UMIDA: Utökade listningar av Ekobryggeriet på COOP adderar ca 3-5 MSEK i årlig nettoomsättning
Umida Group AB (publ) tillträde varumärket Ekobryggeriet den 28 februari och nu kommer den första positiva nyheten i from av utökade listningar för Ekobryggeriets tonic hos dagligvaruhandlaren COOP. De utökade listningarna beräknas addera ca 3-5 MSEK i nettoomsättning på årlig basis.
Ett av de tidigt uppmärksammade tillväxtområden vid förvärvet av Ekobryggeriet var varumärkets underrepresentation på marknaden nästa största dagligvaruhandelskedjan COOP. Ekobryggeriets bäst säljande tonic med smak av rabarber hade tidigare en listning hos COOP i ca 60 butiker. Nu är förhandlingarna klara för nya listningar till vecka 19 och Ekobryggeriets tonic får kraftigt fördjupade listningar. Den bästsäljande tonicen med smak av rabarber kommer att få grundlistning i COOPs alla ca 700 butiker, tonicen med smak av granskott kommer att listas i över 600 butiker och original tonicen kommer också att få fler butiker. COOP väljer även att tilläggslista fler smaker vilket möjliggör införsäljning av exponeringsställ, något som kommer att synas i butiker under årets högsäsonger för tonic.
Dessa framgångar på COOP kommer tack vare den starka position som Ekobryggeriet tonic har på ICA och Axfood. Med de utökade listningarna förväntas en försäljningstillväxt som motsvarar ett värde för bolaget om ca 3-5 MSEK på årlig basis med start från vecka 19.
”Vi har fått en strålande start på förvärvet av Ekobryggeriet. Först lanseringen av den första spritprodukten, Ekobryggeriet Ekologisk Gin, och nu utökade listningar på COOP. De utökade listningarna hos COOP ger oss möjligheten att ännu starkare befästa positionen som marknadsledare inom premiumtonic i Sverige. Vi är mycket glada över att ha detta fina varumärke i vår portfölj och vi ser fram emot många fler möjligheter för tillväxt.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group AB.
För ytterligare information, kontakta:
Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21