Touchtech: Bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2021
Fjärde kvartalet, 1 oktober – 31 december 2021
- Nettoomsättningen uppgick till 2 068 (2 111) TSEK
- Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -881 (192) TSEK
- Resultatet före skatt uppgick till -1 664 (-450) TSEK
- Resultat per aktie uppgick till -0,15 (-0,06) SEK TSEK
Antal aktier per 2021-12-31 uppgick till 11 085 332 st (7 954 100).
Antal aktier i genomsnitt under fjärde kvartalet 2021 uppgick till 9 684 666
(Jämförelsetal inom parentes avser kvartal fyra föregående år)
Perioden 1 januari – 31 december 2021
- Nettoomsättningen uppgick till 7 214 (8 697) TSEK
- Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 453 (432) TSEK
- Resultatet före skatt uppgick till -1 997 (-1 878) TSEK
- Resultat per aktie uppgick till -0,18 (-0,24) SEK
- Kassaflöde från den löpande verksamheten -1 923 (-978) TSEK
Antal aktier per 2021-12-31 uppgick till 11 085 332 st (7 954 100).
(Jämförelsetal inom parates avser motsvarande period föregående år)
Väsentliga händelser under fjärde kvartalet
- Genomförde en riktad nyemissionen till Brightfolk A/S av 2 872 583 nya aktier till en teckningskurs om 13,37 SEK per aktie, vilket innebär att Bolaget tillfördes cirka 38,4 MSEK.
- Genomförde en riktad emission av teckningsoptioner till ledande befattningshavare och andra medarbetare av 177 857 teckningsoptioner
- Genomföra en riktad emission av teckningsoptioner till styrelseledamöter av 150 000 teckningsoptioner
- Tecknade ramavtal med Bestseller för den nya produkten Touchtech Showroom
Väsentliga händelser efter periodens utgång
- Inga väsentliga händelser efter periodens utgång
Utsikter för verksamhetsåret 2022
Bolaget har som primärt mål att växa i återkommande intäkter. Detta genom att erbjuda marknadens bästa försäljningsverktyg för säljare som jobbar i butik eller wholesale inom konfektionsbranschen. Dessutom avser bolaget att investera i internationalisering för att teckna avtal med modevarumärken på den globala marknaden. Bolaget lämnar inga resultat- och omsättningsprognoser.
VD har ordet
Vi avslutar räkenskapsåret 2021 med ca 100% högre licensintäkter i slutet av 2021 jämfört med början av 2021, tack vare fortsatt tillväxt av Vendo i nya butiker och lanseringen av Touchtech Showroom i november. Minskningen av den totala omsättning beror på lägre andel försäljning av hårdvara och konsultationstjänster, vilket är lågmarginalaffärer som vi i högre grad låtit våra partners ansvara för leveransen av.
Efter tre års utveckling i samarbete med det globala damvarumärket Vero Moda som är del av Bestseller-gruppen, lanserades Touchtech Showroom i november. Den tekniska plattformen och affärsmodellen möjliggör en återkommande månadsintäkt per användare. Det innebär en större tillväxtpotential då prissättning och utrullningarna inte längre är bundna till leveranser av touchskärmar. Sedan lanseringen har 4 nya varumärken tillkommit och nya användare anslutits och fortsatt utrullning i hög takt är planerad.
Vi börjar nu samla in data på interaktioner mellan säljare och köpare inom wholesale. I kombination med försäljningsdata från Vendo i butiker kan bland annat inköp av kollektioner optimeras. Potential och affärsmöjlighet i att kunna leverera relevanta insikter till våra kunder i framtiden blir en av de viktigare målsättningarna förutom tillväxt av de återkommande licensintäkterna.
Konfektionsbranschen, den målgrupp som vi primärt adresserar, har haft en stark återhämtning under 2021 där digitalisering både inom både wholesale- och retailverksamheten nu står högt upp på agendan. Vi har en produktportfölj av säljverktyg som bevisat kunna driva ökad försäljning på ett mer hållbart sätt, ett nytt säljteam på plats, större utvecklingsteam, Corona-restriktioner som upphävs och inte minst starka finanser tack vare en ny strategisk ägare, i form av Heartland (ägare av Bestseller, Klarna och Zalando mfl), som gick in med ca 38 MSEK.
Förutsättningarna för att vi ska lyckas är därmed väldigt goda. Vår målsättning för att skapa största möjliga värde för aktieägare är att de kommande åren fokusera på tillväxt av nya kunder inom konfektionsbranschen på den globala marknaden med fokus på återkommande licensinintäkter för att befästa en långsiktigt god marknadsposition.
För fullständig kvartalsrapport besök: https://www.touchtech.com/corporate/finansiella-rapporter
Touchtech bjuder in till web-konferens den 11 februari 2021 kl 14:00-14:30 där VD kommenterar och svarar på frågor relaterat till kvartalsrapporten. Mer information om hur man anmäler sig till telefonkonferensen finns på bolagets hemsida: https://www.touchtech.com/corporate
Deniz Chaban
VD för Touchtech AB (publ)
Finansiella kommentarer
Intäkter och kostnader:
Under 2021 uppgick nettoomsättningen till 7 214 TSEK vilket är en minskning med 1 483 TSEK eller 17% mot föregående år. Minskningen beror på lägre fakturering av kundunika konsultationstjänster samt minskning av hårdvaruförsäljning vilket är en lågmarginalaffär. Detta är i linje mer vår uttalade strategi om att låta partners ansvara för kundspecifika leveranser av touchskärmar, integrationsutveckling och kringutrustning. Samtidigt har de totala licensintäkterna från våra produkter ökat med 35% under 2021 jämfört med 2020 och står nu för strax över hälften av den totala omsättningen 2021.
Touchtech har under samma period ökat sina rörelsekostnader med 370 TSEK. Varukostnaderna minskade med 426 TSEK medan personalkostnaderna ökade med ca 100 TSEK. Övriga externa kostnader ökade med 695 TSEK och beror främst på ökade konsultkostnader samt ökad marknadsföring.
Likviditet och finansiering
Vid årsskiftet uppgick Touchtechs banktillgodohavanden till 45,8 MSEK (5,7 MSEK per 31 dec 2020). Den stora ökningen beror på två nyemissioner samt personaloptioner. Utöver detta finns det en outnyttjad checkräkningskredit på 1,0 MSEK att tillgå.
Touchtech har räntebärande skulder om 1,58 MSEK (2,68 MSEK per 31 dec 2020).
Aktivering av FoU
Touchtech har under 2021 balanserat totalt 6,8 MSEK (3,2 MSEK) varav 3,0 MSEK (1,2 MSEK) avser lönekostnader för utvecklingsarbete av Touchtech Showroom och Digital Venue. Digital Venue stod klart i slutet av det tredje kvartalet. Bolaget avser att fortsätta balansera lönekostnader då Touchtech Showroom kommer fortsätta utvecklas. Immateriella anläggningstillgångar uppgick per 31 december 2021 till 11,6 MSEK (7,0 MSEK).
Touchtech Vendo, Touchtech Lima och Digital Venue i sin grundutförande är helt färdigställda och ingen vidare aktivering av utvecklingstid behöver ske. Styrelsen anser, efter en nedskrivningsprövning, att värdet är högre än det bokförda värdet avseende immateriella tillgångar.
Avskrivningar
Årets resultat har belastats med avskrivningar om 2 333 TSK (2 195 TSEK). Av dessa avser 2 221 TSEK (1 742 TSEK) avskrivningar på egenupparbetade immateriella tillgångar.
Teckningsoptionsprogram
På Touchtechs extra bolagsstämma den 26 november 2021 togs det beslut om att genomföra en riktad emission av teckningsoptioner till styrelseledamöter av högst 210 000 teckningsoptioner samt en riktad emission av teckningsoptioner till ledande befattningshavare och andra medarbetare av högst 225 000 teckningsoptioner.
Tilldelning av teckningsoptionerna genomfördes per den 14 januari. Programmet för styrelseledamöterna tecknades till 83% och för ledande befattningshavare och andra medarbetare uppgick täckningsgraden till 79%.
Principer för rapportens upprättande
Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.
Aktien
Touchtech AB (publ) noterades den 22 november 2017 på Spotlight Stock Market med kodnamnet TOUCH och har ISIN-kod SE0010414482.
Antal aktier
Vid periodens utgång har Touchtech AB (publ) 11 085 332 stycken utestående aktier.
Förslag till disposition av vinst
Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2021
Revisors utlåtande angående delårsrapporten
Rapporten har inte varit föremål för granskning av Touchtechs revisorer.
Årsredovisning och årsstämma
Årsstämma kommer att hållas fredagen den 13 maj 2022 i Göteborg. Årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig senast tre veckor innan på touchtech.com samt på Spotlight Stock Market.
Nästa rapporteringstillfälle
Delårsrapport Q1 2022 publiceras den 29 april 2022
Om Touchtech
At Touchtech, we have a mission: to solve retail’s challenges with products that delight and inspire. As the company behind the market leading and ground-breaking Endless-Aisle software products — Vendo, Digital Venue, Showroom and Lima — we enable retailers around the world to digitalize their retail work-flows using interactive solutions. From car dealerships to retail stores, pop-up concepts to B2B-showrooms, our products are extending what's possible when integrating online with offline, delivering on the promise to increase sales, profitability and enrich customer experience in physical spaces.