Thule Group presenterar nya långsiktiga finansiella mål och hållbarhetsambitioner
I samband med dagens presentation av de finansiella resultaten för årets första kvartal, presenterar Thule Group nya långsiktiga finansiella mål och hållbarhetsambitioner. Med ett tydlig avstamp i de mål som sattes 2017 och som uppnåddes 2020, tar de nya målen sikte på år 2030.
Sedan Thule Groups börsnotering i november 2014 har företagets goda utveckling inneburit att ambitionsnivån för de långsiktiga målen höjts successivt. De senaste målen kommunicerades i samband med Kapitalmarknadsdagen i september 2017.
- När vi summerar 2020 har vi, tidigare än planerat, uppnått samtliga långsiktiga finansiella mål, säger Magnus Welander, vd och koncernchef. Vi har kontinuerligt levererat årliga försäljningsökningar, förbättrad lönsamhet och ett mycket starkt kassaflöde. Till detta ska läggas vårt tydliga och gedigna hållbarhetsarbete, där vi under fjolåret nådde majoriteten av de 2020 mål vi satsat mot de senaste åren.
Nya långsiktiga finansiella mål
Försäljningstillväxt
Fördubblad försäljning 2030
Motsvarar >7% CAGR i konstant valuta
(tidigare mål: >5% årlig organisk tillväxt)
EBIT-marginal
Långsiktigt bibehålla >20% EBIT-marginal
(tidigare mål: uppnå underliggande EBIT-marginal om 20%)
Utdelning
>75% i ordinarie utdelning, i förhållande till nettovinst
(tidigare mål: >50% ordinarie utdelning, i förhållande till nettovinst)
Ny långsiktig hållbarhetsambition
Thule Group kommer att fortsätta det enträgna hållbarhetsarbete som varit en integrerad del av koncernens långsiktiga sätt att bedriva verksamheten, sedan företaget grundandes i Hillerstorp, Småland, 1942.
De nya hållbarhetsmålen är, vad gäller miljöaspekter, intimt förknippade med företagets beslut hösten 2020 att förbinda oss till det globalt erkända Science Based Targets initiative (SBTi) och har därmed ett tydligt fokus i att uppfylla Paris-avtalets ambition om att inte öka jordens medeltemperatur med mer än 1,5° C.
Scope 1
46% reduktion, i absoluta tal, av växthusgaser ifrån våra tillverkningsenheter jämfört med basåret 2019.
Scope 2
100% förnybar elektricitet vid våra egna tillverkningsenheter och kontor.
Scope 3
En absolut reduktion av växthusgaser med 28% relaterat till inköpta material, inkommande och utgående logistik jämfört med basåret 2019.
Utöver miljömålen relaterade till SBTi har Thule Group ytterligare långsiktiga hållbarhetmål kopplade till bland annat vattenförbrukning, återvinning, hälsa och säkerhet. Dessa presenteras utförligare på koncernens hemsida, https://www.thulegroup.com/en/sustainability.
- Långsiktigt hållbar och lönsam organisk tillväxt är fortsatt vår största fokus, säger Magnus Welander. De resultat vi levererat sedan börsnoteringen 2014 är ett tydligt bevis för att vår strategi och vårt operativa arbete har varit framgångsrikt. Vi är övertygade om att den satta strategin är rätt för Thule Group även fortsättningsvis. Förväntad positiv utveckling framgent vad gäller både marknadstrender och vår egen förmåga att vinna marknadsandelar, i både befintliga och nya produktkategorier, har legat till grund för att vi höjt långsiktiga ambitionsnivå. Vårt hållbarhetsarbete är en del av vår naturliga DNA och att kommunicera tydliga långsiktiga 2030 mål även inom detta område, i samband med de nya finansiella målen, är därför lika naturligt, avslutar Magnus Welander.
En mer detaljerad presentation finns tillgänglig på https://www.thulegroup.com/sv/presentations