Swedencare AB (publ) HALVÅRSRAPPORT 1 APRIL – 30 JUNI 2022
Stark försäljning med förberedelser inför period med högre tillväxt
Perioden i sammandrag
Andra kvartalet: 1 april - 30 juni 2022
Siffror inom parentes avser utfall under motsvarande period föregående år.
- Nettoomsättningen uppgick till 470,9 MSEK (160,2 MSEK), motsvarande en ökning om 194%
- Operationell EBITDA uppgick till 118,6 MSEK (48,2 MSEK), motsvarande en ökning om 146%, respektive en EBITDA-marginal om 25,2% (30,1%). Justeringarna avser främst en icke-kassaflödespåverkad lagervärdejustering om 13,1 MSEK
- Den organiska, valutajusterade, tillväxten uppgick till 4%
- Operationell EBIT uppgick till 107,3 MSEK (45,0 MSEK), motsvarande en ökning om 138% respektive en EBIT-marginal om 22,8% (28,1%)
- Resultat efter skatt uppgick till 77,6 MSEK (15,2 MSEK)
- Resultat per aktie beräknat på 158 111 805 aktier 0,49 SEK (0,14 SEK)*
- Per den 30 juni 2022 uppgick likvida medel till 235,5 MSEK (1 261,0 MSEK)
Första halvåret: 1 januari - 30 juni 2022
- Nettoomsättningen uppgick till 848,6 MSEK (294,1 MSEK), motsvarande en ökning om 188%
- Operationell EBITDA uppgick till 213,3 MSEK (84,9 MSEK), motsvarande en ökning om 151% respektive en EBITDA-marginal om 25,1% (28,8%). Justeringarna avser kostnader i samband med förvärvet av NaturVet och Innovet om 11,2 MSEK samt en icke-kassaflödespåverkad lagervärdejustering om 17,5 MSEK
- Den organiska, valutajusterade, tillväxten uppgick till 6%
- Operationell EBIT uppgick till 189,1 MSEK (81,1 MSEK), motsvarande en ökning om 133% respektive en EBIT-marginal om 22,2% (27,6%)
- Resultatet efter skatt uppgick till 103,0 MSEK (24,2 MSEK)
- Resultat per aktie beräknat på152 325 798 aktier 0,68 SEK (0,23 SEK)*
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 65,9 MSEK (56,7 MSEK)
- Valutakursvinster uppgick till 4,4 MSEK
*Omräknat påantal aktier efter aktiespliten 5:1 som genomfördes i maj 2021
Väsentliga händelser under andra kvartalet
Europas patentverk, European Patent Office (EPO) och USAs patentverk, Notice of Allowance from the United States Patent Office (USPTO), har utfärdad en “intention to grant” för Swedencares stärkelsefria Soft Chews, vilket innebär att patent kommer att utfärdas.
Väsentliga händelser efter andra kvartalets utgång
Swedencare verkställer betalningen av tilläggsköpeskilling på 27,5 MUSD i samband med förvärvet av NaturVet då målen för denna nåddes redan i maj månad.
VD har ordet
Stark leverans och intensivt arbete inför årets andra halvår
Som jag tidigare kommunicerat kommer 2022 att vara ett år för Swedencare där jag förväntar mig ökning av både försäljning och marginal, kvartal för kvartal. Detta beror på flera transformativa projekt som implementeras under året tillsammans med de förvärv vi slutförde i första kvartalet. För andra kvartalet förbättrade vi marginalen trots att omvärlden blivit klart påverkad av fortsatta prisökningar, inflation, räntehöjningar och inte minst det pågående kriget i Ukraina för att nämna några parametrar.
Det andra kvartalets nettoomsättning om 471 MSEK innebar en ökning med 194% jämfört med Q2 2021 samtidigt som det operationella EBITDA-resultat ökade med 146% till 119 MSEK, motsvarande en marginal om 25,2%. Bruttomarginalen i kvartalet (56,1%) är den högsta sedan Q3 2020. Även övriga nyckeltal är starka och jag och hela organisationen jobbar målmedvetet för att vi ska uppnå våra finansiella långsiktiga mål.
Vi visste att den organiska tillväxten även i detta kvartal skulle ligga under vår målsättning för året och det beroende på att Q2 förra året hade en stark organisk tillväxt om 45%. Men vad som även påverkat oss under kvartalet är att våra större retail- och veterinärskunder varit fokuserade på att trimma sina lagernivåer. Det innebär att vi får mindre men fler beställningar jämfört med för ett år sedan. I vår täta dialog med kunderna vet vi att våra produktlinjer säljer bra till slutkund, och i flera fall med betydligt högre tillväxt än deras inköp till oss. Vi har redan börjat se en förbättring av kundernas lagernivåer och flera av våra gruppbolag hade sin starkaste månad i juni och även juli har öppnat starkt. Kina är även detta kvartal klart lägre än i fjol men vi hari varje fall sänt en mindre order och förhoppningsvis ska även de komma tillbaka till ett pre-Covid-läge igen. Vi är fortsatt påverkade av råvaru- och materialprishöjningar och vi justerar efterhand våra egna priser. Samtliga prishöjningar har accepterats väl av slutkund och inte minst vår starka juni är ett bevis på det. Jag förväntar mig en stark organisk tillväxt i kommande kvartal.
Online har imponerat under kvartalet då vi inte på samma sätt påverkats av ovan beskrivna lagertrimmningar. NaturVets Amazonförsäljning steg 37%, Pet MD Brands 30% och SwedencareUK som säljer över 60% online ökade 61% under kvartalet. Vi är fortsatt övertygade om att Online kommer att vara den kanal som kommer att växa snabbare än övriga de närmaste åren.
ProDen PlaqueOff® fortsätter att utvecklas starkt med en tillväxt om 16% under kvartalet som helhet och den viktiga USA-marknaden växte med 27%. Våra framgångsrika Dental Bones är nu även de godkända av VOHC (Veterinary Oral Health Council) vilket innebär att vi får lov att marknadsföra benen med deras sigill. Som grund för detta beslut finns två nya kliniska studier där man konstaterat att våra ben har en effekt mot plackbildning och tandsten.
De två större projekten som tagit mycket resurser under kvartalet är implementeringen av den tredje produktionslinjen för NaturVet och deras private label/contract manufacturing-kunder. Färdigställandet av softchew-linjen, vilken ökar kapaciteten med 100% vid full produktion, har varit ett omfattande arbete och investering men är så gott som klar och ska tasi produktion samtidigt som denna rapport publiceras. Vetio South har arbetat hårt med att slutföra sin soft chew-linje och har genomfört en mindre kommersiell produktion under juni månad och skalar nu fort upp under detta kvartal. Vi inleder med två externa kundprojekt, varav ett har stor potential för att bli ett av våra större externa kundprojekt framöver. Även Vetio North går nu in i en tillverkningsfas för mer än ett projekt och det har inneburit nyanställningar och kompetensuppbyggnad vilka har belastat året med kostnader. De är nu väl bemannade och motiverade att inleda kommersiell produktion av läkemedelsprodukter. Ett projekt har startat redan nu i juli och ett annat startar i slutet av kvartalet.
Vår exportverksamhet har varit framgångsrik för framför allt ProDen PlaqueOff®, nutravet samt RX Vitamins. Asien förutom Kina, har återhämtat sig väl och både Japan och Sydkorea levererar bra tillväxt.
Efter flera års arbete och nedlagda kostnader meddelade vi i juni att Vetio har erhållit ett patent för sin unika soft-chew process vilket ger oss en fördel i vår införsäljning till framförallt de stora läkemedelsbolagen. Särskilt viktigt är detta i den växande generikamarknaden där vi kan erbjuda en unik slutprodukt för olika aktiva API:er (Active Pharmaceutical Ingredient).
Förvärvsaktiviteten i branschen har varit lägre än tidigare kvartal. Vi är, som ni vet, selektiva och vill endast förvärva nya bolag som kan tillföra en ny pusselbit som passari det vi håller på att bygga. M&A är något vi har en hög komptetens inom och det finns naturligtvis många intressanta bolag kvar och jag är övertygad om att vi kommer att bli fler allteftersom.
Avslutningsvis vill jag ta upp några externa analyser om husdjursmarknaden och dess framtid* där vi kommer att ha en viktig roll.
- USA:s husdjursmarknad växte med 19% mellan 2020–2021 och det drevs av framför allt nya husdjursägare och att man spenderade mer per husdjur. Från 2020 till 2030 är prognosen att USA-marknaden växer från 100 till 275 miljarder USD- Swedencare är främst en amerikansk verksamhet och har en solid position för att ta marknadsandelar genom alla nyckelkanaler; veterinär, husdjur och online.
- Djurhälsoprodukter, vare sig det är receptfria eller receptbelagda, är det snabbast växande segmentet och det förväntas fortsätta så- Swedencares position inom utveckling och produktionskapacitet täcker båda områdena och har direktförsäljning av OTC-produkter.
- Millenials är den största åldersgruppen som har ett husdjur numera. 65% tänker skaffa minst ett husdjur till inom fem år. De spenderar även mer per husdjur än andra åldersgrupper- Swedencares starka onlinenärvaro passar millenials köpbeteenden och dessutom har vi precis lanserat en riktad produktlinje ”Evolutions” för denna köpgrupp.
- Husdjursägare spenderar mer per år allteftersom djuret blir äldre- Swedencare har produkter som täcker alla de stora åldersrelaterade terapiområdena och fortsätter att utveckla riktade och effektiva nya produkter.
- Djurhälsoprodukter används framför allt i den andra hälften av livet vilket innebär att de flesta husdjuren som skaffades under Covid ännu inte har blivit våra kunder- Swedencare förbereder och har investerat för den ökade efterfrågan de kommande fem åren och är redo att förse dessa husdjur med unika och högkvalitativa produkter från vår egen tillverkningskapacitet i både USA och Europa.
Ovanstående punkter, tillsammans med att vi byggt en grupp av ledande företag som nu tillsammans skapar unika branscherbjudanden, gör mig övertygad om att Swedencare kommer att fortsätta sin framgångsrika resa. Jag och hela organisationen arbetar hårt och målmedvetet för att ni som aktieägare ska vara stolta och vilja var med då vi avser fortsätta att ha snabb tillväxt tillsammans med en hög lönsamhet kommande år!
Håkan Lagerberg, VD
Malmö den 28 juli 2022
Fullständig halvårsrapport bifogas detta pressmeddelande samt finns tillgänglig på www.swedencare.com. Swedencare bjuder in investerare och analytiker till en presentation av halvårsresultatet där VD Håkan Lagerberg och CFO Jenny Graflind kommenterar rapporten. Presentationen hålls idag kl. 10:00-10:30 CEST och går att följa via live webinar.
Webinariet nås genom denna länk: https://swedencare.webinargeek.com/swedencare-live-presentation-of-q2-report-with-q-a/join/qtonmymh