Train Alliance - Delårsrapport för första kvartalet 2022 - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Train Alliance - Delårsrapport för första kvartalet 2022

Januari till mars 2022

  • Rörelsens intäkter 48,2 (28,6) Mkr
  • Rörelseresultat 9,3 (4,2) Mkr
  • Resultat per aktie 0,22 (0,17) kr
  • Justerat substansvärde 127,90 (65,60) kronor

Väsentliga händelser under kvartalet

  • Detaljplanen för bolagets markområde i Sigtuna vann laga kraft den 7 januari, efter en över 10 år lång process. Detta ger Train Alliance en helt ny planeringshorisont för järnvägscentrum Stockholm nord.
  • Train Alliance och Polar Structure AB startade ett strategiskt samarbete inom ramen för en hållbar utveckling av logistik och infrastruktur och bolagen bildade gemensamt markbolag, Polar Land AB med 200 000 kvm mark Brista och Krogsta i Sigtuna kommun. Train Alliance som ägde tidigare 45% av denna mark, får en ägarandel på 49% i det gemensamma bolaget. Polar Structure förvärvade samtidigt ytterligare 120 000 kvm mark i anslutning till området.
  • Train Alliance övertog hela det markbolag som tidigare ägdes tillsammans med Kilenkrysset och därmed även skyldighet och möjlighet att förvärva 37 000 kvm mark i direkt anslutning till järnvägsområdet från Sigtuna kommun.
  • Train Alliance meddelade att man avser att investera 400 Mkr för att kraftigt bygga ut kapaciteten vid logistikcentrum Stockholm Norr på bolagets markområde i Sigtuna. Godskapaciteten kan därmed utökas till ca 450 000 containrar årligen, mångfalt fler än dagens ca 30 000. Terminaler och spåranläggningar planeras att byggas ut för att hantera 1 000 meters godståg i enlighet med ny EU-standard, samtidigt som terminalernas kapacitet och tillgänglighet ökar genom nya förbigångsspår och en överlämningsbangård. Utbyggnaden ska stärka järnvägstrafikens konkurrenskraft och därmed underlätta en grön omställning.
  • Trafikverket genomför en funktionsutredning avseende Rikskombiterminalen och Brista/Arlanda järnvägsterminal som ska vara klar hösten 2022. Denna ska utmynna i förslag på anläggningarnas framtida funktion och kapacitet och inkludera bland annat förändringar och uppgraderingar av befintliga system och anläggningar. Som ett led i utredningsarbetet ska Trafikverket även lämna en bedömning av storleken på de investeringar som föreslagen innebär.
  • Train Alliance beräknar bolagets justerade substansvärde till 128 kronor per aktie från tidigare 68 kronor per aktie, en ökning med 88%. Ökningen sker efter att Svefa, en oberoende fastighetsvärderare gjort en värdering av bolagets markområde i Sigtuna kommun där en ny detaljplan vann laga kraft i början av 2022.

VD har ordet

Lovande affärsläge inför 2022

Året har inletts i högt tempo för Train Alliance. Järnvägen utveck­lades väl under 2021 trots att pandemin fortsatte att hålla tillbaka volymerna, framför allt inom persontrafiken. I januari 2022 start-ade en ny godstågspendel mellan Göteborgs Hamn och Rosers­berg norr om Stockholm, och under året beställde operatörer nya järnvägsfordon för både person- och godstrafik, båda långsiktiga satsningar. Framtidstron i branschen är stark, inte minst på gods­sidan där företag söker miljövänliga alternativ.

Efterfrågan på godstrafik via järnväg ökar

Under första kvartalet vann detaljplanen för Brista verksam­hetsområde, laga kraft, vilket gör att vi nu på allvar kan börja omvandlingen av våra markområden i Sigtuna. Vi skrev avtal med Trafikverket inför starten av områdets funktionsutredning under andra kvartalet 2022. Funktionsutredningen är en central för-beredelse i arbetet med att förstärka kapaciteten med flera spår vilket möjliggör fler godståg till de båda riksintressena som vi äger i Sigtuna. Vi fortsätter att utveckla järnvägscentrum Stockholm Nord med Rikskombiterminalen och riksintresset Brista/Arlandajärnvägsterminal med en helt ny planeringshorisont efter att detaljplanen vunnit laga kraft, vilket gör att vi kan ta en mycket mer proaktiv roll i utvecklingen.

Att utveckla området har hög prioritet för oss och kommer att skapa stora värden för aktieägarna. Detta manifesterades av att substansvärdet i början av året nästan fördubblades till 128 kronor som ett resultat av att Svefa genomfört en oberoende värdering av området.

Avisning ger intäkter från Hallsberg

Under 2021 slöt vi även de första kapacitetsavtalen för avis­ning i Hallsberg, vilket genererat intäkter under första kvartalet. På området pågår byggnation av en ny modern underhållsverkstad för spårgående anläggningsmaskiner i linje med kraven i EU:s tax­onomi, som tillsammans med en bangård ska stå klar i december 2022. Trafikverkets funktionsutredning kartlägger behov och krav på bland annat uppställningskapacitet i Rala-området stakar ut en tydlig riktning mot ökad kapacitet. Framtidsutsikterna för om-rådet är fortsatt ljusa.

Stärker oss som anläggningspartner

Vid sidan av markförädling arbetar vi även på att vara en attraktiv anläggningspartner för våra kunder. Drift och förvaltning blir en allt större del av denna verksamhet allteftersom nya anläggningar tillkommer. Vi har även erhållit ett nytt nationellt säkerhetstill­stånd från Transportstyrelsen under första kvartalet som inkluderar en järnvägsanläggning i Landskrona.

Vi fortsätter arbetet med taxonomin som inleddes under 2021 och sedan årsskiftet är ett krav. Detta är ett nytt sätt att ta ansvar för klimatpåverkan och hållbarhet vid etableringar vilket stämmer väl med vår ambition. Arbetet med att miljöcertifiera Train Alliance enligt ISO 14001:2015 fortgår.

Ljusa utsikter

Affärsläget inför resterande del av 2022 ser mycket lovande ut och vi går nu in i en leveransfas. Jag räknar med att vi kommer att leverera en rad nyheter under året.

Joakim Weijmer, VD Train Alliance

Delårsrapporten i helhet finns under följande länk: www.trainalliance.se/for-investerare/finansiella-rapporter/

För mer information, vänligen kontakta:

Otto Persson, styrelseordförande

Tel. +46 40 40 00 59

Mail: [email protected]

Certified Adviser

Avanza

Tel +46 8 409 421 20

Mail: [email protected]

Denna information är sådan information som Bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnade, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 maj 2022 kl. 08.00 CET.

Om Train Alliance

Train Alliance är ett specialiserat fastighetsbolag som äger och utvecklar anläggningar för järnvägsnära verksamhet. Bolaget äger drygt 2,7 miljoner kvm mark i strategiska lägen, totalt värderade till 0,9 miljarder kronor. Efter förvärv görs marken järnvägsklar så att verksamhet kan drivas på den under minst 40 år. På detta sätt avser Train Alliance att skapa ett nätverk av moderna järnvägsanläggningar i rätt lägen som möter en stark efterfrågan från kunder. Train Alliance B-aktie noteras på Nasdaq First North Growth Market med Avanza som Certified Adviser, tel. +46 8 409 421 20, [email protected].

Bifogade filer

PM - Train Alliance Delårsrapport Q1 2022https://mb.cision.com/Public/18681/3562744/b4bcaf2233e6bfa3.pdf

Nyheter om Train Alliance

Läses av andra just nu

Om aktien Train Alliance

Senaste nytt