UMIDA: Växer närvaron i Europa samt ställer ut vid ProWein 2022
Umida Group AB (publ) ökar försäljningen i Europa via att nya marknader öppnas upp. Samtidigt kommer Umida för första gången i bolagets historia att finnas representerad vid vin- och spritbranschens största branschmässa, ProWein i Düsseldorf 15-17 maj.
Umida har inlett ett nytt samarbete med Amber Beverages Germany som distributör för KISS-produkterna i Tyskland. Amber Beverages Germany är en nystartad del av det internationella bolaget Amber Beverages som Umida redan har ett framgångsrikt produktionssamarbete med. Amber Beverages Germany har valt KISS rom-produkter som sina fokusprodukter inom mörk rom-segmentet och kommer under våren starta en bearbetning av hela den tyska marknaden. Amber Beverages Germanys filosofi är att jobba med ett mindre sortiment och ge de produkter som finns i sortimentet ett större fokus samt med det också högre volymer.
Umida har även etablerat en ny relation i Tjeckien där Motörhead Rom redan fått listningar i butiker hos kedjan Makro. Tjeckien är ett av Europas största länder när det kommer till konsumtion av mörk rom och hela romsegmentet är större än spritsegment som vodka och gin. Detta gör att en expansion i Tjeckien av både Motörhead Rom och KISS rom-produkter ligger framför Umida under året. Umida har även startat ett nytt samarbete i Österrike via partnern Alias Smith. Distributören i Österrike har köpt in alla fyra produkter från KISS och förhoppningar om att komma in i fysiska butiker är stor.
ProWein är världens ledande mässa för vin- och spritbranschen. Varje år erbjuder ProWein tre dagars högintensiv mässa i 13-17 stora mässhallar med deltagare från hela världen. I mer än 25 år har ProWein visat sig vara det främsta evenemanget för branschen. ProWeins framgång bygger på ett unikt besökskoncept och ett oslagbart brett utbud av produkter och tjänster. Umida har tidigare bara varit gäst vid eventet men ska nu för första gången ställa ut delar av sitt sortiment. Deltagandet vid ProWein 2022 görs tillsammans med Umidas partner för exportförsäljning i Europa, Alias Smith. Då detta är första året som Umida ställer ut vid ProWein kommer Umida dela en monter med Alias Smith och fokusera på KISS-produkterna. Får Umida stor framgång vid årets ProWein kommer det övervägas att investera i en större monterplats kommande år.
”Tyskland, Österrike och Tjeckien är tre bra marknader för våra varumärken inom affärsområdet Brands For Fans. Tyskland är en av de största marknaderna i Europa så det är väldigt bra att vi nu har en stark partner som kan ge oss förutsättningar att verkligen komma in i butiker med produkterna från KISS. I Österrike är fallet detsamma som Tyskland och i Tjeckien har vi redan kommit in i första butikerna. Vi ser Tjeckien som lite av en oslipad diamant och vi hoppas få i gång en riktigt bra försäljning tillsamman med vår nya partner. Att få visa upp våra KISS-produkter samt Def Leppard-produkterna vid årets ProWein är ett stort steg i vår utveckling. Målsättningen med mässan är att vi ska ha öppna upp ännu fler marknader i Europa samt stärkt de relationer som vi redan har.” säger Filip Lundquist, VD för Umida Group AB (publ).
För ytterligare information, kontakta:
Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ)
Telefon: +46 (0)769 42 41 21