Swedencare AB (publ) DELÅRSRAPPORT 1 januari - 31 Mars 2024
Förbättrad lönsamhet med fortsatt tillväxt
Perioden i sammandrag
Siffror inom parentes avser utfall under motsvarande period föregående år.
Första kvartalet: 1 januari – 31 mars 2024
Nettoomsättningen uppgick till 597,4 MSEK (523,2 MSEK), motsvarande en ökning om 14% (39%)
Den organiska, valutajusterade, tillväxten uppgick till 12% (10%)
Operationell EBITDA uppgick till 138,8 MSEK (105,7 MSEK), motsvarande en ökning om 31%, respektive en EBITDA-marginal om 23,2% (20,2%). De operationella justeringarna om totalt 8,3 MSEK avser fusion- och förvärvskostnader, en efterrevisionjustering från 2022 samt icke-kassaflödespåverkad omvärdering av förvärvslager till verkligt värde
Operationell EBITA uppgick till 119,2 MSEK (87,7 MSEK), motsvarande en ökning om 36% respektive en EBITA-marginal om 20,0% (16,8%)
Operationell EBIT uppgick till 118,8 MSEK (87,5 MSEK), motsvarande en ökning om 36% respektive en EBIT-marginal om 19,9% (16,7%)
Valutakursvinster uppgick till 4,5 MSEK (-1,9 MSEK)
Resultat efter skatt uppgick till 30,1 MSEK (17,2 MSEK)
Resultat per aktie beräknat på 158 731 900 aktier (158 731 900 aktier) uppgick till 0,19 SEK (0,11 SEK)
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 70,6 MSEK (99,8 MSEK)
25 MSEK har amorterats på skulderna till kreditinstitut
Per den 31 mars 2024 uppgick likvida medel till 224,3 MSEK (232,2 MSEK)
Väsentliga händelser under första kvartalet
Pet MD Brands, Inc., ett av Swedencare AB:s nordamerikanska dotterbolag, har förvärvat det amerikanska bolaget, som innehåller
varumärket Riley's® Organics och säljer och marknadsför ekologiska premium ”treats” för hundar. Förvärvet genomfördes i två steg; 30% av bolaget förvärvades 2 oktober 2023 och resterande 70% den 2 januari 2024.
Väsentliga händelser efter första kvartalets utgång
Det finns inga väsentliga händelser efter det första kvartalets utgång att kommentera.
VD har ordet
Intensivt kvartal inleder året
Det första kvartalets nettoomsättning om 597 MSEK innebar en ökning med 14% jämfört med Q1 2023, samtidigt som vår operationella EBITDA uppgick till 139 MSEK, motsvarande en marginal om 23,2%. Detta innebär en ökning med 31% jämfört med Q1 2023 och en rekord-EBITDA för oss. Dessutom är det den högsta marginalen sedan 2022. Det är tillfredsställande att se att vår marginal redan har förbättrats, trots att inte alla prishöjningar har tagit full effekt ännu och vårt aktiva deltagande i mässor och produktlanseringsinsatser. Under kvartalet förvärvade vi även de återstående 70% av Riley's med vårt egna kassaflöde och fortsatte att minska vår nettoskuld.
Vår organiska tillväxt, 12%, är tvåsiffrig men något lägre än vad jag förväntar mig för helåret men kan enkelt förklaras. Den påverkades av ett antal faktorer; Vår omläggning till egen Amazonförsäljning i UK vilken är fullt genomförd i början av april, flera produktlanseringar under våren där vi producerat internt för kommande extern försäljning samt en del större ordrar levererades i början av april i stället för mars på grund av komponentbrist. Trots tvåsiffrig tillväxt i Tillverkningssegmentet har denna påverkats negativt av flytt och utbyggnad av vår Soft Chew produktion i Europa. Vi förväntar oss att vara i gång med utökad kapacitet i början av maj och att den ska successivt utökas under året. Flera av våra gruppföretag har haft en mycket stark öppning av året och särskilt värda att nämna är Innovet, Pet MD, Garmon/NaturVet och Vetio UK.
Affärsutveckling i fokus
Jag har deltagit i en mängd möten inom gruppen under kvartalet och kan konstatera att vårt val av en varsam integrationsstrategi börjar visa resultat. Under det senaste året har organisationen utvecklats många steg mot att utnyttja hela gruppens kompetens och möjligheter. Flera större produktutvidgningar mellan gruppbolag har genomförts där vi ser starkt intresse från marknaden med omedelbara försäljningsframgångar. Vi har även arbetat med att strukturera våra olika varumärken tydligare inom olika marknadssegment och regioner. Det är särskilt viktigt att ha en tydlig plan nu när vi lanserar NaturVet® i Europa och ett flertal andra varumärken runt om i världen under året.
Organisation
Vi fortsätter att förändra och till dels utöka vår organisation med spetskompetens och vi har lätt att attrahera mycket kvalificerade medarbetare. Vår satsning på ett Ecom-team i Malmö har fallit väl ut och jag ser fram emot när vi senare i år kan redovisa de framsteg som görs. Större förändringar sker även i vårt största gruppbolag Garmon/NaturVet där vi arbetat intensivt med en ny strategi för att ta vara på alla möjligheter som vi har med varumärket Naturvet®. CEO Geoff Granger beskriver kort nedan strategin och affärsmöjligheterna kopplade till NaturVet/Garmon och kommer även att delta på vår webinar presentation kl 10:30 idag.
Marknaden och nytt förvärv samt utsikter för 2024
På samtliga större marknader växer fortsatt husdjursbranschen (5%-7%) och i våra segment har ingen större påverkan setts trots världsläge och privatekonomiska påfrestningar. Swedencare står starkt och växer snabbare än marknaden och det förväntar jag mig att vi ska fortsätta med. Vi inledde året med ett intressant tillskott i form av Riley’s, ett produktvarumärke inom organiska treats, en av de snabbast växande kategorierna inom husdjurssektorn. Försäljningen går starkt och vi har även hunnit med att presentera linjen på GlobalPet, den största husdjursmässan i USA.
Klimatet för M&A har förbättrats och vi har kontinuerligt samtal med intressanta företag som vill bli en del av vår grupp. Vi får även fler erbjudanden av projekt där vi inte har en tidigare relation och det är både ett tecken på att aktiviteten har tagit fart igen i branschen och att vårt rykte som en attraktiv förvärvare har fortsatt spridas.
Avslutningsvis vill jag tacka hela organisationen för en bra start av året och nu ser vi fram emot att för första gången delta med en gemensam mässplats för ett flertal av våra varumärken på InterZoo, världens största mässa som är vartannat år!
Håkan Lagerberg
Malmö den 25 april 2024
Fullständig delårsrapport bifogas detta pressmeddelande samt finns tillgänglig på www.swedencare.com.
Swedencare bjuder in investerare och analytiker till en presentation av kvartalsresultatet där CEO Håkan Lagerberg och CFO Jenny Graflind kommenterar rapporten. Geoff Granger, NaturVets CEO, kommer också att delta på webinariet för att beskriva strategin och affärsmöjligheterna kopplade till NaturVet/Garmon. Presentationen hålls kl. 10:30-11:00 CEST och går att följa via live webinar.
Webinariet nås genom denna länk: https://us06web.zoom.us/j/84500296502