Swedencare AB (publ) DELÅRSRAPPORT 1 juli- 30 september 2024
Försäljningsrekord med 9% organisk tillväxt
Perioden i sammandrag
Siffror inom parentes avser utfall under motsvarande period föregående år.
Tredje kvartalet: 1 juli - 30 september 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 641,0 MSEK (602,0 MSEK), motsvarande en ökning om 6% (25%)
- Den organiska, valutajusterade, tillväxten uppgick till 9% (17%)
- Operationell EBITDA uppgick till 135,7 MSEK (136,3 MSEK), oförändrat 0%, respektive en EBITDA-marginal om 21,2% (22,6%). De operationella justeringarna om totalt 3,1 MSEK avser förvärvskostnader, samt en icke-kassaflödespåverkad omvärdering av förvärvslager till verkligt värde
- Operationell EBITA uppgick till 115,2 MSEK (116,0 MSEK), motsvarande en minskning om ‑1% respektive en EBITA-marginal om 18,0% (19,3%)
- Operationell EBIT uppgick till 114,7 MSEK (115,6 MSEK), motsvarande en minskning om ‑1% respektive en EBIT-marginal om 17,9% (19,2%)
- Valutakursförluster uppgick till ‑0,3 MSEK (0,7 MSEK)
- Resultat efter skatt uppgick till 24,0 MSEK (38,1 MSEK)
- Resultat per aktie beräknat på 158 819 193 aktier (158 731 900 aktier) uppgick till 0,15 SEK (0,24 SEK)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 125,6 MSEK (135,6 MSEK)
- 50,0 MSEK har amorterats på skulderna till kreditinstitut
- Per den 30 september 2024 uppgick likvida medel till 193,1 MSEK (243,2 MSEK)
Första 9 månaderna: 1 januari - 30 september 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 1 868,9 MSEK (1 697,3 MSEK), motsvarande en ökning om 10% (27%)
- Den organiska, valutajusterade, tillväxten uppgick till 10% (12%)
- Operationell EBITDA uppgick till 415,4 MSEK (360,3 MSEK), motsvarande en ökning om 15%, respektive en EBITDA-marginal om 22,2% (21,2 %). De operationella justeringarna om totalt 13,5 MSEK avser fusion- och förvärvskostnader, en justering av kundavsättningar till följd av efterkrav från 2022 samt icke-kassaflödespåverkad omvärdering av förvärvslager till verkligt värde
- Operationell EBITA uppgick till 354,3 MSEK (302,4 MSEK), motsvarande en ökning om 17% respektive en EBITA-marginal om 19,0% (17,8%)
- Operationell EBIT uppgick till 353,1 MSEK (301,5 MSEK), motsvarande en ökning om 17% respektive en EBIT-marginal om 18,9% (17,8%)
- Valutakursvinster uppgick till 4,2 MSEK (1,7 MSEK)
- Resultat efter skatt uppgick till 75,1 MSEK (71,6 MSEK)
- Resultat per aktie beräknat på 158 760 998 aktier (158 731 900 aktier) uppgick till 0,47 SEK (0,45 SEK)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 277,4 MSEK (317,5 MSEK)
- 125,0 MSEK har amorterats på skulderna till kreditinstitut
Väsentliga händelser under tredje kvartalet
Swedencare förvärvar det kanadensiska djurhälsovårdsbolaget, MedVant Inc., genom det nystartade kanadensiska holdingbolaget Swedencare Canada Holding Inc.
Väsentliga händelser efter tredje kvartalets utgång
Det finns inga väsentliga händelser efter det tredje kvartalets utgång att kommentera.
VD har ordet
Försäljningsrekord och 9% organisk tillväxt
Det tredje kvartalets nettoomsättning om 641 MSEK innebar en ökning med 6% jämfört med Q3 2023, samtidigt som vår operationella EBITDA-marginal var 21,2% och uppgick till 136 MSEK. Under kvartalet har vi gjort ett mindre förvärv av Medvant, en veterinärsdistributör i Kanada och fortsatt minska vår nettoskuldsättning genom EBITDA vilken nu är 2,2 från att ha varit 2,9 i september 2023. Vårt kassaflöde är fortsatt starkt och vi har använt vår kassa till både förvärv och amortering om 50 MSEK under kvartalet. Vår organiska tillväxt uppgick till 9% för kvartalet och 10% för årets första nio månader.
Tillväxten är fortsatt starkare än marknaden men lägre än var vi normalt ska vara. Anledningen är att vår största enhet, NaturVet, under kvartalet haft negativ tillväxt vilket främst beror på två anledningar vilka jag beskriver nedan. För resten av gruppen har kvartalet varit starkt med en organisk tillväxt om över 30%.
Marknadsläge
På samtliga större marknader är efterfrågan god och husdjursmarknaden visar tillväxt. Online samt Veterinärsledet visar starkast tillväxt för oss tillsammans med vårt tillverkningssegment.
Veterinärskanalen, med en tillväxt om 16% för kvartalet är stark på samtliga marknader förutom UK. I UK har de större veterinärskedjorna varit något försiktiga vilken kan bero på den anti-trustundersökningen som inletts avseende veterinärsmarknaden. I övriga kanaler i UK är efterfrågan stark vilket indikerar att den underliggande konsumentefterfrågan är fortsatt god. I USA ser vi att vårt ihärdiga arbete mot kanalen ger resultat och våra större samarbeten utvecklas ytterligare. Den italienska djurhälsomarknaden som helhet växer med 9% i kvartalet och vi fortsätter att ta marknadsandelar med en tillväxt om 22%.
Vårt europeiska segment fortsätter att leverera starka resultat och tillväxt om hela 30% trots den svagare veterinärsmarknaden i UK.
I både Nordamerika och Europa fortsätter vi att bygga upp vår onlineverksamhet som växer kraftigt. Det är framförallt vår plattformsförsäljning med partners som Amazon, Chewy och Zooplus som levererar men även vår utökade satsning på ett eget Ecom-team ger ökad försäljning direkt till slutkonsument. Utöver försäljning ger den ökade kundkommunikationen oss även nya och goda insikter om vilka preferenser och områden som vi ska fokusera på avseende produktutveckling.
NaturVet
NaturVets försäljning, vilken uppvisade negativ tillväxt under kvartalet, beror främst på två anledningar. Det strategiska arbete och förhandling jag nämnde i samband med förra kvartalsrapporten avseende vår Amazonförsäljning är nu slutförd. Det innebär att vi från 2026 kommer ta den direkta relationen med Amazon från vår nuvarande partner in-house vilket ger oss både hela försäljningsintäkten samt kontroll avseende marknadsföringsinsatserna. Under innevarande kvartal har det påverkat NaturVets försäljning till vår partner men inte försäljningen till slutkonsument vilken haft en god utveckling om 13% tillväxt. Redan under innevarande kvartal räknar jag med att vår försäljning till partnern kommer att visa tillväxt och följa den positiva trend vi har avseende försäljning till slutkonsument. Utöver detta påverkades kvartalet av att en större retail-kund stängt ner ett stort private labelkoncept som vi tillhandahållit och inte ersatt ännu.
Även om kvartalet var en besvikelse för NaturVet är jag övertygad om att vårt nya team och strategin kommer att leverera en hög tillväxt under kommande år. Vi har en stor möjlighet att gå in i ”Big box retail-kanalen” vilken är ungefär lika stor som Pet Retail kanalen. Vi har för närvarande ett flertal dialoger/slutförhandlingar och vi kommer att finnas i kanalen redan 2025 och med fler partners under 2026. Även de stora apotekskedjorna i USA har börjat intressera sig för djurhälsa och är en stor möjlighet för oss.
Tillverkning
Samtliga tillverkningsenheter har en stark efterfrågan, med höga tillväxtökningar year-on-year, och i Europa fortsätter vi att utöka kapaciteten. John Kane, Production Director, beskriver mer nedan och kommer även att delta i vår web-presentation.
Våra enheter i Florida var stängda några dagar i både september och oktober med anledning av de två allvarliga orkanerna som drabbade stora delar av sydöstra USA. Lyckligtvis drabbades inga av våra medarbetare fysiskt men det uppstod en del smärre skador på boende och bilar. Vad gäller våra anläggningar klarade de sig väl, både på grund av läge och de förberedelser som gjorts av våra utmärkta team.
Avslutningsvis vill jag tacka hela organisationen för deras insatser och jag ser fram emot att avsluta året starkt.
Håkan Lagerberg
Malmö den 23 oktober 2024
Fullständig delårsrapport bifogas detta pressmeddelande samt finns tillgänglig på www.swedencare.com.
Swedencare bjuder in investerare och analytiker till en presentation av kvartalsresultatet där CEO Håkan Lagerberg och CFO Jenny Graflind kommenterar rapporten. I presentationen kommer även John Kane, Production Director, att medverka. Presentationen hålls kl. 10:30-11:15 CEST och går att följa via live webinar.
Webinariet nås genom denna länk: https://us06web.zoom.us/j/88987045558