Touchtech: Delårsrapport Q3 2020
Perioden 1 juli – 30 september 2020
- Nettoomsättningen uppgick till 1787 (1269) tkr
- Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 50 (-1249) tkr
- Resultatet före skatt uppgick till -517 (-1780) tkr
- Resultat per aktie uppgick till -0,07 (-0,25) kr
Antal aktier per 2020-09-30 uppgick till 7 954 100 (7 231 000)
(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)
Perioden 1 januari – 30 september 2020
- Nettoomsättningen uppgick till 6587 (5071) tkr
- Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 244 (-2934) tkr
- Resultatet före skatt uppgick till -1420 (-4435) tkr
- Resultat per aktie uppgick till -0,18 (-0,61) kr
Antal aktier per 2020-09-30 uppgick till 7 954 100 (7 231 000)
(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)
Väsentliga händelser under perioden 1 juli – 30 september 2020
- Tilläggsbeställning från Bestseller på 1,3 MSEK för fortsatt utveckling av Touchtech Showroom.
- Lanserade Touchtech Showroom med möjlighet till virtuella möten på inköpsmässan Stockholm Fashion Week.
- Tecknade avtal med Coop i Norge till ett värde av 860 000 kr i återkommande licensintäkter av Touchtech Vendo för 30 Obs Bygg-varuhus som rullar ut fram till juni 2021.
Väsentliga händelser efter periodens slut
- Tilläggsbeställning från Bestseller på 700 TSEK för fortsatt utveckling av Touchtech Showroom.
VD har ordet
Det tredje kvartalet påbörjades på bästa tänkbara sätt:
- Med en tilläggsbeställning från Bestseller på 1,3 MSEK för fortsatt utveckling av Touchtech Showroom i syfte att digitalisera köpupplevelsen i sina B2B-showroom.
- Ett spännande samarbete med Stockholm Fashion District för att möjliggöra virtuella möten under inköpsmässan i augusti.
- Jack & Jones som beslutade att fortsätta rulla ut Touchtech Vendo i allt snabbare takt till sina 600 butiker för att driva mer onlineförsäljning.
Även om Covid-19 var en stor påfrestning för många retail-kunder under kvartalet innan, bidrog det till att påskynda diskussionerna och satsningarna på digitalisering. Framförallt inom B2B-försäljning, som inte alls har hängt med i den digitala omställningen, har behovet från både befintliga och potentiella kunder varit påtagligt stort.
Touchtech ligger helt rätt i tiden med en produktportfölj av innovativa lösningar i framkant som adresserar de aktuella digitaliseringsbehoven. Med goda framtidsutsikter, gott självförtroende och bra orderingång avslutades korttidsarbetet redan i augusti.
För att säkerställa att Touchtech når ut med rätt budskap till större internationella varumärken anlitades en välrenommerad brittisk PR-byrå som har lång erfarenhet av att hjälpa nordiska startupbolag att nå ut i brittisk och amerikansk press.
Dessutom är följande händelser under det tredje kvartalet värda att belysas:
- Nettoomsättningen ökade med ca 41% jämfört med det tredje kvartalet 2019 och resultatet förbättrades med 1 263 TSEK under samma period
- Jack & Jones är nu uppe i nästan 600 installationer av Touchtech Vendo, med en kraftigt växande online-försäljning via Tocuhtech Vendo
- Bestseller har förberett för att ansluta ytterligare ett nytt varumärke till Touchtech Vendo
- Tecknar avtal med Coop i Norge till ett värde av 860 000 kr i återkommande licensintäkter av Touchtech Vendo i 30 Obs Bygg-varuhus
- Bergqvistskor beställde Touchtech Vendo till ytterligare sju nya butiker, vilket innebär en årlig återkommande licensintäkt på 218 000 kr för totalt elva butiker
- Samarbetet med Bestseller har fördjupats, där fler nya digitaliseringsmöjligheter har dykt upp inom deras organisation
- Flertalet nya varumärken med global närvaro har påbörjat utvärderingen av Showroom-lösning för B2B-försäljning där affärsdialog pågår parallellt
- Har framgångsrikt anpassat de interna arbetsrutinerna för att arbeta på distans och är därmed väl förberedda om hårdare restriktioner skulle införas
För fullständig kvartalsrapport: https://www.touchtech.com/corporate/finansiella-rapporter
Touchtech bjuder in till web-konferens den 30 oktober 2020 kl 11:00 där VD kommenterar och svarar på frågor relaterat till kvartalsrapporten. Mer information för att anmäla sig till telefonkonferensen finns på bolagets hemsida: https://www.touchtech.com/corporate
Med vänliga hälsningar,
Deniz Chaban
[email protected]
Om Touchtech
At Touchtech, we have a mission: to solve retail’s challenges with products that delight and inspire. As the company behind the market leading and ground-breaking Endless-Aisle software products — Vendo, Showroom and Lima — we enable retailers around the world to digitalize their retail work-flows using interactive solutions. From car dealerships to retail stores, pop-up concepts to B2B-showrooms, our products are extending what's possible when integrating online with offline, delivering on the promise to increase sales, profitability and enrich customer experience in physical spaces.