Summering av Inwidos kapitalmarknadsdag 9 december 2021
Idag anordnar Inwido 2021-års kapitalmarknadsdag i Stockolm samt via webcast. På mötet presenteras nya långsiktiga mål, en ny tillväxtorienterad organisations- och segmentsstruktur med fyra affärsområden samt utvecklade hållbarhetsambitioner och målsättningar inom EU-taxonomin.
Kapitalmarknadsdagen leds av VD och koncernchef Henrik Hjalmarsson. Medverkar gör CFO och vice VD Peter Welin, Lena Wessner, Senior Vice President, Human Resources, Organisation & Sustainability, Jonna Opitz, Senior Vice President, Communications & MultiBrands samt Antti Vuonokari, Senior Vice President Inwido Northeast och VD Pihla Group.
I sitt inledande tal presenterar VD och koncernchef Henrik Hjalmarsson de av styrelsen beslutade nya finansiella målen gällande tillväxt och lönsamhet, samt oförändrade mål om kapitalstruktur och utdelning.
Inwidos finansiella mål:
- Tillväxt (reviderat):
Omsättningsmål 20 miljarder kronor 2030
Med ytterligare fokus på tillväxt avser Inwido att växa, organiskt såväl som genom förvärv, till att nå en totalomsättning på minst 20 miljarder kronor år 2030.
- Lönsamhet (reviderat):
>15% avkastning på operativt kapital
Inwidos avkastning på operativt kapital ska, över en konjunkturcykel, uppgå till i genomsnitt minst 15%.
- Kapitalstruktur:
Nettoskuld i förhållande till operationell EBITDA <2.5x
Inwidos nettoskuld i förhållande till operationell EBITDA ska, med undantag för tillfälliga avvikelser, ej överstiga 2,5 gånger.
- Utdelning:
Omkring 50% av nettovinst
Inwidos mål är att till sina aktieägare utbetala en årlig utdelning motsvarande omkring 50 procent av nettovinsten. Hänsyn ska dock tas till Inwidos kapitalstruktur i relation till målsättningen, kassaflöde och framtidsutsikter.
Ny organisations- och segmentsstruktur
På kapitalmarknadsdagen presenteras även en ny organisations- och segmentsstruktur med fyra istället för två affärsområden (tidigare Nord och Syd) som kommer att gälla från den 1 januari 2022. Den nya uppdelningen syftar till att öka transparensen och tydligheten kring utveckling och affärsresultat inom koncernens olika områden. Genom att lyfta fram tillväxtsegment vill Inwido också signalera ett tydligare tillväxtfokus.
Inwidos fyra nya affärsområden:
Extern försäljning i procent rullande 12 månader, september 2021:
Affärsområde | Försäljning | Op EBITA (%), LTM sep 2021 | Konsumentandel försäljning | CAGR 2018-2021 LTM |
e-Commerce | SEK 940m | 17,6% | 100% | 18% |
Skandinavien | SEK 4,098m | 13,8% | 72% | 5% |
Östeuropa | SEK 1,707m | 8,0% | 63% | -3% |
Västeuropa | SEK 570m | 7,9% | 81% | 0% |
I det finansiella avsnittet under dagens program konkluderar CFO och vice VD Peter Welin också hur Inwido förbättrat marginalerna under tio kvartal i rad, hur den konsumentdrivna försäljningen fortsatt växa, Inwidos starka kassaflödesutveckling samt den ökade avkastningen på operativt kapital.
Slutligen presenterar Lena Wessner, Senior Vice President, Human Resources, Organisation & Sustainability, en rad nyheter inom Inwidos hållbarhetsarbete, enligt följande:
Satsningar på ökad hållbarhet:
- Science Based Targets:
Anslutning till SBTi verifierar Inwidos långsiktiga utsläppsminskningar för att bidra till 1,5-gradersmålet - Två nya hållbarhets-KPIer:
Avfall samt antal fall av diskriminering och trakasserier - EU-taxonomin:
2030 ska 75% av försäljningen av fönster och dörrar vara Taxonomi-aligned
VD och koncernchef Henrik Hjalmarsson sammanfattar avslutningsvis:
- Våra nya långsiktiga mål vittnar om en mer tillväxtorienterad koncern vars konsolidering av den europeiska marknaden fortsätter mot väldefinierade mål. Genom att lyfta fram tydliga tillväxtsegment i vår nya rapporteringsstruktur signalerar vi också hur och var vår tillväxt ska ske. Med nya målsättningar inom hållbarhetsområdet kopplar vi på ett naturligt samman våra finansiella mål med vårt bidrag till en mer hållbar värld, säger Henrik Hjalmarsson, VD & koncernchef Inwido.