Synsam ny partner till Handelshögskolans Center for Retailing

Handelshögskolan i Stockholm är glada att välkomna optikkedjan Synsam som Retail Club Partner i dess Center for Retailing. Synsams expertis inom detaljhandel och innovation kommer att bidra med möjligheter för forskning och utbildning i Retail Management-programmet.
Handelshögskolan är känd för sitt fokus på forskning och utbildning inom retail och högskolans Center for Retailing har sedan starten utvecklat nära samarbeten och långvariga partnerskap med detaljhandeln.
– Vi är mycket glada att välkomna Synsam som Retail Club Partner i vårt Center for Retailing. Retail är ett strategiskt fokusområde för oss och partnerskapet med Synsam innebär att vi ytterligare stärker vår position som ett akademiskt förankrat kunskapsnav för framtidens retail, säger Lars Strannegård, rektor på Handelshögskolan.
Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden, och har med kundfokus, innovation och hållbarhet byggt upp en unik cirkulär affärsmodell samt en produktion av varumärken i egen regi på Frösön. Idag har koncernen cirka 500 butiker, 4000 anställda och en omsättning på cirka 6,4 miljarder SEK (2024).
Som Retail Club Partner i Retail Management-programmet skapar Synsam möjligheter för Handelshögskolans studenter att få praktisk erfarenhet av detaljhandeln och vara med på Synsams fortsatta förändringsresa. Samtidigt får företaget tillgång till den senaste forskningen och värdefulla insikter om hur den yngre målgruppen tänker.
– Vi ser verkligen fram emot att i vårt samarbete med Handelshögskolan fortsätta att vidareutvecklas med vår viktigaste målgrupp i fokus – våra kunder. Synsams nyfikenhet och mod att vara innovativa, våga testa nya idéer tillsammans med Handelshögskolans studenter inom just Retail Management samt att i vår nätverksorganisation få ta del av den forskning som pågår, är för oss såklart ett privilegium, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef Synsam Group.
Partnerskap för Sveriges framtida konkurrenskraft
Handelshögskolans kandidatprogram i Retail Management är ett treårigt ekonomiprogram med starkt fokus på detaljhandel. Programmets fokus slår an rätt ton med Synsam, både vad gäller expertområde och utbildningsmission.
– Vi är mycket glada över att välkomna Synsam till Center for Retailing. Synsam är ett utmärkt exempel på nytänkande inom retail – med satsningar på produktion i Sverige, hållbarhet samt innovativa butikskoncept och tjänster med kunden i centrum. De bidrar därigenom med värdefulla insikter för våra studenter och vår forskning, säger Sara Rosengren, professor och chef för Center for Retailing.
För mer information, vänligen kontakta:
Sara Rosengren
Chef för Center for Retailing, Handelshögskolan i Stockholm
E-post: [email protected]
Telefon: +46 70-497 00 40
Jimmy Engström
Chief Commercial Officer, Synsam Group
E-post: [email protected]
Susanne Westford
Chief Marketing and People & HR Officer, Synsam Group
E-post: [email protected]
Om Synsam Group
Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 6,4 miljarder SEK (2024) och har drygt 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com
Om Handelshögskolan i Stockholm
Handelshögskolan i Stockholm är den ledande handelshögskolan i Norden och Baltikum och har ett högt anseende i Sverige såväl som internationellt. Forskning i världsklass utgör grunden för våra utbildningar som består av kandidat-, master- och forskarutbildning, ett MBA-program och ett stort utbud av executive education. Våra program är utvecklade i nära samarbete med både forskning och näringsliv, vilket ger våra studenter stora möjligheter att uppnå ledande positioner i företag och andra organisationer.
Handelshögskolans Center for Retailing (CFR) är akademisk världsledare inom branschsamarbeten och tankeledarskap inom retail. CFR har som mål att vara en föregångare inom såväl utbildning som forskning och bidra med framtida ledare och verkningsfulla, vetenskapligt baserade insikter som gynnar detaljhandelns framtid. Genom att attrahera akademiker, studenter och företagspartner i världsklass bidrar vi till att stärka detaljhandelns framtida konkurrenskraft samt retail som akademiskt område.
Presskontakt
Ylva Mossing
Content and Media Relations Manager
E-post: [email protected]
Telefon: +46 730 97 26 16
För mer information om Handelshögskolan, eller för att läsa alla våra pressmeddelanden, besök vår hemsida.