Tillbaka på normala nivåer för Q1 – tillväxtplanen för 2024 ligger fast
• Vi ser ljusning i lågkonjunkturen
• Tillväxt om cirka 4%
• Påskeffekt påverkar kvartalet
Första kvartalet 1 januari–31 mars, Koncernen
• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 76 463 tkr (73 818 tkr), vilket motsvarar en ökning om 4%.
• Bruttovinsten (byråintäkten) minskade med 3% till 19 171tkr (19 749 tkr), även bruttovinstmarginalen minskade till 25,1% (26,8%) .
• Rörelseresultat före avskrivningar EBITDA uppgick till 900 tkr (4 204 tkr).
• EBITDA-marginalen för perioden minskade till 1,2% (5,7%).
• Resultat efter finansnetto för perioden uppgick till -1 348 tkr (2 077 tkr).
• Nettoresultat per aktie efter skatt uppgick till -0,08 kr (0,13 kr).
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -5 709 tkr (-3 508 tkr).
• Eget kapital per den 31 mars 2024 uppgick till 45 670 tkr (56 327 tkr).
• Likvida medel per den 31 mars 2024 uppgick till 11 147 tkr (16 328 tkr).
Viktiga händelser 1 januari–31 mars 2024
• Empower satsar och öppnar kontor i Stockholm.
• Thinc inleder samarbete med mediebyrån LikeHouse med option på att bli delägare.
• Thinc Collective förvärvar ytterligare 14% av Safir Communication.
• Löfbergs tillsammans med Thincbolaget Context Media och kommunikationsbyrån +1 vinner guld i den prestigefyllda reklamtävlingen 100-wattaren.
• Nowa Kommunikation vinner uppdrag från Trafikverket gällande kommunikationstjänster och annonsering. Försäljningsvärdet uppskattas till ca 20,5 mkr årligen i två år med option på ytterligare två år.
• Thinc Collectives styrelse lämnar nya finansiella mål för perioden 2024–2028.
• Thincbolaget KKM vinner kommunikationsuppdrag gällande arbetsmarknad och nyanlända. KKM uppskattar värdet på uppdraget till 3,5 mkr.
• Thinc Collective ingår partnerskap med The MISSION Group.
• Styrelsen föreslår en utdelning till aktieägare om 0,25 kr (0,20 kr) per aktie för räkenskapsåret 2023.
Viktiga händelser efter periodens slut
• Nowa Kommunikation vinner uppdrag från Region Skåne. Bolaget uppskattar värdet till ca 9 mkr årligen under en fyraårsperiod.
• Thinc Collective presenterar nya Jetty X, nästa generation evenemangsverktyg.
• Thinc Collective inleder samarbete med reklambyrån Granath. Planen är att samarbetet ska leda till ägarsamarbete, då parterna överenskommit om intentionsavtal att bli delägare.
• Thinc Collective säkrar kontrakt avseende mediestrategi, medieförmedling och annonseringstjänster, tillsammans totalt värda 8 mkr, genom dotterbolagen Nowa Kommunikation och Context Media.
• Thinc Collective förvärvar 30% i kommunikationsbyrån BANG.
Säsongsvariationer
Försäljningen varierar över kvartalen. Dotterbolagens försäljning fluktuerar över året i linje med totala medie- och kommunikationsinvesteringarna i marknaden där historiskt sett kvartal två och fyra är de starkaste perioderna.
VD har ordet
Tillväxtplan för 2024 ligger fast
Det är glädjande att vi sammantaget omsätter 76,4 mkr (73,8) i kvartalet vilket motsvarar en tillväxt om cirka 4% och en byråintäkt (bruttovinst) som ligger på 19,2 mkr (19,7). EBITDA stannar på 0,9 mkr (4,2).
Normalt är det första kvartalet vår svagaste period på året. Detta beror på att efterfrågan från våra kunder är lägre i början av året och framförallt i januari. Dessutom tillkommer i år en påskeffekt i jämförelsen med 2023 eftersom antalet arbetsdagar var tre färre i år än förra året, motsvarande cirka 5% av kvartalets arbetstid. Trots detta har vi levererat en positiv EBITDA även om det inte når upp till nivån för motsvarande period 2023. Några enskilda effekter som påverkar resultatet är våra investeringar i nytt kontor i Stockholm samt nystartade uppdrag för Nowa Kommunikation och KKM vars avräkningar ännu inte hunnit påverka resultatet positivt. Eftersom resultatet inte är en effekt av minskad omsättning eller minskad efterfrågan är jag övertygad om att vi kommer att kunna ta tillbaka resultat under kommande kvartal. Vi kan redan nu se hur vi i april haft bättre lönsamhet än i april 2023.
Marknaden och Thinc Collective
Vi har nu kommit till ett stadie i lågkonjunkturen där vi ser en ljusning, sluter fler avtal än tidigare och förbereder för en högkonjunktur men där vardagen med uppdrag just nu är ytterligare något lite uppskjuten och försiktig. Inte mycket och vi växer fortfarande mer än marknaden men vi känner igen tecknen. Det är alltid lite segare just innan konjunkturen vänder.
Och hur vet vi att det vänder?
Jo, räntorna sägs, efter Riksbankens sänkning, vara på väg ned, inflationen likaså. Vi märker det bland annat genom att byggindustrin har börjat fråga oss om hjälp igen och att antalet förfrågningar ökar. Ihop med nyvunna avtal för både offentlig sektor och privat näringsliv har vi ett högre ordervärde in än tidigare. Vi vet att allt detta är positivt för oss men som alltid kommer jobbet med nya avtal först och intäkterna senare. Inte minst gläds vi åt våra nya kollegor och samarbetsparters i LikeHouse, BANG och Granath som gör att vi nu totalt är 135 medarbetare på våra kontor runt om i Sverige. Den sammanlagda omsättningen på bolagen som är på väg in är 150 mkr per år. De kommer att ge ett fint tillskott, både gällande omsättning, resultat och kompetenser.
Utvecklingen inom våra olika affärsområden
AO Performance är förstärkt genom avtal med rätt att förvärva i mediebyrån LikeHouse, nya avtal med Trafikverket, Region Skåne, Region Dalarna, Colorama med flera. Vi har också förvärvat 30% i brand experience-byrån BANG (Brand Arena Group Nordic Agency AB), som haft en fin utveckling de senaste åren, har 15 anställda och som kommer brygga samman eventbolaget Prodekor med områdena Strategy och Creative. Här förväntar vi oss att 1+1 blir minst 3.
AO Digital Solutions fortsätter växa och vår AI-utveckling tar stormsteg internt. Nya versionen av Jetty X, ett SaaS-system för evenemang och festivaler, har lanserats och omdömena från våra kunder är mycket lovande. Den nya versionen möjliggör att vi tar oss in på nya marknader och hos nya målgrupper.
AO Strategy växer stabilt inte minst genom att Empower firar nya kunduppdrag. Även Safir Communication har en mycket stark utveckling men påverkas också av påskeffekten som ger positiv effekt i Q2 istället.
AO Creative växer med intentionsavtalet att förvärva i reklambyrån Granath Reklam, en välmeriterad byrå med 18 personer belägen i Stockholm och med välkända kunder. Granath kommer att förstärka vårt kreativa team och göra att vi kan ta ännu fler och ännu större kunder. Brand experience-byrån BANG har också ett kreativt team som ihop med Granath, FAB Agency och KKM nu skapar en grupp stor nog att ta sig an nästa nivå av storlek på uppdragen.
Vår närmaste framtid
Jag skrev i förra kvartalsrapporten att 2024 inte bara kommer vara ett teknikens och säljarbetets år utan vi ska även fortsätta förbättra våra marginaler genom ökat förädlingsvärde och synergieffekter. Jag känner stor tillförsikt till att marginalerna ska kunna fortsätta utvecklas i enlighet med våra finansiella mål genom de investeringar vi genomför i Stockholm och i en rad verksamheter med högt förädlingsinnehåll. Jag ser fram emot att berätta mer om hur detta arbete utvecklas under kommande kvartal.
Anders Wallqvist, VD Göteborg i maj 2024