Studie från Tjeckien visar att implementering av ett näringsvårdspaket med Miris HMA® förbättrar tillväxten hos prematura barn
Dr Dušek, Medical Director på České Budějovice Hospitals neonatalvårdsavdelning, och hans team har i en studie publicerad i Early Human Development visat att implementering av ett näringsvårdspaket med Miris HMA® förbättrar tillväxten hos prematura barn.
Dr Dušek arbetade 10 år inom svensk neonatalvård på Umeå Universitetssjukhus och när han återvände till Tjeckien och tillträdde som Medical Director på České Budějovice Hospitals neonatalvårdsavdelning var det självklart för honom att implementera individualiserad berikning på avdelningen. Samtidigt startade han en studie för att dokumentera effekten av implementeringen.
Studien har nu publicerats i tidskriften Early Human Development. Resultatet visar att implementeringen av ett näringsvårdspaket med Miris HMA® förbättrade tillväxten hos de prematura barnen som deltog i studien. Studien understryker värdet av att integrera analys av bröstmjölk i vårdprotokoll för att optimera närings- och hälsoresultat för prematura barn.
Dr Dušek deltog i augusti 2021 i Miris Interviews och berättade då om hur implementeringen av individuell berikning lett till bättre tillväxt och kortare vistelse för de prematura barnen de tar hand om. Han sa då följande om implementeringen av Miris HMA® på sin avdelning. “Med resultaten vi och andra ser efter införandet av individuell nutrition måste detta bli en del av den standardvård som erbjuds prematura barn”. Hela intervjun finns tillgänglig här: https://www.mirissolutions.com/watch-miris-interviews
“Vi är jätteglada att Dr Dušek och hans teams arbete nu finns publicerat så alla får tillgång till det fina resultat hans avdelning uppnått med implementeringen av Miris HMA” säger Marie Ekholm, sälj och marknadschef på Miris. ”Denna publicering är ännu ett bevis på att Miris HMA gör verklig skillnad i vården av prematura barn. Publiceringar av detta slag i välrenommerade tidskrifter är av ytterst vikt för vår marknad och ett viktigt verktyg i Miris evidensbaserade marknadsföring” avslutar Marie.
Publikationen finns tillgänglig här: https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2024.106151