Tillväxt på 89% och rörelseresultatet (EBITA) ökar med 3,1 Mkr – från -1,9 Mkr till 1,2 Mkr
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Tillväxt på 89% och rörelseresultatet (EBITA) ökar med 3,1 Mkr – från -1,9 Mkr till 1,2 Mkr

Rättelse: I ett tidigare utskick fanns det felaktigt med MAR-etikett. Denna är nu borttagen.

Om Shortcut Media Group

Shortcut Media Group är en av Sveriges ledande, oberoende samt mest prisbelönta produktionsgrupper och producerar bl.a. reklam- och företagsfilm, trailers, utbildningsfilm, animerad film, promos, livesändningar samt tillhandahåller postproduktion. Gruppen består av varumärkena Bond Street Film, STARK Film, Magoo, Oddway Film, Shortcut Produktion och Frost Studio. Mer information finns på www.shortcutmedia.se samt på bolagets IR-sida hos Spotlight Stock Market.

Första kvartalet, 1 januari – 31 mars 2021

  • Nettoomsättningen ökade med 89% till 21 686 (11 469) Tkr
  • Operativt rörelseresultat (EBITA) uppgick till 1 214 (-1 946) Tkr 
  • Operativ rörelsemarginal uppgick till 5,6% (-17%) 
  • Resultat före skatt uppgick till 15 (-2 372) Tkr
  • Resultat per aktie exklusive Goodwill-avskrivningar uppgick till 0,08 (-0,17) Kr
  • Resultat per aktie uppgick till -0,01 (-0,24) Kr

Viktiga händelser under perioden

• Bond Street film ingick avtal med Fast Travel games med ett uppskattat värde om 1 Mkr per år

• Bond Street film vinner en stor order från TV-spelsutvecklare på 1,1 Mkr

• Bond Street film tecknar kundavtal för animerad film värt 1,3 Mkr

• Magoo vinner uppdrag för visuella effekter för en stor svensk TV-serie värt minst 1 Mkr

VD-kommentar

Likt föregående kvartal fortsätter vi att leverera stark tillväxt. Första kvartalet ökade omsättningen med 89% jämfört med samma period föregående år, från 11,5 Mkr till 21,7 Mkr. Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 3,1 Mkr till 1,2 Mkr (från -1,9 Mkr). Förutom god organisk tillväxt bidrar förvärven av STARK och Magoo till ökningen.

Våra fokuserade satsningar inom visuella effekter för svenskt drama (t.ex. till serien Hamilton) samt inom produktion av marknadsföringsmaterial för tv-spelsindustrin har båda fallit väl ut och ser att fortsätta växa. Vi har även lyckats väl med att få in nya helhetskunder som behöver oss som löpande partner.

Dialoger om ytterligare förvärv går enligt plan. I skrivande stund har vi pågående dialoger med tre möjliga förvärv, med en gemensam omsättning på omkring 50 Mkr. Två av dialogerna är i villkorsförhandling och därmed relativt långt gångna. Planen är att genomföra en eller två av dessa affärer under 2022. 

Integrationen och överföringen till ett gemensamt dotterbolag i Göteborg (Oddway/Stark) är genomförd. Det nya, gemensamma bolaget är väl positionerat att både vinna affärer och prestera väl finansiellt. Utöver våra satsningar på fortsatt tillväxt taktar vi nu i linje med lönsamhetsmålen i två av tre av SMG:s geografiska områden. I det tredje har vi vidtagit åtgärder under första och andra kvartalet i år, vilket väntas ge full effekt från mitten av av fjärde kvartalet 2022. 

Kombinationen av organisk och förvärvad tillväxt, tillsammans med redan vidtagna lönsamhetshöjande åtgärder, förväntas leda till att vi under tredje eller fjärde kvartalet 2022 börjar takta i linje med de mål som sattes upp i vår tillväxtplan.

Arbetet att ta fram en ny varumärkesplattform är som tidigare kommunicerat i stort sett färdigt. Vi ser redan flera goda exempel på säljsamarbeten  mellan dotterbolagen och det väntas öka betydligt efter lansering av det nya varumärket. Själva varumärkeslanseringen planeras ske i höst, för att få maximalt momentum gentemot kunder och andra intressenter. 

Det kan också nämnas att vi under perioden då integrationerna av förvärv genomförts i Stockholm och Göteborg haft något lägre prioritering av IR-kommunikation, jämfört med tidigare. Vår ambition är att kommunicera till aktiemarknaden mer frekvent framöver. Bland annat kommer jag att delta på Småbolagsdagarna som arrangeras av Aktiespararna den 15 juni kl 20:00. Titta gärna in för en färsk uppdatering av vår verksamhet då!

Peter Söderlind,

VD

Granskning

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor. 

Rapportkalendarium

Rapporter samt årsredovisning tillhandahålls på www.spotlightstockmarket.com

SMG:s årsredovisning för 2021 kommer att publiceras senast två veckor före årsstämman.

SMG:s rapport för perioden 1 april – 30 juni 2022 kommer att publiceras den 30 augusti 2022. 

SMG:s rapport för perioden 1 juli – 30 september 2022 kommer att publiceras den 30 november 2022. 

SMG:s årsstämma kommer hållas den 30 juni 2022 kl 15:00.

Vänligen observera att rapportkalendarium kan komma att justeras, exempelvis till följd av förvärv. 

Stockholm den 30 maj 2021

Styrelsen,

Shortcut Media AB (publ.)

För ytterligare information vänligen kontakta:

Peter Söderlind

VD

Shortcut Media Group

[email protected]

Tel: 072-375 75 10

Bifogade filer

Nyheter om Shortcut Media

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien Shortcut Media

Senaste nytt