Tura Group AB – offentliggörande av rapport för Q2 och 6 månader 2024
Tura Group AB offentliggör härmed rapport för andra kvartalet Q2 för perioden 1 april – 30 juni 2024 samt första halvåret 1 januari – 30 juni 2024. Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på bolagets hemsida (www.turascandinavia.com). Nedan följer en sammanfattning av rapporten.
FORTSATT AVVAKTANDE MARKNAD
Andra kvartalet 1 april – 30 juni 2024
Koncernen
• Nettoomsättningen uppgick till 187,8 Mkr (205,5 Mkr) vilket motsvarar en minskning med 8,6%.
• Bruttovinsten uppgick till 33,0 Mkr (38,5 Mkr); en bruttomarginal om 17,6% (18,7%)
• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 2,6 Mkr (10,1 Mkr); en EBITDA-marginal om 1,4% (4,9%). Minskningen beror huvudsakligen på minskningen i bruttovinst.
• Rörelsens kostnader exklusive handelsvaror och avskrivningar uppgick till 33,0 Mkr (28,9 Mkr).
• Resultat efter finansnetto uppgick till -2,8 Mkr (5,7 Mkr).
• Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -11,8 Mkr (35,7 Mkr). Skillnaden utgörs främst av resultatförsämringen och förändringar i rörelsekapitalet.
• Resultat per aktie uppgick till -0,06 kr (0,08 kr).
• Genomsnittligt utestående antal aktier uppgick till 49 230 770 (49 230 770).
Första halvåret 1 januari – 30 juni 2024
Koncernen
•
• Nettoomsättningen uppgick 388,8 Mkr (424,9 Mkr) till vilket motsvarar en minskning med 8,5%.
• Bruttovinsten uppgick till 60,0 Mkr (82,8 Mkr); en bruttomarginal om 17,5% (19,5%).
• Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 4,5 Mkr (20,0 Mkr); en EBITDA-marginal om 1,2% (4,7%).
• Rörelsens kostnader exklusive handelsvaror och avskrivningar uppgick till 63,9 Mkr (63,4 Mkr).
• Resultatet efter finansnetto uppgick till -5,8 Mkr (7,4 Mkr).
• Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -15,1 Mkr (56,4 Mkr). Skillnaden utgörs främst av resultatförsämringen och förändringar i rörelsekapitalet.
• Resultat per aktie uppgick till -0,12 kr (0,15 kr).
• Eget kapital per 30 juni 2024 uppgick till 260,1 Mkr (267,9 Mkr).
• Likvida medel per 30 juni 2024 uppgick till 17,7 Mkr (43,5 Mkr).
• Genomsnittligt utestående antal aktier uppgick till 49 230 770 (49 230 770).
VIKTIGA HÄNDELSER 1 JANUARI – 30 JUNI 2024
Första kvartalet
IT-attacken i Tura Scandinavia AB
Natten mellan den 18 och 19 december 2023 utsattes dotterföretaget Tura Scandinavia AB för en cyberattack varvid i stort sett samtliga verksamhetens system togs ur drift. Den 8 januari 2024 återupptogs verksamheten och alla kritiska verksamhetssystem kunde åter tas i drift för leveranser. Företaget har under första kvartalet lyckats återvinna den största delen av försäljningsnedgången kopplad till hackerattacken men det återstår fortfarande visst arbete för att nå full funktionalitet i alla webb- och EDI-baserade gränssnitt mot kunderna. Detta påverkade verksamheten negativt under kvartalet men inverkan är svår att fastställa i ekonomiska termer. Logistiken är uppe i full produktion, men en viss tröghet i systemen och administrationen kvarstår till följd av anpassningar för ökad IT säkerhet. Denna har, i avtagande omfattning, bestått under det första halvåret 2024 och bedöms inte att behöva påverka effektiviteten men har medfört och kommer att medföra ökade IT kostnader.
Andra kvartalet
Utdelning
Årsstämman den 30 maj 2024 beslöt att fastställa styrelsens och verkställande direktörens förslag att till aktieägarna utdela 0,15 kr per aktie; 7 384 616 kr vilken utbetalades den 7 juni 2024.
VIKTIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS SLUT
Inga viktiga händelser har inträffat efter periodens slut.
VD KOMMENTAR I SAMMANDRAG
VD Stefan Eriksson skriver att företaget under andra kvartalet till övervägande del har lagt bakom sig de bekymmer som orsakades av IT-attacken som Tura Scandinavia AB utsattes för i december 2023.
Omsättningsminskningen under kvartalet har i huvudsak att göra med två affärer men har också till viss del påverkats negativt av följdverkningarna av IT-attacken även om inverkan är svår att fastställa. Under kvartalets andra hälft saktade omsättningen in till följd av en avvaktande marknad.
Inom produktkategorin Hem och Hushåll fortsätter framgångarna medan kunderna i kategorierna Foto & Video, Hemelektronik (främst Hörlurar och Högtalare, Radio&TV och Mobiltillbehör) och Barn & Baby kämpar i ett tufft marknadsläge.
Bruttomarginalen under kvartalet var lägre än önskad till följd av negativa valutaeffekter och en ovanligt hög avsättning för inkurans och omkostnaderna steg på grund av ökade IT-kostnader.
Marknadsmässiga utmaningar finns men den breda produktportföljen och kundbasen bedöms hjälpa företaget att hantera den tröga marknaden.
Stefan Eriksson, VD Tura Group AB
+46 73 351 52 71
Tura Scandinavia AB är en ledande nordisk distributör av tillbehör inom Audio, Video, Mobil, Dator, Foto, TV, Gaming och SDA. Vår filosofi är: ett brett sortiment, starka varumärken och snabb leverans. Verksamheten grundades i Göteborg 1976 och vi bedriver idag verksamhet i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Huvudkontoret ligger i Kungsbacka och logistikcentret i Nässjö, Sverige.