Thule Groups (publ) vd och koncernchef, Magnus Welander, kommenterar företagets Bokslutskommuniké, 2020
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Thule Groups (publ) vd och koncernchef, Magnus Welander, kommenterar företagets Bokslutskommuniké, 2020

{newsItem.title}

Stark avslutning på 2020 innebär att vi når vårt lönsamhetsmål om 20% EBIT-marginal.

Vi avslutar ett omtumlande 2020 med ett mycket starkt fjärde kvartal med en tillväxt om hela 45 procent valutajusterat. Det exceptionellt starka andra halvåret innebar att vi för helåret uppnår en valutajusterad tillväxt om 13 procent. En utveckling som var svår att föreställa sig i mitten av april månad, när nedstängningar i samhällen världen runt, för att begränsa spridningen av pandemin, medförde att försäljningen tillfälligt halverades.

Drivet av den goda försäljningstillväxten, fortsatt höga bruttomarginaler, samt en skalbar effektiv organisation, levererade vi i kvartalet en EBIT-marginal om 15,0 procent (5,9). Den goda lönsamheten under kvartalet innebar också att vi för året uppnådde en EBIT-marginal om 20,3 procent. Därmed mötte vi vårt mål om över 20 procents EBIT-marginal tidigare än förväntat.

De hållbarhetsmål för 2020 som sattes upp 2014 har till stora delar uppnåtts. I december sattes därför nya långsiktiga hållbarhetmål inom ramen för Science Based Targets, i linje med Parisavtalet och FN:s Agenda 2030 mål att inte öka jordens medeltemperatur med mer än 1,5 grader.

Region Europe & ROW – cykelrelaterade kategorier fortsätter att växa
I kvartalet ökade försäljningen i regionen med 43 procent valutajusterat, vilket innebär att vi för helåret uppvisar en valutajusterad tillväxt om 14 procent. Liksom under tredje kvartalet var utvecklingen positiv i stort sett i samtliga marknader.

Sport&Cargo Carriers kategorin gynnades i kvartalet av en fortsatt positiv cykelmarknad som hjälptes ytterligare av en mild höst och vinter. Försäljningen av takräcken och taktält var också god. De stängda vintersportorterna i alperna gjorde dock att försäljningen av takboxar och skidhållare minskade något. För helåret var tillväxten i kategorin 18 procent valutajusterat, med tydliga effekter av ett utökat semestrande i närområden.

Active with Kids kategorin växte under året med 33 procent valutajusterat och även det fjärde kvartalet var mycket starkt i samtliga tre subkategorier; barnvagnar, cykelvagnar och cykelbarnstolar.

Tillbehör för husbilar utvecklades väl i det fjärde kvartalet då husbilstillverkarna fick igång sin produktion efter betydande utmaningar tidigare under året. För helåret ökade denna kategori i regionen med 7 procent valutajusterat.

Väskkategorin fortsatte däremot att påverkas negativt på grund av minskat internationellt resande. Under helåret 2020 minskade omsättningen med 23 procent valutajusterat.

Region Americas – cykelprodukter, taktält och barnvagnar var vinnare
I Region Americas ökade försäljningen under kvartalet med 48 procent valutajusterat. För helåret blev tillväxten därmed 10 procent.

Inom Sport&Cargo Carriers var tillväxten driven framför allt av en mycket god efterfrågan på cykelrelaterade produkter, men även övriga produktkategorier utvecklades väl. För helåret uppnådde vi en valutajusterad tillväxt om 13 procent.

Avslutningen på året var fortsatt mycket stark inom Active with Kids kategorin och för helåret ökade omsättningen med 57 procent valutajusterat.

Även i denna region var väskförsäljningen svagare än föregående år på grund av pandemin och för helåret minskade försäljningen med 19 procent valutajusterat.

Den i regionen nischade försäljningen av tillbehör för husbilar växte snabbt och står nu för 3 procent av regionens omsättning.

Kortsiktig osäkerhet kvarstår, men de långsiktiga trenderna fortsatt positiva
Det finns, i det korta perspektivet, fortsatt stor osäkerhet kring omfattningen av pandemirelaterade nedstängningar i ett antal länder.

Vi är dock fortsatt övertygade om att den starka trenden för fritids- och semesteraktiviteter närmare hemmet kommer att fortsätta vara positiv för vår typ produktkategorier. Våra designvinnande produkter och en mycket flexibel produktion i och nära våra huvudmarknader kommer även fortsatt att vara en konkurrensfördel.

Jag vill avsluta med att tacka alla kollegor på Thule Group som har visat ett fantastiskt driv och stor flexibilitet under ett mycket utmanande år, som till slut blev mycket framgångsrikt.

Magnus Welander
Vd och koncernchef Thule Group

Bifogade filer

Nyheter om Thule

Läses av andra just nu

Om aktien Thule

Senaste nytt