Synsam ny partner till Handelshögskolans Center for Retailing
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Synsam ny partner till Handelshögskolans Center for Retailing

{newsItem.title}

Handelshögskolan i Stockholm är glada att välkomna optikkedjan Synsam som Retail Club Partner i dess Center for Retailing. Synsams expertis inom detaljhandel och innovation kommer att bidra med möjligheter för forskning och utbildning i Retail Management-programmet. 

Handelshögskolan är känd för sitt fokus på forskning och utbildning inom retail och högskolans Center for Retailing har sedan starten utvecklat nära samarbeten och långvariga partnerskap med detaljhandeln.

Vi är mycket glada att välkomna Synsam som Retail Club Partner i vårt Center for Retailing. Retail är ett strategiskt fokusområde för oss och partnerskapet med Synsam innebär att vi ytterligare stärker vår position som ett akademiskt förankrat kunskapsnav för framtidens retail, säger Lars Strannegård, rektor på Handelshögskolan.

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden, och har med kundfokus, innovation och hållbarhet byggt upp en unik cirkulär affärsmodell samt en produktion av varumärken i egen regi på Frösön. Idag har koncernen cirka 500 butiker, 4000 anställda och en omsättning på cirka 6,4 miljarder SEK (2024).

Som Retail Club Partner i Retail Management-programmet skapar Synsam möjligheter för Handelshögskolans studenter att få praktisk erfarenhet av detaljhandeln och vara med på Synsams fortsatta förändringsresa. Samtidigt får företaget tillgång till den senaste forskningen och värdefulla insikter om hur den yngre målgruppen tänker.

Vi ser verkligen fram emot att i vårt samarbete med Handelshögskolan fortsätta att vidareutvecklas med vår viktigaste målgrupp i fokus – våra kunder. Synsams nyfikenhet och mod att vara innovativa, våga testa nya idéer tillsammans med Handelshögskolans studenter inom just Retail Management samt att i vår nätverksorganisation få ta del av den forskning som pågår, är för oss såklart ett privilegium, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef Synsam Group.

Partnerskap för Sveriges framtida konkurrenskraft 
Handelshögskolans kandidatprogram i Retail Management är ett treårigt ekonomiprogram med starkt fokus på detaljhandel. Programmets fokus slår an rätt ton med Synsam, både vad gäller expertområde och utbildningsmission.

– Vi är mycket glada över att välkomna Synsam till Center for Retailing. Synsam är ett utmärkt exempel på nytänkande inom retail – med satsningar på produktion i Sverige, hållbarhet samt innovativa butikskoncept och tjänster med kunden i centrum. De bidrar därigenom med värdefulla insikter förvåra studenter och vår forskning, säger Sara Rosengren, professor och chef för Center for Retailing.

För mer information, vänligen kontakta:

Sara Rosengren 
Chef för Center for Retailing, Handelshögskolan i Stockholm 
E-post:[email protected] 
Telefon:+46 70-497 00 40
 

Jimmy Engström 
Chief Commercial Officer, Synsam Group 
E-post:[email protected]

Susanne Westford 
Chief Marketing and People & HR Officer, Synsam Group 
E-post:[email protected] 

Om Synsam Group 
Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 6,4 miljarder SEK (2024) och har drygt 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM).www.synsamgroup.com 

Om Handelshögskolan i Stockholm 
Handelshögskolan i Stockholm är den ledande handelshögskolan i Norden och Baltikum och har ett högt anseende i Sverige såväl som internationellt. Forskning i världsklass utgör grunden för våra utbildningar som består av kandidat-, master- och forskarutbildning, ett MBA-program och ett stort utbud av executive education. Våra program är utvecklade i nära samarbete med både forskning och näringsliv, vilket ger våra studenter stora möjligheter att uppnå ledande positioner i företag och andra organisationer. 
 
Handelshögskolans Center for Retailing (CFR) är akademisk världsledare inom branschsamarbeten och tankeledarskap inom retail. CFR har som mål att vara en föregångare inom såväl utbildning som forskning och bidra med framtida ledare och verkningsfulla, vetenskapligt baserade insikter som gynnar detaljhandelns framtid. Genom att attrahera akademiker, studenter och företagspartner i världsklass bidrar vi till att stärka detaljhandelns framtida konkurrenskraft samt retail som akademiskt område. 

Presskontakt

Ylva Mossing 
Content and Media Relations Manager 
E-post:[email protected] 
Telefon:+46730 97 26 16

För mer information om Handelshögskolan, eller för att läsa alla våra pressmeddelanden, besök vår hemsida.

Nyheter om Synsam

Läses av andra just nu

Om aktien Synsam

Senaste nytt