Trade Venues bolagsanalys uppskattar SensoDetects börsvärde till 1,5 MdSEK enbart för MENA regionen

SensoDetect adresserar ett stort samhällsproblem. Genom att ha ändrat affärsmodellen från att tidigare sälja mätutrustningen, till att i stället ta betalt per mätning, skapas potential för tidsmässigt långa kassaflöden. Detta sker samtidigt som kostnaden för att producera utrustningen har minskat kraftigt, vilket skapar bra skalbarhet även vid mindre lyckade marknadslanseringar. För 2024 estimerar vi en omsättning om 12 MSEK, drivet av framför allt “School for all”-projektet. Detta skulle enligt våra prognoser resultera i en mindre rörelseförlust, vilket kan jämföras med att företaget redovisade en omsättning om endast 0,3 MSEK under förra året samt hade ett negativt EBIT-resultat om -7,7 MSEK. För 2025 estimerar vi att omsättningen mer än fördubblas till 29 MEK och att företaget under 2026 når 45 MSEK. Vår prognostiserade tillväxt är driven av de pågående projekten i Kina och framför allt Saudiarabien. Med tanke på affärsmodellens skalbarhet kommer rörelseresultatet vid denna kraftiga försäljningsutveckling, enligt vår modell öka till ca 16 MSEK 2026. Dagens börsvärde om 37 MSEK speglar knappast denna potential där vår prognos på 2026 års resultat indikerar ett P/E-tal om 2. En DCF-värdering visar också på ett mer än dubbelt så högt värde som det nuvarande värdet per aktie. Vi tror att när de första kommersiella avtalen sluts i år kommer att kunna vara startskottet för en ordentlig omvärdering av aktien.*

"Vi i företagsledningen anser att potentialen på längre sikt är betydligt större än så och ser en marknadspotential om över 2 MdSEK enbart för affärsområdet Diagnostics i MENA-regionen. Lyckas vi uppnå en marknadsandel om 20% i regionen år 2028 skulle detta innebära att företaget från detta område genererar årliga intäkter om 400 MSEK." , säger VD Per-Anders (PA) Hedin

Vid användandet av en P/S multipel om 8x skulle detta i sin tur innebära ett potentiellt börsvärde om 1,5 MdSEK (diskonterat till nuvärde), vad avser enbart denna region och affärsområde. Till det kommer så värdet från andra affärsområden samt en förväntad kraftig försäljningsökning i andra regioner.*

* källa: https://tradevenue.se/artiklar/bolagsanalys-sensodetect-47126

Nyheter om SensoDetect

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande