USWE SPORTS AB DELÅRSRAPPORT ANDRA KVARTALET 2023-2024
SAMMANFATTNING AV DELÅRSRAPPORT
Med ”Bolaget”, ”Moderbolaget” eller ”USWE” avses USWE Sports AB (publ). Med koncernen avses USWE Sports AB, USWE Sports Inc. samt Giant Loop LLC. Belopp inom parentes i rapporten avser motsvarande period föregående år. Koncernen bildades 1 juli 2022.
ANDRA KVARTALET (1 JULI – 30 SEPTEMBER 2023)
• Nettoomsättningen uppgick till 28 822 (25 371) KSEK, vilket motsvarar en ökning om 14% (98%). Den valutajusterade organiska tillväxten var 12% (4%).
• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 88 (-2 073) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal
på 0,3% (-8,2%)
• Resultat före skatt uppgick till -2 533 (-4 317) KSEK
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 3 207 (5 711) KSEK
• Likvida medel uppgick per den 30 september 2023 till 5 232 (8 511) KSEK
• Soliditet uppgick till 52% (61%) per den 30 september 2023
• Resultat per aktie beräknat på 4 541 428 (4 541 428) aktier uppgick till -0,57 (-0,90) SEK
FÖRSTA HALVÅRET (1 APRIL – 30 SEPTEMBER 2023)
• Nettoomsättningen uppgick till 55 359 (44 377) KSEK, vilket motsvarar en ökning om 25% (5%). Den valutajusterade
organiska tillväxten var -7% (-4%).
• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 1 970 (-3 786) KSEK, vilket motsvarar en
EBITDA-marginal på 3,6% (-8,5%)
• Resultat före skatt uppgick till -1 843 (-6 446) KSEK
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -4 106 (13 676) KSEK
• Resultat per aktie beräknat på 4 541 428 (4 541 428) aktier uppgick till -0,42 (-1,31) SEK
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET 2023/2024
• I september tecknade USWE ett strategiskt distributionsavtal med The Feed.com för den amerikanska marknaden, avseende cykel-, löpning- och outdoorprodukter. Utöver försäljning kommer The Feed från och med januari 2024 även att hantera lager och logistik av USWE:s ryggsäckar, vätskeryggsäckar och väskor i dessa segment för den nordamerikanska marknaden.
• Ytterligare två viktiga avtal har skrivits med nya distributörer i Nordamerika som delvis ersätter tidigare distributörer som nu avvecklas. För den kanadensiska marknaden har USWE skrivit avtal med Kimpex Canada, och för USA, med Turn14. Ledningen bedömer att de nya distributörerna kommer att stärka koncernens position och försäljning i Nordamerika.
• Under juli månad har USWE Sports AB och Giant Loop öppnat en konceptbutik i Bend, OR, USA.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER ANDRA KVARTALETS UTGÅNG
• Inga väsentliga händelser har inträffat efter kvartalets utgång.
VD HAR ORDET
Organisk tillväxt, positivt resultat och positivt kassaflöde
Nettoomsättningen ökade med 14% till 28,8 (25,4) MSEK under det andra kvartalet jämfört med motsvarande kvartal 2022/2023. Den valutajusterade organiska tillväxten var 12%. Lönsamheten förbättrades betydligt och bolaget rapporterade en positiv EBITDA om 88 KSEK (-2,1MSEK).
Det andra kvartalet (juli-september) är normalt årets svagaste kvartal vad gäller distributörsförsäljning. Under det här kvartalet har vi dock knutit upp ett flertal nya distributörer i Nordamerika, varav avtalet med The Feed är det största och mest omfattande. Som tidigare kommunicerats förväntas avtalet med The Feed påverka omsättningen positivt med omkring 10 MSEK under innevarande räkenskapsår. Under kvartalet har vi även ingått avtal i Kanada med KIMPEX samt i USA med Turn14. Båda avtalen täcker såväl USWE som Giant Loop. Sammantaget innebär avtalen med dessa nya distributörer att orderstocken för leveranser i tredje kvartalet (oktober till december) samt i fjärde kvartalet (januari till mars) ser bättre ut än på länge. Avtalen kommer även att ha en positiv effekt på kassaflödet.
I USA har vi succesivt börjat ta över större kunder i egen regi och hanterar dessa direkt från vårt USA kontor i Bend. Detta gäller såväl Giant Loop som USWE. Den amerikanska satsningen gör att vi kommer närmare kunden och enklare kan förse dem med vad de behöver. Att vara nära våra kunder både i Europa och Nordamerika kommer att vara en nyckel till framgång framöver. Detta gäller såväl slutkonsument, återförsäljare som distributör.
Som vi tidigare har rapporterat ser vi en trend där våra varumärken växer både i våra egna kanaler, direkt till konsument, samt i försäljningen från distributör till återförsäljare. Branschklimatet är fortfarande utmanande, men vårt fokus på försäljning ger resultat och vi har ett ökande antal intressenter som vill arbeta med oss och våra varumärken. När försäljningen till återförsäljare och distributör ökar får vi en direkt effekt genom att bruttovinsten ökar samtidigt som de externa kostnaderna förblir oförändrade. Dvs en ökad försäljning till distributör och återförsäljare ger en direkt positiv effekt på vår lönsamhet. En ökad direktförsäljning till konsument, via plattformar eller online-försäljning, innebär för oss som tillväxtbolag en högre synlighet och tillgänglighet på marknaden genom marknadsföring av produkter och varumärken. Försäljning direkt till konsument innebär en högre bruttomarginal än försäljning till distributör, men effekten på lönsamheten reduceras pga. direkta kostnader såsom frakt till slutkund, avgifter för plattformar och system samt kostnader för trafikgenererande marknadsföring. I vår affärsmodell har vi valt att kombinera online-försäljning samt försäljning till distributörer och återförsäljare, där kanalerna stöttar varandra genom tillgänglighet och synlighet.
Jag ser det växande intresset från distributör och återförsäljare som ett tecken på en normalisering av lagersituationen hos cykel- och outdooraktörer samtidigt som en effekt av den ökande efterfrågan för våra produkter hos slutkonsument.
Jacob Westerberg, VD och Koncernchef
Delårsrapporten i sin helhet finns tillgänglig på bolagets hemsida https://uswe.com/sv-se/investor-relations