Swedencare AB (publ) BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 1 januari – 31 december 2022
Ett starkt kvartal trots utmaningar
Perioden i sammandrag
Siffror inom parentes avser utfall under motsvarande period föregående år.
Fjärde kvartalet: 1 oktober - 31 december 2022
- Nettoomsättningen uppgick till 497,4 MSEK (255,2 MSEK), motsvarande en ökning om 95% (154%)
- Operationell EBITDA uppgick till 120,2 MSEK (48,3 MSEK), motsvarande en ökning om 149%, respektive en EBITDA-marginal om 24,1% (18,9%). Justeringarna avser kostnader i samband med förvärvet av CVP om2,8 MSEK samt en icke-kassaflödespåverkad verkligt värde (lager) justering om 5,1 MSEK (2,9 MSEK).
- Den organiska, valutajusterade, tillväxten uppgick till -5% (10%)
- Operationell EBITA uppgick till 102,0 MSEK (40,6 MSEK), motsvarande en ökning om 151% respektive en EBITA-marginal om 20,4% (15,9%)
- Operationell EBIT uppgick till 100,5 MSEK (40,5 MSEK), motsvarande en ökning om 148% respektive en EBIT-marginal om 20,1% (15,8%)
- Resultat efter skatt uppgick till 15,8 MSEK (19,7 MSEK)
- Resultat per aktie beräknat på 158 522 955 aktier (118 150 028 aktier) 0,10 SEK (0,17 SEK)
- Per den 31 december 2022 uppgick likvida medel till 245,1 MSEK (136,1 MSEK)
Helåret 2022
- Nettoomsättningen uppgick till 1 829,5 MSEK (770,4 MSEK), motsvarande en ökning om 137% (221%)
- Operationell EBITDA uppgick till 430,5 MSEK (190,2 MSEK), motsvarande en ökning om 126% respektive en EBITDA-marginal om 23,5% (24,6%). Justeringarna avser kostnader i samband med förvärvet av NaturVet, Innovet och CVP om 14,0 MSEK (17,2 MSEK) samt en icke-kassaflödespåverkad verkligt värde (lager) justering om 35,8 MSEK (43,3 MSEK).
- Den organiska, valutajusterade, tillväxten uppgick till 2% (17%)
- Operationell EBITA uppgick till 367,1 MSEK (171,9 MSEK), motsvarande en ökning om 114% respektive en EBITA-marginal om 20,0% (22,2%)
- Operationell EBIT uppgick till 373,8 MSEK (178,7 MSEK), motsvarande en ökning om 109% respektive en EBIT-marginal om 20,4% (23,1%)
- Resultatet efter skatt uppgick till 94,5 MSEK (54,6 MSEK)
- Resultat per aktie beräknat på155 346 212 aktier (111 951 297 aktier) 0,61 SEK (0,49 SEK)*
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 260,2 MSEK (125,8 MSEK)
- Valutakursvinster uppgick till 8,5 MSEK (7,8 MSEK)
- Styrelsen föreslår utdelning om 0,22 SEK (0,20) SEK per aktie
*Omräknat påantal aktier efter aktiespliten 5:1 som genomfördes i maj 2021
Väsentliga händelser under fjärde kvartalet
En extra bolagsstämma ägde rum den 19 oktober 2022. Bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om ett incitamentsprogram för anställda nyckelpersoner i Swedencare-koncernen, innefattande en riktad nyemission av högst 415 000 teckningsoptioner till bolaget och överlåtelse av teckningsoptionerna till deltagarna i incitamentsprogrammet. 415 000 teckningsoptioner motsvarar en utspädningseffekt om högst cirka 0,26 procent baserat på antalet aktier och röster i Bolaget efter utnyttjandet av teckningsoptionerna. Anställda i Swedencare-koncernen har förvärvat 251 500 teckningsoptioner i beslutat incitamentprogram 2022/2026. Överlåtelsen av teckningsoptionerna till deltagarna i incitamentsprogrammet skedde till marknadsvärde.
Swedencare AB (publ) förvärvar det brittiska bolaget Custom Vet Products (CVP) inriktad på tillverkning av soft chew produkter vilket slutfördes 1 november. Köpeskillingen om totalt 134,7 MSEK erlades genom en kontantlikvid om 108,2 MSEK och en apportemission om 26,5 MSEK.
Väsentliga händelser efter fjärde kvartalets utgång
Det finns inga väsentliga händelser efter det fjärde kvartalets utgång att kommentera.
VD har ordet
Förbättrad lönsamhet men inte tillväxt enligt förväntan.
Med ytterligare ett förvärv i sista kvartalet kan vi summera tre nya medlemmar till Swedencarefamiljen under 2022.
Det fjärde kvartalets nettoomsättning om 497 MSEK innebar en ökning med 95% jämfört med Q4 2021 och är vårt starkaste kvartal någonsin samtidigt som vårt operationella EBITDA-resultat ökade med 149% till 120 MSEK, motsvarande en marginal om 24,1%. Marginalen är en klar förbättring från både Q3 i år och jämfört med föregående år. Den operationella bruttomarginalen fortsätter att stärkas (59,3% mot 55,8% föregående kvartal) framför allt beroende på att vi flyttar över extern tillverkning till intern och det kommer fortsätta även detta år. Kassaflödet från den löpande verksamheten under kvartalet har förbättrats med en positiv förändring av rörelsekapitalet. Under 2022 har vi gjort betydande CapEx-investeringar vilka behövs för vår starka tillväxt de kommande åren. Färre investeringar framöver kommer att leda till att vi använder vår kassa till att minska vår nettoskuld.
Vår organiska tillväxt (-5%) blev inte som vi förväntade oss vilket berodde framför allt på en del utmaningar på vår tillverkningsanläggning i Florida, Vetio South samt Stratford och NutraVet vilka fortfarande påverkats av lagerneddragningar samt nya utökade samarbetsavtal som slutförhandlats men vilka får en positiv effekt på vår försäljning först 2023. Även om många gruppbolag har haft starka tillväxtsiffror, flera runt och över 25%, har den organiska tillväxten för kvartalet blivit negativ. Vi arbetar som ni vet långsiktigt och fortsätter att fokusera på att optimera vår grupp och synergiprojekten riktar in sig främst på försäljningsmöjligheter inom gruppen genom att ha tillgång till varandras försäljnings- och kommunikationskanaler samt produktutbud.
Husdjursmarknaden
Marknadsutveckling har varit stark på våra huvud-marknader. Antal hundar och katter fortsätter att öka fastän en del experter förutspått en nedgång med tanke på att COVID har ebbat ut. Värt att påpeka är att de flesta av våra produkter används under den senare hälften av djurens levnadstid. Det innebär att de flesta som skaffat husdjur under covid-pandemin ännu inte har blivit köpare av produkter för djurhälsa utan den effekten ligger fortfarande något år framåt. En intressant jämförelse för USA är även att cirka 73% av människor använder någon form av kosttillskott och motsvarande siffra för husdjur är 14%. Det finns således mycket som talar för att vi har många år av kraftig tillväxt framför oss.
Europa
Flera av våra gruppbolag i Europa hade sitt bästa kvartal för året och det är förhoppningsvis en indikation på att konsumenterna har återfått sin köpvilja. Nutravet hade, som förväntat, en negativ tillväxt då deras största kund trimmade ner sitt lager men den starka lönsamheten var tillbaka och vi förväntar oss att se en stark omsättningstillväxt 2023, dels för att kundens lager är justerat och framför allt då ytterligare länder kommer att läggas till i samarbetet. Innovet i Italien avslutade året starkt och en ny produkt (Oleea) som hjälper till med omedelbar viktnedgång har haft en flygande start. Det är en produkt som jag förväntar mig kommer att ha bred internationell försäljning inom några år. Vårt senaste nyförvärv Custom Vet Products (CVP) som kom in i gruppen den 1 november har under kvartalet haft bråda dagar med att slutföra installationen av en ny tillverkningsanläggning. Under 2023 startar flera nya volymkunder och vi kommer även att inleda ett flertal interna projekt varav det viktigaste blir den nya ProDen PlaqueOff® soft chew för Europa. Teamet i CVP är även ansvariga för att vi ska initiera tillverkning av soft chews i vår irländska anläggning.
Nordamerika
Den nordamerikanska marknaden, världens största, dominerar vår verksamhet alltmer och står för över 80% av vår försäljning. De verksamheter som påverkade vår tillväxt negativt under kvartalet var Stratford och Vetio South. Stratford har, som jag skrev om i förra rapporten, lagt fast en strategi om starka samarbeten inom veterinärledet som haft en negativ påverkan 2022 men som kommer att leda till en stark tillväxt under 2023 och framöver. Min förhoppning är att jag kan informera om minst ett sådant samarbete i nästa rapport. Vad gäller Vetio så växte den kanadensiska verksamheten enligt plan med 25% men den södra hade en negativ utveckling. Ett stort, komplext tillverkningsavtal med en mängd unika recept och SKUs påverkade tyvärr både omsättning och lönsamhet. Omsättning var lägre då vi var tvungna att skjuta fram ett antal projekt och lönsamheten påverkades av komplexiteten som vi inte fullt ut kunde vidarefakturera tillsammans med att råvarukostnaderna fortsatt upp inom dermatologiområdet. Råvarukostnadsdelen kommer att vara justerad från januari 2023 då prisjusteringar accepterats i samtliga större avtal. Slutresultatet av det komplicerade projektet blev lyckat och vi har nu samtliga processer klara för nästa produktion som tidigarelagts på grund av att efterfrågan på de lanserade produkterna överträffat vår kunds förväntan. Vi har under kvartalet även stärkt upp kompetens- och tillverkningskapacitet för att kunna leverera i enlighet med våra högt ställda krav. För övriga amerikanska bolag var kvartalet positivt.
NaturVet® och ProDen PlaqueOff®
Vårt största varumärke NaturVet stängde året med tillväxt och framför allt under december känns det som att sentimentet förändrats hos inköparna. För kvartalet som helhet är det online som växer mest och sedan i höstas har vi även fokuserat mer på sociala medier. NaturVet har nu över 85 000 följare på Facebook och arbetar målmedvetet med att fortsätta tillväxten. Produkt- och konceptutvecklingsarbetet har varit intensivt och ett flertal nyheter kommer att presenteras under det kommande året.
ProDen PlaqueOff® fortsätter sin starka utveckling och det är glädjande att notera att vi ökar vår försäljning med 22% för kvartalet. Även om Nordamerika är motorn så fortsätter varumärket sin framgångsresa i princip på samtliga marknader. Vi fortsätter att vara en efterfrågad samarbetspartner för både foder och co-branding vilket naturligtvis är en viktig del för fortsatt framgång.
Vår strategi med kontraktstillverkning, Private label-lösningar och starka varumärken med försäljning både genom distributörsnärverk och partners samt direkt till konsument gör oss till en ganska unik organisationi vår bransch. Intresset för oss är stort både avseende samarbeten och M&A.
När jag summerar 2022 så är det med blandade känslor. Vi har inte levererat den tillväxt jag förväntat mig till stor del beroende på orsaker som vi inte kunnat påverka i någon större utsträckning men inte enbart. Vi har därför arbetat hårt och lagt en solid grund och har identifierat ett antal områden där vi har förbättringspotential. Med en tydlig strategi och med en organisation som förbättrats med ett antal nya nyckelpersoner är vi väl rustade för högt ställda förväntningar. Mycket av vårt fokus på större affärer under 2022 kommer att materialiseras under 2023 och jag ser fram emot att leverera en avsevärt högre tillväxt under året. Jag tackar för ert förtroende och ser fram emot att kommunicera om nya produkter och avtal samt en stark försäljning med god lönsamhet som alltid ska vara vårt signum.
Håkan Lagerberg, VD
Malmö den 16 februari 2023
Fullständig bokslutskommuniké bifogas detta pressmeddelande samt finns tillgänglig på www.swedencare.com.
Swedencare bjuder in investerare och analytiker till en presentation av bokslutskommunikén där VD Håkan Lagerberg och CFO Jenny Graflind kommenterar rapporten. Presentationen hålls idag kl. 10:00-10:30 CET och går att följa via live webinar.
Webinariet nås genom denna länk: https://zoom.us/j/91792724042.