Swedencare AB (publ) DELÅRSRAPPORT 1 januari - 31 Mars 2023
Tvåsiffrig organisk tillväxt och en halv miljard i omsättning
Perioden i sammandrag
Siffror inom parentes avser utfall under motsvarande period föregående år.
Första kvartalet: 1 januari - 31 mars 2023
Nettoomsättningen uppgick till 523,2 MSEK (377,7 MSEK), motsvarande en ökning om 39% (184%)
Den organiska, valutajusterade, tillväxten uppgick till 10% (7%)
Operationell EBITDA uppgick till 107,4 MSEK (94,7 MSEK), motsvarande en ökning om 13%, respektive en EBITDA-marginal om 20,5% (25,1%). Justeringarna avser en icke-kassaflödespåverkad verkligt värde (lager) justering om 0,5 MSEK (4,4 MSEK) samt förvärvskostnader om 0,1 MSEK (11,2 MSEK).
Operationell EBITA uppgick till 89,4 MSEK (82,1 MSEK), motsvarande en ökning om 9% respektive en EBITA-marginalom 17,1% (21,7%)
Operationell EBIT uppgick till 87,5 MSEK (81,7 MSEK), motsvarande en ökning om 7% respektive en EBIT-marginalom 16,7% (21,6%)
Resultat efter skatt uppgick till 17,2 MSEK (14,7 MSEK)
Resultat per aktie beräknat på 158 731 900 aktier (146 475 502 aktier) 0,11 SEK (0,10 SEK)
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 99,8 MSEK (46,0 MSEK)
Per den 31 mars 2023 uppgick likvida medel till 232,2 MSEK (277,3 MSEK)
Väsentliga händelser under första kvartalet
Patterson Veterinary har förvärvat exklusiva rättigheter till att marknadsföra och sälja varumärket Animal Pharmaceuticals® i USA.
Väsentliga händelser efter första kvartalets utgång
Det finns inga väsentliga händelser efter det första kvartalets utgång att kommentera.
VD har ordet
Över en halv miljard i försäljning för första gången och den organiska tillväxten är tillbaka
Det första kvartalets nettoomsättning om 523,2 MSEK innebar en ökning med 39% jämfört med Q1 2022 och är vårt starkaste kvartal någonsin, samtidigt som vårt operationella EBITDA-resultat ökade med 13% till 107,4 MSEK, motsvarande en marginal om 20,5%. Vårt kassaflöde från den löpande verksamheten förbättras även detta kvartal med en positiv förändring av rörelsekapitalet.
Vår organiska tillväxt (10%) är bättre än marknaden och det är så det ska vara när våra synergi- och affärsutvecklingsprojekt visar resultat. Lagerneddragningar som kraftigt påverkade oss under 2022 börjar ebba ut. För ett fåtal gruppbolag är Q1 fortsatt påverkat men jag räknar med att Q2 blir det sista kvartalet där vår försäljning berörs. Vår bruttomarginal och EBITDA var något lägre än var vi ska ligga på grund av försäljningsmix, större införsäljningskampanjer, viss förskjutning av årets prisökningar till Q2 samt marknadsaktiviteter. Jag förväntar mig en förbättring av marginalerna redan under innevarande kvartal.
Marknadsutveckling för husdjur har varit stark på våra huvudmarknader. Vi ser en trend att konsumenterna fortsätter att migrera till online och vi ser på våra stora marknader försäljningsökningar på över 30% i denna kanal. Det är glädjande att se exportmarknaderna ta fart igen och inte bara i Asien utan mycket händer även i Sydamerika och fler länder kommer att öppnas upp under året.
I mars meddelade vi om det exklusiva samarbetet med Patterson för vårt varumärke Animal Pharmaceuticals®. Det är ett integrerat samarbete parterna emellan vilket kommer fundamentalt att förändra marknadsbearbetningen av veterinärskliniker i USA och vi har även pågående diskussioner om fler geografier där Patterson är verksamma. Första ordern under det nya avtalet levereras under Q2 och båda organisationerna arbetar intensivt inför nylanseringen som sker i maj månad. Vi har en tydlig strategi för våra olika veterinärsvarumärken och ni kan förvänta er andra liknande samarbeten för att dra nytta av större säljstyrkor för några av våra andra varumärken.
Produkt- och koncept-lanseringar är temat för året och för att nämna någon är NaturVet’s nya produktlinje ”Scoopables” på den nordamerikanska marknaden viktig. Linjen lanserades på Global Pet Expo i mars och vi har under innevarande kvartal börjat leverera ut till distributörer. De stora kedjorna och onlineretailers kommer lansera linjen under kvartalet. Efterfrågan har varit hög och vi ser fram emot återkoppling från våra slutkunder under året.
ProDen PlaqueOff® fortsätter sin starka utveckling och växte med 58% under kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år. Jag räknar med god tillväxt även framöver då delar av sortimentet kommer lanseras på de tre största pet retailersi USA, där vi tidigare inte funnits, samt att exportmarknaderna vaknat till liv igen.
Vi har, som jag sagt förut, en unik organisation med fantastiskt drivna och kompetenta medarbetare. Jag är stolt och tacksam över att få leda gruppen och hoppas att ni övriga aktieägare uppskattar vårt arbete med att skapa en global ledande djurhälsokoncern!
Håkan Lagerberg, VD
Malmö den 28 april 2023
Fullständig delårsrapport bifogas detta pressmeddelande samt finns tillgänglig på www.swedencare.com.
Swedencare bjuder in investerare och analytiker till en presentation av kvartalsresultatet där CEO Håkan Lagerberg och CFO Jenny Graflind kommenterar rapporten. Presentationen hålls kl. idag 14:00-14:30 CEST och går att följa via live webinar.
Webinariet nås genom denna länk: https://zoom.us/j/96612162260