Umida: Försäljningsestimat för Joluca, ca 10-12 MSEK till Umida under 2024
Umida Group AB (publ) (“Umida”, “Bolaget”) nyutvecklade serie av funktionsdrycker under varumärket Joluca har under sommaren lyckats få centrala listningar hos samtliga större aktörer inom dagligvaruhandeln samt hos Reitan och Hemmakväll. De första försäljningsestimaten för 2024 har tagits fram tillsammans med säljpartnern Arvid Nordquist och ger en estimerad nettoomsättning om ca 10-12 MSEK för Umida.
Bolaget kommunicerade under maj sin satsning inom den växande dryckeskategorin funktionsdrycker vilken enbart i Sveriges mätbara kanaler omsatte ca 5,5 miljarder SEK under 2023.
Bolagets säljpartner och köpande kund för Jolucas funktionsdrycker Arvid Nordquist med drygt 30 säljare som löpande besöker både butiker samt bearbetar kedjor centralt har efter att de centrala listningarna säkrats tagit fram en initial försäljningsprognos för 2024. Prognosen pekar mot en försäljning för Umidas egen räkning om ca 10-12 MSEK under 2024, vilket skall ses som en distributionsuppbyggande period inför 2025.
Rekommenderat konsumentpris i butikshyllorna är 19.90 kr ex pant och produkterna kommer att börja säljas hos Hemmakväll vecka 35 för att sedan rullas ut hos övriga aktörer vecka 37.
”Vi känner oss säkra på de initiala prognoserna för uppbyggnadsvolymen under 2024 tack vare både de centrala listningarna samt Arvid Nordquist stora engagemang på butiksnivå. Tillsammans med vår partner JLC har vi skapat en stark marknadsplan som kommer generera över 50 miljoner produktvisningar rakt in i målgruppen, främst via plattformar som Instagram, Tik Tok och Youtube. Energidrycker är en väldigt konkurrensutsatt kategori med stort kampanjtryck vilket är något som vi är väl förberedda på och vårt breda kampanjprogram med större butiksvolymer kommer börja rulla ut först under 2025. Bruttomarginalmässigt ligger produkterna över vårt kommunicerade långsiktiga mål och livscykeln inom dagligvaruhandeln är betydligt längre än hos Systembolaget vilket gör att vi nu bygger Joluca för framtiden. Målsättningen för 2025 är att etablera Joluca som varumärke inom kategorin funktionsdrycker i Sverige och nå en marknadsandel om minst 2%.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group AB.
För ytterligare information, kontakta:
Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21