Sumdog, ett företag inom Albert-gruppen, justerar sin affärsmodell för ökad tillväxt och förbättrad lönsamhet
Sumdog, ett helägt dotterbolag inom eEducation Albert Group, ersätter sin kostnadsfria prenumeration med en lågprisprenumeration. Syftet med den nya affärsmodellen är att driva intäkter, öka lönsamheten och skapa större pedagogisk inverkan genom förbättrade produkter.
Sumdog tillhandahåller en digital lärotjänst inom ämnena matematik, stavning och grammatik till skolor i hela Storbritannien och USA och miljontals barn har använt Sumdogs produkter. Sedan 2010 har de erbjudit en freemium prenumeration men i linje med deras uppdrag att stänga kunskapsgapet har de nu insett att det är deras premium betalprenumeration som kan ge högst inverkan på elevernas utveckling och hjälpa dem att nå sin fulla potential.
Sumdog har mot bakgrund av det tagit beslutet att ersätta sin kostnadsfria prenumeration med en lågprisverion istället. Detta för att möjliggöra än mer fokus på en premiumtjänst för att möjliggöra framtida tillväxt för bolaget. Intäkter till följd av denna förändring kommer att kunna ses i slutet av Q2 2023. Den första responsen från lärarna tyder på att den ekonomiska påverkan kommer att bli positiv för företaget.
"Med över tiotusen skolor som använder vår kostnadsfria tjänst var det ett stort beslut för oss att gå över till en betald affärsmodell. Sumdogs personal har arbetat hårt och outtröttligt för att säkerställa en smidig övergång och minimera eventuella varumärkesrisker och det gläder mig att kunna säga att den första responsen från lärarna har varit överväldigande positiv. De initiala mätvärdena pekar på intäktstillväxt som ett resultat av förändringen." Andrew Hall, VD Sumdog
“Det här är en betydande förändring för Sumdog som bolag och det är ett väl genomtänkt och planerat beslut. Vi är glada över att se hur Sumdogs ledning haft en nära kommunikation med lärare, användare och skolor för att genomföra bytet i affärsmodellen sömlöst och långsiktigt hållbart. Vi är samtidigt stolta över att vi kan leverera denna förändring i linje med koncernes huvuduppdrag att demokratisera kunskap och minska barnens kunskapsgap. För att möjliggöra det lanserar teamet även en lågprisprenumeration som validerats för att vara tillgänglig och ekonomiskt överkomlig för alla skolor och lärare." Arta Mandegari och Salman Eskandari, medgrundare av Albert.
Den 27 februari 2023 meddelade Sumdog över 400 000 lärare med aktiva freemiumkonton att det från och med april 2023 kommer finnas ett krav på betalning för fortsatt användning av kontot. För att stödja de lärare som inte har möjlighet att betala för tjänsten har Sumdog tagit fram ett antal alternativ, inklusive ett sponsorsprogram för att möjliggöra att så många skolor som möjligt kan fortsätta använda Sumdogs tjänst.