Stor ökning av kundtillväxten på Private Banking
Det senaste året har kundtillväxten bland förmögna kunder ökat med en tredjedel. När det gäller segmentet Ultra High Net – kunder med minst ett par hundra miljoner i tillgångar – har det förvaltade kapitalet dubblerats på mindre än tre år. Samtidigt är kundnöjdheten på rekordnivå. Ambitionerna är fortsatt höga och det går onekligen åt rätt håll.
Kundtillströmningen är stark i alla Nordea Private Bankings segment, men som ett exempel har det förvaltade kapitalet inom Ultra High Net nästan fördubblats på mindre än tre år. Dessa kunder har i många fall behov en betydligt mer omfattande service och kräver expertis på allra högsta nivå, vilket Nordea med sin storlek är en av få aktörer som kan erbjuda.
– Det här är verkligen ett kvitto på att våra ansträngningar burit frukt och att vi har ett konkurrenskraftigt erbjudande. Som Nordens största bank kan vi hantera helheten i kundens affär eftersom vi har specialister inom alla områden. Det gör att vi har möjlighet att skräddarsy lösningar utifrån kundens behov, säger Lotta Bourgoin, chef för Private Banking Sverige på Nordea.
Yngre kunder söker sig i allt större utsträckning till Nordea
Nordea har sett en förskjutning i kundunderlaget jämfört med för några år sedan. Det är en föryngring som skett och entreprenörer är den grupp som växer mest. Anledningen tros vara en kombination av att samhällskulturen kring entreprenörsskap blivit mer uppmuntrande och möjliggörande. Tillgången på framgångsrika förebilder som Spotify och Klarna har också gjort sitt. Men det främsta skälet till att Sverige ligger i framkant på den globala techarenan är att företagsklimatet gör att man vågar misslyckas mer nu än tidigare nu än tidigare.
– Det här är en väldigt spännande utveckling som man kan fundera mycket kring. Vi i Sverige har gått från att vara väldigt försiktiga till att verkligen våga ta för oss, sticka ut hakan och ta risk. Det är faktiskt mod som är det mest framträdande draget hos våra unga entreprenörer. Man är inte rädd för att misslyckas utan förstår att det är en del i att lyckas. Man har även sett att kunder som grundat snabbväxande bolag och gjort en exit ofta investerar i nästa generations entreprenörer. De har redan gjort resan och sett att det kan gå vägen. Det blir på så sätt ett ekosystem som ger positiva ringar på vattnet.
Onoterat – en tydlig trend inom Private Banking
När det gäller trender inom Private Banking har kunderna efterfrågat trygghet och stabilitet efter några stökiga år, men i takt med att pendeln börjat svänga har alltfler börjat intressera sig för onoterade bolag och investeringar inom riskkapital. Andra tjänster som efterfrågas är juridisk hjälp vid till exempel husköp utomlands och i samband med så kallade exits, när man säljer av hela eller delar av sitt företag.
Private Banking i Sverige firar 25-årsjubileum på Nordea i höst, men att luta sig tillbaka är inte aktuellt.
– Vi har en rådgivarkår och en expertis utöver det vanliga och kommer att fortsätta vässa vårt erbjudande som redan idag är starkt. Det står klart när man läser vår kundnöjdhetsundersökning, säger Lotta Bourgoin.
För mer information:
Annie Edwards, presskommunikatör, +46 72 146 09 65
Vi är en fullservicebank med en 200-årig tradition av att stötta och skapa tillväxt i de nordiska ekonomierna. Vi förverkligar drömmar och önskningar för ett gemensamt bästa. Varje dag arbetar vi för att våra kunder ska få en bättre ekonomi, leverera de bästa kundupplevelserna i alla våra kanaler och främja en hållbar utveckling. Nordeaaktien är noterad på Nasdaq-börserna i Helsingfors, Köpenhamn och Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.