UMIDA: Joluca listas centralt hos Axfood
Umida Group AB (publ) (“Umida”, “Bolaget”) nyutvecklade serie av funktionsdrycker under varumärket Joluca bygger på med fler centrala listningar. Denna gång är det Sveriges näst största dagligvaruhandelskedja, Axfood, som listar produkterna centralt. Produkterna kommer att lanseras i Axfoods butiker vecka 37
Umida har tidigare kommunicerat att bolaget presenterat en ny serie av funktionsdrycker under varumärket Joluca mot dagligvaruhandeln och servicehandeln. Dryckerna är framtagna tillsammans med humorgruppen JLC under det delägda varumärket Joluca.
Bolaget har tidigare kommunicerat centrala listningar på ICA, COOP och Hemmakväll. Nu följer Sveriges näst största dagligvaruhandelskedja Axfood som driver butikskedjorna Willys, Willys Hemma, City Gross och Hemköp. Axfood kommer att lista tre energidrycker från Joluca och produkterna blir tillgängliga i butik vecka 37.
Bolaget kommer att kommunicera löpande avseende ytterligare listningar, och därefter ge en samlad finansiell prognos för de nya produkterna. Totalt sett uppgick kategorin funktionsdrycker till 5,5 miljarder kronor 2023 i Sverige, där energidrycker utgör majoriteten av försäljningen.
”Det är svårt att kalla detta något annat än full pott i dagligvaruhandeln. Det är mycket unikt att ett helt nytt varumärke går från 0 till centrala listningar hos de tre kedjor som idag utgör 90% av marknaden inom dagligvaruhandeln. Detta är ett tydligt bevis på att de erfarna inköparna inom dagligvaruhandeln tror att Jolucas nya produkter kommer generera försäljning och dra trafik till deras butiker. Jag vill igen betona att detta har alla förutsättningar att bli det största som vi skapat inom Umida.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group AB.
För ytterligare information, kontakta:
Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21