Tricia Carey ny Chief Commercial Officer hos Renewcell
Renewcell stärker sitt kommersiella team genom att anställa Tricia Carey som Chief Commercial Officer. Mrs. Carey är en rutinerad ledare inom modeindustrin med över 25 års erfarenhet av att marknadsföra mer cirkulära och mer hållbara material. Hon har också varit en starkt kraft i att driva samtalet kring övergången till mer klimatvänliga och resurseffektiva material inom branschen, genom styrelseuppdrag hos Textile Exchange and Accelerating Circularity. Innan hon började på Renewcell hade Carey rollen som chef för global affärsutveckling hos den ledande österrikiska fiberproducenten Lenzing.
"Nu är det dags för modeindustrin att ta itu med frågan om textil- och klädavfall på allvar. Renewcell tillhandahåller en återvinningslösning i stor skala och är först på marknaden med ett verkligt cirkulärt material, Circulose®, som har potential att förändra en industri som är i desperat behov av just förändring. Jag är glad över att bli en del av det energiska och dynamiska teamet på Renewcell och utveckla samarbeten för att påskynda arbetet med att göra mode cirkulärt.” säger Tricia Carey, Renewcells nya Chief Commercial Officer.
Med New York som bas kommer Mrs. Carey att utveckla Renewcells strategiska partnerskap med stora modemärken som är ivriga att göra mode cirkulärt i stor skala.
"Jag är glad att ha Tricia med i Renewcells ledarteam. Hon kommer tillföra ovärderlig marknadsföringserfarenhet, ett fantastiskt nätverk och en bevisad förmåga att leverera på ambitiösa tillväxtmål. Tricia tillför särskilt värde i att driva våra tillväxtambitioner bland nordamerikanska varumärken och tillverkare.” kommenterar Patrik Lundström, VD för Renewcell.
Om Tricia Carey
Under hela sin karriär trott Tricia på "framsteg framför perfektion". Som en förespråkare för innovation och cirkularitet inom textil- och klädindustrin, gick hon nyligen till Renewcell för att påskynda den kommersiella utvecklingen av Circulose®, ett material som gör mode cirkulärt. Med ett stort globalt nätverk, samt erfarenhet av varumärkesbyggande och affärsutveckling, kommer hon att vara en viktig partner för att sluta kretsloppet och optimera fördelarna med Circulose®.
I mer än tjugo år har Tricia haft olika affärsdrivande chefspositioner hos Lenzing Fibers med syfte att etablera varumärket TENCEL™, bygga partnerskap med tillverkare och utveckla kravställningar gentemot återförsäljare. Hennes roller omfattade marknadsföring och affärsutveckling i Nord- och Sydamerika och global expansion av denimsegmentet, inklusive skapandet av plattformen Carved in Blue och många samarbetskollektioner med tillverkare och varumärken.
Tricia har en kandidatexamen i Fashion Merchandising från The Fashion Institute of Technology, samt diplom i Digital Marketing and Strategy från Cornell University och MIT.
Tricia är sekreterare för Accelerating Circularity, och har styrelseuppdrag på Transformers Foundation och Fashion Impact Fund. Hon var vice ordförande på Textile Exchange 2014-2018. 2020 nominerades hon till Årets B2B-innehållsmarknadsförare av Content Marketing Institute, samt topp 100 Denim Legends av WeAr Magazine. 2019 belönades Tricia med RIVET 50 för inflytelserika denimindustriledare. Hon har varit föreläsare vid olika branschevenemang, inklusive Conscious Fashion and Lifestyle Network vid FN, Transformers, Kingpins Show, Southern Textile Association, Texworld, Premiere Vision, Wear Conference och mer.