Flera nya stjärntillskott till Acast-nätverket: Happy Place, The Guilty Feminist, Running Things, The Elements med flera
Acasts hängivenhet till det öppna ekosystemet fortsätter att locka världens mest kända poddkreatörer och nätverk
Podcastföretaget Acast, som sätter kreatören i fokus, har skrivit avtal med några av världens mest populära kreatörer de senaste månaderna, däribland en av Storbritanniens mest älskade programledare, ett prisbelönt australiensiskt produktionsteam samt en kanadensare som förr var världens snabbaste man.
Dessa nytillskott visar prov på att Acast fortsätter sätta kreatören i första rummet, med sin starka tro på ett öppet ekosystem inom podcasting – då kreatörer över hela världen fortsätter att välja Acast som plattform. Samtidigt bidrar de mer etablerade showerna med miljontals nya lyssningar till Acast-nätverket, som hade mer än 880 miljoner lyssningar under Q2 2021.
En av många framgångsrika tillskott är den brittiska programledaren Fearne Cotton och hennes podcast Happy Place, Storbritanniens mest lyssnade podcast inom hälsa, som nu är inne på sin elfte säsong.
“Acasts roll i det öppna ekosystemet och deras globala närvaro kommer hjälpa oss att fortsätta växa Happy Place-varumärket över hela världen, vilket ger oss möjligheten att nå ut till miljontals nya lyssnare.”
— Fearne Cotton, programledare, bästsäljande författare och värd för podcasten Happy Place
The Guilty Feminist, med den oefterhärmliga komikern Deborah Frances-White, en av Storbritanniens mest framträdande feministiska röster, har också anslutit till Acast. Acast kommer att stödja i lanseringen av flera helt nya poddar från hennes team senare i år.
”Det är en glädje och ett privilegium att få vara i hjärtat av en rörelse som är så full av energi och som välkomnar ofullkomliga feminister överallt. Acast har hjälpt oss att hålla podden gratis för alla i världen att lyssna på, samtidigt som vi har möjlighet att betala våra gäster och medverkande, samt utöka vår podcastverksamhet. Jag ser fram emot det vi ska bygga tillsammans härnäst.”
— Deborah Frances-White, värd för podcasten The Guilty Feminist
I Kanada har Donovan Bailey, som var världens snabbaste man under olympiska spelen 1996, lanserat podden Running Things tillsammans med Acast. I Australien har de prisbelönta producenterna bakom den hyllade podcasten The Teacher’s Pet valt att även inkludera sin nya podcast The Elements i nätverket, där de berättar om några av Australiens mest förödande naturkatastrofer.
Ett av de mest framgångsrika podcastnätverken i USA – Crooked Media – har också valt att samarbeta med Acast för att kunna generera intäkter internationellt. Tack vare Acast, kommer annonsörer i Kanada, Storbritannien, Irland, Australien och Nya Zeeland för första gången kunna köpa annonsutrymme i samtliga podcasts som ingår i Crooked Medias portfölj av shower, såsom Pod Save America, Lovett or Leave It, och Pod Save The World.
“Vi ser fram emot att få samarbeta med Acast som har ett sådant stort inflytande inom strömmat ljud globalt, samt besitter möjligheten att sammanföra Crooked med ännu fler partners.”
— Joel Fowler, VP Commercial Marketing & Creative Strategy på Crooked Media
Alla nya aktörer som har anslutit sig kommer ha tillgång till Acast+, som erbjuder en rad olika intäktsalternativ för podcastkreatörer däribland reklamfritt och exklusivt innehåll, tidig åtkomst och mycket mer för betalande prenumeranter. Med Acast+ kan lyssnare ta del av dessa förmåner på alla lyssningsplattformar. Sedan lanseringen av Acast+ har flera kreatörer sett en genomsnittlig intäktsökning med över 20% – och för vissa partners ännu högre än så.
Några av de kreatörer som har anslutit sig till Acast+ de senaste månaderna är bland annat den franska podden Les Petites Histoires, Send Me to Sleep i USA och den irländska podden Irish History Podcast, samt nya signeringen av Happy Place som planerar att använda sig av Acast+ för att kunna fördjupa relationen med sina fans.
Ross Adams, VD på Acast säger: “Vi har haft otroliga framgångar de senaste månaderna på samtliga våra marknader, vilket har stärkt vår position som den globala kraftkällan inom podcasting. Det är ett kvitto på att vår affärsmodell och sättet den stödjer kreatörsekonomin, är något som kreatörer världen över är villiga att ställa sig bakom. Kvalitén på de poddar och samarbetspartners som väljer Acast visar på en passionerad och utbredd tro på det vi gör och hur vi gör det.”