UMIDA: Sprider en livshistoria genom ett nytt varumärke för alkoholfria produkter
Umida Group AB (publ) har ambitionen att skapa konkurrenskraftiga alkoholfria produkter i den växande kategorin alkoholfri sprit. Bolaget har tillsammans med fyra entreprenörer skapat ett nytt varumärke för alkoholfria produkter och de två första produkterna kommer att lanseras redan under slutet av året.
Marknaden för alkoholfria spritprodukter är relativ ung samtidigt som kategorin alkoholfritt vin och öl har haft en kraftig tillväxt senaste åren har alkoholfri sprit kommit i bakgrunden. På den internationella scenen har under de senaste åren många nystartade företag varit tidiga in i den mer hälsosamma trenden med alkoholfria produkter och Umida ser att tiden är mogen att utöka sin portfölj med även alkoholfria spritprodukter. Under varumärket JÄRN kommer initialt två produkter att lanseras, en alkoholfri snaps och en alkoholfri shot. Inspiration till recepten och smakerna är hämtad från en ung kvinnas resa över Atlanten under sent 1800-tal och efter många år i nya landet lever hon sina sista år som arbetare i järngruvan i Kiruna. Idéerna till produkterna är spunna från personer som saknar den inkluderingen som en snaps eller en shot ger i ett socialt sammanhang. Ambitionen är att produkterna kommer vara ett starkt alternativ till den som fortfarande vill vara med utan att behöva dricka alkohol. Försäljningen kommer inledningsvis att ske till restauranger, barer och nattklubbar för att sedan utökas med dagligvaruhandeln och detaljhandeln. Eftersom produkterna är alkoholfria finns det inga restriktioner kring var produkter får säljas eller hur de får marknadsföras vilket öppnar många möjligheter.
Produkterna kommer att lanseras inom ett nystartat bolag där Umida är majoritetsägare och där Svensk Gruvsaft AB är den andra delägaren. Grundarna till Svensk Gruvsaft AB, Janne Björge, Christoffer Daal, Philippe Bordonado och Chris Westerström har alla gedigna CV vad gäller framgångsrika entreprenörsresor och spetskompetens inom sina respektive områden. Tillsammans kommer Svensk Gruvsaft AB och Umida att driva det nystartade bolaget med en ambition om att bli ett starkt varumärke för alkoholfri sprit och på sikt växa med fler alkoholfria produkter,
”Vi hade skapat ett starkt koncept kring 0% produkter. Tack vare det fina samarbetet med Umida så står vi nu med en produkt med 0% ångest och 100% smak. Som benämns som den bästa alkoholfria snapsen på marknaden av de som kan. Så vi ser fram emot en stark uppbyggnad samt att utöka portföljen med fler produkter i vårt gemensamma bolag.” säger Christoffer Daal, medgrundare till JÄRN.
”Detta är ett väldigt roligt och viktigt steg i bolagets utveckling. I vanlig ordning håller våra produkter absoluta toppklass och vid de provningarna som genomförts står sig våra produkter bäst av det som finns på marknaden idag. Ambitionen är att detta ska kunna bli något stort under kommande år och detta ska generera bra aktieägarvärde över tid. Vi ser fram emot att visa upp mer kring varumärket, konceptet och produkterna inom kort.” säger Filip Lundquist, VD för Umida Group AB (publ).
För ytterligare information, kontakta:
Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ)
Telefon: +46 (0)769 42 41 21