Touchtech lägesuppdatering
Hej Aktieägare!
För att tillgodose önskemål från våra aktieägare om mer kontinuerliga uppdateringar, kommer jag regelbundet att publicera en lägesrapport. I denna rapport kommer vi att dela insikter om marknadsläget, produktnyheter, kundprojekt samt sammanställning av de mest relevanta inläggen som publiceras på LinkedIn. Jag rekommenderar att följa mig och Touchtech på LinkedIn.
Wholesale / Digital Showroom & Sendouts
Vi har nyligen genomfört över 30 kundmöten i Danmark, Tyskland, England, Turkiet, Sverige och Italien, samt flera online-möten. Syftet var att observera hur säljare presenterar klädkollektioner för butikinköpare. Dessa insikter har varit ovärderliga för att förstå säljcykeln och hur vår Digital Showroom-app används. Vi har kunnat bekräfta vilka faktorer som underlättar eller hindrar utrullning hos nuvarande och potentiella kunder.
Vi konstaterar att Digital Showroom-appen fungerar utmärkt för digital presentation och för att lägga pre-orders (t.ex genomförs beställningar som kommer levereras i aug-dec). Men vi har märkt att vissa säljare inte utnyttjar appens fulla potential på grund av antingen brist på utbildning eller för att viss funktionalitet saknas för att möte återkommande behov.
Under februari och mars kommer vi i samarbeta med en av våra kunder utvärdera ett mer optimerat sätt att använda Digital Showroom för kundmöten. Lärdomarna ska paketeras för att förbättra onboarding av nya användare (säljare). Vad gäller behov som inte tillgodoses med nuvarande funktionalitet kommer vi utveckla bland annat möjlighet att få tillgång till historisk försäljningsdata som beslutsunderlag samt tillgång till lagerförda varor i Digital
Vi har identifierat varför det har varit utmaningar med att säkra nya kunder för Digital Showroom. Även inom Bestseller-gruppen har vissa varumärken varit tveksamma till att investera i digitalisering av sina showrooms. Det är ju inte billigt med nya bord och touchskärmar eller att ändra sättet att sälja.
Vi har kommit fram till en ny positionering som verkar resonera bättre med beslutsfattare. Istället för att förlita oss på vårt tidigare fokus på "upplevelsen" och "story-telling" i kombination med kostnadsbesparing genom reducering av fysiska prover i det fysiska showrummet, vill vi framgent introducera Digital Showroom som ett "heltäckande B2B-säljverktyg för säljare" som ökar försäljningen genom att effektivisera varje kundmöte så att mer tid kan spenderas med fler kunder och prospektering av nya. Eftersom ”showrummet” inte nödvändgvis blir det primära användingsområdet kommer vi framöver att referera till tjänsten som mer generellt som ”Touchtech DSR”.
Touchtech DSR ska därmed uppfattas som ett verktyg som kan användas brett - för prospektering av nya kunder, lagerförsäljning, kollektionsbeställning, säsongsplanering och möten – oavsett om det är i showrummet, online och på plats hos kund. Vi planerar att utveckla nödvändiga funktioner inom de kommande 6–9 månaderna, medfinansierat av nyckelkunder. Vi kommer även att integrera funktioner från vår Sendouts-app och målet är att förena dessa tjänster under 2025. Puma, som använt Sendouts i skarpt läge i ett halvår, har gett feedback som bekräftar behovet av en mer heltäckande lösning.
Vi kommer att tala på "PI Apparel – The fashion tech show" i Milan den 8-9 april, där vi planerar att visa hur DSR ökar säljarnas produktivitet så att de kan driva 3x fler affärer. Vi kommer också visa prov på hur AI kan bli en väldigt naturlig del i att frigöra en extraordinär produktivitetsboost.
Under januari lanserade vi flera viktiga funktioner, bland annat möjligheten att dela DSR-presentationer med kunder och att integrera försäljningsdata för att erbjuda "Most Sold"-rekommendationer. För den som är intresserad av att fördjupa sig i våra produkter rekommenderar jag följande länkar:
- DSR Webinar (helt nya!): https://www.youtube.com/playlist?list=PLrZkdgdzgOPG5YDNBkDpNObaS4Ukg1ot_
- DSR Intro-videos: https://www.youtube.com/playlist?list=PLrZkdgdzgOPEM6uYPJTwh791FrQ0N3UM3
- DSR kundcase: https://www.youtube.com/playlist?list=PLrZkdgdzgOPGSVuEcDClSHRSuXikmm9aY
- Sendouts intro-videos: https://www.youtube.com/playlist?list=PLrZkdgdzgOPGn3d2v0uO_kYBPoCK77Lkx
- Sendous kundcase: https://www.youtube.com/playlist?list=PLrZkdgdzgOPGDv5ig3glonl87l2E2XyaJ
Retail / InStore
Touchtech InStore (tidigare Vendo) att vara paketeringen är vårt erbjudande för säljarna i den fysiska butiken. Även för InStore har vår analys landat i att det behövs en mindre ompositionering. Tidigare beskrev vi denna lösning som "Endless-Aisle" eller "e-handel i butik", men nya molnbaserade kassasystem har redan denna funktionalitet inbyggt, så det blir missvisande och svårt att urskilja det unika med InStore för beslutsfattare. Istället ska InStore positioneras som ett naturligt säljverktyg som hjälper kunden och säljaren igenom hela säljcykeln i butik.
Vi tar inspiration från de bäst presterande säljarna i butikerna som väver in InStore i många ”touch-points” med kunden. Redan när kunden kommer in använder de InStore för att snabbt göra ett behovsanalys, för att presentera alla färger eller liknande produkter, slå upp produktinformation, se hur den sitter på en modell, slå upp lagersaldot i butik och om varan inte finns i butik så hjälper de till att beställa hem den. Under januari har vi genomfört flertalet intervjuer med butikschefer och säljare som lyckas uppnå 15% av butikens totala försäljning via en halv kvadratmeter på InStore.
InStore erbjuder en unik upplevelse som skiljer sig från en traditionell webshop. Butikspersonalen kan i förväg skapa listor med sina egna eller butikens favoriter. Med AI-funktionalitet kan de hitta liknande produkter eller använda den smarta sökfunktionen för specifika behov som "festklänningar" eller "jobbintervju". Vi har också nyligen förbättrat sökresultaten som tar hänsyn till försäljningsdata, popularitet och lagersaldo för att säkerställa relevanta produkter. En banbrytande funktion är "Shop The Look", som vi kommer återlansera inom kort som "How To Wear It". Denna funktion genererar automatiskt stilförslag för hur ett specifikt plagg kan matchas med andra för att skapa olika outfits, vilket presenteras som snygga moodboards, med syftet att driva merförsäljning.
Jag kan också kort tillgägga att Zizzi har under januari etablerat InStore i ytterligar 3 butiker och är därmed uppe i 6 totalt av ca 70. Axel Arigato har sedan flytten till ny webshop-plattform endast använt sig av InStore för att visa produkterna och har under januari utvecklat möjliggheten igen att genomföra beställningar som vi hoppas snart lanseras i butikerna. Vår partner Grassfish är nu i slutfasen av att migrera Bergqvist skor från Vendo till InStore. Vad gäller J.Lindeberg upplever vi tyvärr att den nya ledningen har andra planer för sina butiker och har varit ovilliga att migrera till InStore vilket kan innebära att de 11 Vendo-installationerna aldrig flyttas över till InStore när vi stänger ner Vendo inom en snar framtid (vilket kommer bespara en del hosting-kostnader).
Zizzi har i januari etablerat InStore i ytterligare tre butiker, totalt sex av cirka 70. Axel Arigato har sedan flytten till ny webshop-plattform använt sig av InStore för att endast visa produkter men har under januari utvecklat möjliggheten igen att genomföra beställningar som vi hoppas snart lanseras i butikerna. Vår partner Grassfish arbetar med migreringen av Bergqvist skor från Vendo till InStore. J.Lindebergs nya ledning verkar dock ha andra planer för sina 11 anslutna butiker, vilket kan innebära att deras Vendo-installationer inte migreras till InStore när Vendo stängs ner.
Vi kommer att producera mer marknadsföringsmaterial för InStore framöver. För de som inte kan vänta rekommenderas följande länk för en fördjupning i InStore: https://sly-gopher-404.notion.site/Introduction-to-InStore-13fa0098101a80c887fcfc5bcda03503.
Nyfiken på ”How To Wear It”? – Se kapital 5. Eller kapital 13 för tips och tricks för butikspersonalen.
Virtual Try-On & AI
Under hösten arbetade vi intensivt tillsammans med Puma med att träna och optimera en egen AI-tjänst för att kunna ”klä” befintliga modeller med hjälp av endast bilder på plagg för sin ehandel. Puma var imponerade av våra framsteg, vilket var bättre än något annat som fanns på marknaden. Även om det såklart inte var perfekt var det för en del av produktkategorierna ”good enough”. Men tyvärr visade det sig att, även om tjänsten varit perfekt, så hade det varit för svårt för Puma att ”disrupta” sin befintliga fotogrageringsprocess. Att använda denna tjänst som ett tillägg hade inte heller varit effektivt då det blir lite ”kaka på kaka” utan att kunna dra nytta av kostnadsbesparingar. Samtidigt så sattes en omorganisationsprocess igång vilket också bidrog till att projektet för tillfället pausats. Vi har dock fortsatt en dialog där de letar efter andra avdelningar internt som kan dra nytta av denna tjänst. Vi har valt att prioritera om våra resurser till DSR och InStore under tiden.
Behind The Seams
Under januari spelade vi in två nya avsnitt av vår podcast "Behind The Seams". Avsnitt 9 innehåller en intervju med Andres Castro från Puma. Podcasten syftar till att skapa nya kontakter inom modeindustrin och stärka befintliga relationer genom att diskutera aktuella frågor. Varje avsnitt når cirka 3-5000 visningar inklusive visningar från LinkedIn-inlägg.
Håll er uppdaterade på https://behindtheseams.fashion/ eller subscriba till nyhetsbrevet på LinkedIn: https://www.linkedin.com/build-relation/newsletter-follow?entityUrn=7171144314994077697
Bokslutskommunikén
Fredag den 14 februari publiceras bokslutskommunikén och kl 11:30 – 12:00 kommer jag att hålla en Q&A online som ni kan registrera er på här: https://content.touchtech.com/corporate/investors. Jag ser fram emot att svara på era frågor.
Följ mig och Touchtech på LinkedIn:
- Deniz Chaban: https://www.linkedin.com/in/denizchaban/
- Touchtech: https://www.linkedin.com/company/wearetouchtech
För ytterligare information, vänligen kontakta
Deniz Chaban, vd
[email protected]
Om Touchtech
Touchtech is a SaaS platform with tools that assist salespeople to connect, present and do business with their customers. The platform is used globally, by thousands of consumers and salespeople in over hundreds of retail stores and wholesale showrooms. Jack & Jones, Axel Arigato, J.Lindeberg and Vero Moda are some of the brands using Touchtech to make selling easy and bridge the gap between their physical and digital commerce. Touchtech, a Swedish Fashion-Tech company, was founded in 2008 by Deniz Chaban and Sebastian Hartman. Since 2017 it is publicly traded on the Swedish stock exchange. Learn more about Touchtech on www.touchtech.com.