontant betalning av återstående belopp motsvarande 102,9 MSEK. Kontantdelen finansieras genom egen kassa och banklån (7,6 MEUR).
- De nyemitterade aktierna emitteras till ett pris per aktie baserat på genomsnittskursen för Vertiseit-aktien (“VERT B”) som noterats på Nasdaq First North Growth Market under de senaste 30 handelsdagarna före detta offentliggörande (exklusive dagens handel), minus 5 procent, motsvarande 20,84 SEK per aktie.
- Efter genomförandet av transaktionen kommer ledande befattningshavare i Grassfish – Roland Grassberger, VD, och Alexander Korte, CFO – tillsammans att inneha 11,3 procent av utestående aktier och kapital i Vertiseit. De kommer från och med idag också att ingå i Vertiseits koncernledning.
- De nyemitterade aktierna omfattas av en lock-up på 24 månader.
- Grassfish kommer att konsolideras i Vertiseits koncernredovisningen från och med juni 2021.
MOTIV OCH BAKGRUND
Vertiseit är, tillsammans med det helägda dotterbolaget Dise, ett retail tech-bolag med ambitionen att bli ett världsledande plattformsbolag inom Digital In-store. På kundlistan finns varumärken såsom Marks & Spencer, Peak Performance och Volvo där bolagets tjänster och produkter bidrar till att stärka upplevelsen av varumärket och skapa en sömlös kundresa mellan digitala och fysiska kanaler. Vertiseit har en offensiv tillväxtstrategi som inkluderar värdeskapande förvärv.
”Grassfish inspirerar och är en drivande aktör inom branschen. Våra företag passar perfekt ihop, både ur ett kulturellt och ett strategiskt perspektiv. Och viktigast av allt – vi delar visionen om hur Digital In-store kommer att forma framtidens retail. Tillsammans med Grassfish blir vi det ledande plattformsbolaget inom Retail Digital Signage i Europa med ett starkt erbjudande för globala varumärken och ledande retailers”, säger Johan Lind, VD Vertisiet.
Grassfish har sitt huvudkontor i Wien, Österrike. Bolaget grundades 2005 och är idag ett ledande globalt plattformsbolag inom Digital Signage, och marknadsledare i DACH-regionen (Tyskland, Österrike, Schweiz). Bolaget har globala kontrakt och framstående kunder såsom BMW, Porsche och DHL, med fokus på att tillgängliggöra framtidens behov inom retail redan idag. År 2020 levererade bolaget en tillväxt i återkommande SaaS-intäkter på 36 procent och en EBITDA-marginal på 19,3 procent.
“Både Vertiseit och Grassfish har ett tydligt fokus på att stödja varumärken och retailers i den digitala transformationen av retail. Vi erbjuder en stark plattform, spetskompetens och innovativa lösningar. Tillsammans kan vi driva innovation, teknologi och våra lösningar framåt i ännu högre takt. Vi är mycket nöjda över att kunna erbjuda våra kunder en mer omfattande tjänst och göra det möjligt för dem att utnyttja sin digitala potential idag. Jag är väldigt glad att Grassfish hittat den perfekta matchningen med Vertiseit”, säger Roland Grassberger, VD Grassfish.
Tillsammans med Grassfish blir Vertiseit det marknadsledande plattformsbolaget inom Retail Digital Signage i Europa vad avser antalet aktiva licenser, överstigande 100 000. Den nya koncernen har 120 medarbetare med lokal närvaro i Tyskland, Österrike, Storbritannien och Sverige.
VERTISEITS LÅNGSIKTIGA MÅL
För Vertiseit innebär förvärvet att bolagets långsiktiga mål kommer att ha uppnåtts. De årligen återkommande SaaS-intäkterna (ARR) ökar från cirka 35 MSEK till omkring 60 MSEK proforma per juni 2021, vilket överstiger det långsiktiga målet om 50 MSEK. I kundlistan återfinns nu ett flertal av världens 50 starkaste konsumentvarumärken, däribland BMW med 8 000 installationer globalt, vilket gör att bolaget möter sitt mål om en global utrullning för ett av världens 50 största varumärken.
Koncernen proforma helår 2020 (MSEK) | %, förändring från Vertiseit stand-alone | |
Nettoomsättning | 134,2 | +75% |
varav återkommande SaaS-intäkter | 51,6 | +65% |
Årligen återkommande intäkter (ARR) | 56,4 | +71% |
EBITDA | 22,9 | +93% |
EBITDA margin | 17,5% | +2,0 procentenheter |
INBJUDAN TILL INVESTERARPRESENTATION
I samband med förvärvet av Grassfish, bjuder Vertiseit in investerare, analytiker och media till en webbsänd presentation fredagen den 28 maj 2021 kl 11:00 CEST. Presentationen kommer att ledas av Johan Lind, VD, och Jonas Lagerqvist, CFO.
För att följa presentationen vänligen registrera er här: https://vertiseit.zoom.us/webinar/register/WN_5UjsF15YROGGs91VFnY2Sg
Koppla gärna upp er 10 minuter innan presentationen startar.