Tradedoubler delårsrapport januari - september 2024
Tredje kvartalet, Juli – September 2024
- Totala intäkter uppgick till 489 (484) MSEK, en ökning med 1% eller med 2% justerat för valutakurseffekter jämfört med samma period föregående år.
- Bruttoresultatet uppgick till 107 (98) MSEK en ökning med 8% eller med 10% justerat för valutakurseffekter. Bruttomarginalen 21,8% (20,3).
- Rörelsekostnader, exklusive avskrivningar uppgick till 88 (77) MSEK, en ökning med 13% eller med 15% justerat för valutakurseffekter.
- Rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 18 (21) MSEK. Justerat för förändringsrelaterade poster var 19 (21).
- Investeringar i immateriella tillgångar, i huvudsak relaterat till produktutveckling, uppgick till 8 (10) MSEK.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten var 31 (3) MSEK.
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0.06 (0.13) SEK.
Delårsperioden, Januari - September 2024
- Totala intäkter uppgick till 1 494 (1 411) MSEK, en ökning med 6% eller med 5% justerat för valutakurseffekter jämfört med samma period föregående år.
- Bruttoresultatet uppgick till 322 (296) MSEK en ökning med 9% eller med 8 justerat för valutakurseffekter. Bruttomarginalen var 21,5% (21,0).
- Rörelsekostnader, exklusive avskrivningar uppgick till 266 (233) MSEK, en ökning med 14% eller med 14% justerat för valutakurseffekter.
- Rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 53 (62) MSEK. Justerat för förändringsrelaterade poster var EBITDA 55 (63) MSEK.
- Investeringar i immateriella tillgångar, i huvudsak relaterat till produktutveckling, uppgick till 30 (28) MSEK.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten var 26 (31) MSEK. Den största orsaken till minskat kassaflöde beror på en engångsbetalning till en publicist på ca 20 MSEK under andra kvartalet, betalning avsåg intjänad kommission under tidigare år.
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0.02 (0.27) SEK.
- Under tredje kvartalet inledde Tradedoubler en företrädesemission om 50,5 MSEK som fulltecknades efter bokslutsdagen. Redovisningseffekten och kassaflödeseffekten av denna emission kommer att påverka det fjärde kvartalet.
- Under andra kvartalet förvärvades samtliga aktier i Emailing Network från Tradedoublers huvudägare Reworld Media för 180 000 EUR.
- Under första kvartalet tecknade Tradedoubler en kortfristig overdraft facilitet med dess huvudbank om 15 MSEK, vid bokslutsdagen var denna facilitet oanvänd.
VD Matthias Stadelmeyers kommentar
Under det tredje kvartalet 2024 ökade Tradedoublers intäkter med 2 % på valutajusterad basis och bruttovinsten med 10 % på valutajusterad basis. Justerad EBITDA var 19 MSEK vilket är en liten minskning från 21 MSEK under tredje kvartalet 2023.
Dessa resultat för tredje kvartalet uppnås i en övergripande utmanande marknadsmiljö inom global e-handel. Svaga ekonomier, hög inflation och lägre reallöner gör att konsumtionen minskar och att e-handlare tjänar mindre. Som ett resultat av detta upplever vi utmaningar på vissa marknader inom vår partnermarknadsföringsverksamhet som minskade något med 2 % i bruttovinst. Influencer Marketing-verksamheten, Metapic, kompenserade denna nedgång med en tillväxt på 91 % av bruttovinsten. Denna tillväxt är högre än genomsnittet för de senaste kvartalen och delvis uppnådd av låga jämförelsesiffror under tredje kvartalet 2023. Dessa siffror är också valutajusterade.
Medan Q3 har visat kraftiga ökningar av nettoomsättningen på vissa marknader, visade andra marknader svagare tillväxttakt eller nedgång. Tillväxt uppnåddes i DACH-regionen, South och i UK & Ireland, medan France & Benelux och Nordics minskade med -14% respektive -5%. R-Advertising och dess verksamhet inom e-postmarknadsföring minskade och är inte lika lönsamt som tidigare.
Trots nämnda utmaningar och motvind på marknaden är vi väl förberedda för de kommande kvartalen på grund av våra olika produkter, vår växande marknadstäckning och strategiska förbättringar av vår affär. Vår unika produktmix som sträcker sig från Partner Marketing, Influencer Marketing, App Marketing och andra affärsområden för digital marknadsföring gör oss mindre beroende av externa ekonomiska faktorer.
Vår nya varumärkesplattform lanserades i september 2024 och har tagits emot mycket väl på våra marknader, både externt och internt. Med vår omdefinierade strategi och starkare fokus på kärnan i vår verksamhet – att stärka partnerskap (boosting partnerships) – siktar vi på att skapa avsevärd tillväxt genom att växa vår befintliga verksamhet och ta marknadsandelar, även om marknadsmiljöerna fortfarande är utmanande.
Vid det här laget vill jag tacka Tradedoubler-teamet för att de står bakom vår nya varumärkesstrategi och för den positiva energin i arbetet med "boosting partnerships".
Kontaktinformation
Matthias Stadelmeyer, VD och koncernchef, telefon +46 8 405 08 00
Viktor Wågström, CFO, telefon +46 8 405 08 00
E-post: [email protected]
Övrig information
Information som Tradedoubler AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 november 2024 kl. 08.00 CET. Sifferuppgifter inom parentes avser motsvarande period 2023 om inget annat anges. Avrundningsdifferenser kan förekomma.