Stark tillväxt i januari - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Stark tillväxt i januari

Sonetel som är ett SaaS-företag listat på Nasdaq First North Growth Market Stockholm, rapporterar en förlust på -0,2 MSEK i december. Den efterföljande månaden januari visar på stark tillväxt.

Den preliminära månadsrapporten för december för moderbolaget Sonetel AB (publ) visar på en förlust före skatt på ca -0,2 MSEK varav ca -0,1 MSEK berodde på valutakursdifferenser. Omsättningen var ca 1,6 MSEK. Uppgifterna är inte granskade av bolagets revisor.

Preliminära data för den efterföljande månaden januari ger följande nyckeltal:

Omsättningen ökade med ca +6% jämfört med december till ca 1,7 MSEK.

Antalet nya betalande kunder ökade med +18% från december till ca 33 kunder per dag.

Antalet företag som använde Sonetels nya chattfunktion för hemsidor, med stöd av AI, ökade med ca +1%. Totalt nyttjade 2 493 företag den nya tjänsten i slutet av januari.

Antalet kundabonnemang för virtuella internationella telefonnummer (ca 70% av intäkterna) ökade med ca +1%. Jämfört med samma månad föregående år har antalet abonnemang ökat med ca +6%.

Antalet Business package abonnemang (ca 4% av intäkterna) ökade med ca +6% sedan december.

Antalet Premiumabonnemang (ca 15% av intäkterna) minskade med ca -2%.

Det årliga värdet av samtliga kundabonnemang (ARR) var i princip oförändrat sedan december (räknat i USD).

Antalet aktiva kunder var oförändrat. Antalet kunder som gjorde en betalning till bolaget under januari ökade dock med +4% jämfört med december.

Kundanskaffningskostnaden (CAC) var ca 146 SEK (16 USD) i snitt per ny betalande kund, vilket gav en återbetalningstid per ny betalande kund (ROI) på ca 1 månad.

Andelen nya betalande kunder som kom via affiliates var i januari ca 8%. Antalet nya betalande kunder som kom via Affiliatenätverket ShareaSale, med primärt fokus på USA, ökade med +41% jämfört med december.

Andelen nya betalande kunder som rekryterades tack vare kundrekommendation i januari var 7% vilket kan jämföras med 10% i december.

Satsningar som gjorts på SEO (Search Engine Optimization), bidrog med uppemot 34% av de nya betalande kunderna i januari. Antalet nya betalande kunder från detta initiativ ökade med ca +15% från december.

”Affiliates och SEO ger fortsatt stark tillväxt, vilket balanserar de kraftiga minskningarna i betald marknadsföring via Adwords.” säger Henrik Thomé.

31% av de nya betalande kunderna i januari kom från Google Adwords annonser vilket kan jämföras med 58% samma månad föregående år.

Kundbetyget på Trustpilot kvarstod på 4,7 av 5.

Bolaget har under månaden expanderat sitt stöd för virtuella telefonnummer, genom att lägga till nya nummertyper i Indonesien, Colombia samt i den Dominikanska Republiken.

Bolaget har förbättrat tjänsten genom att lansera nya funktioner för kundernas access till användarhistorik.

Bolagets hemsida har förändrats genom att nischade tjänster, riktade till en annan målgrupp än småföretag, nu presenteras separat.

Detta inbegriper initiativet med SIP trunking för Call centers på https://sonetel.com/en/sip-trunking/ - vilket under januari börjat säljas i Europa via partnern Respond4you. Det inbegriper även erbjudandet för utvecklare att använda bolagets API på https://sonetel.com/en/developer/ samt ett erbjudande kring talsvarstjänster på https://sonetel.com/en/cloud-ivr/

”Vårt fokus kring den långsiktiga affärsmöjligheten med chatt och AI för kundservice i småföretag är oförändrat.” säger Henrik Thomé, VD. ”I det korta perspektivet väljer vi dock att maximera tillväxten genom att paketera olika tjänster som vår breda SaaS-plattform redan erbjuder.”

Om Sonetel
Sonetel är ett svenskt företag som tillhandahåller en Software-As-A-Service tjänst för småföretag globalt. Bolaget har hittills över 180 000 betalande kunder i över 170 länder. Huvuddelen av företagets ca 30 anställda arbetar i dotterbolaget i Indien. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser (e-post: [email protected], telefon: 08-503 000 50).

Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/

Kontakt

Henrik Thomé, VD
Telefon: 08-525 060 11
[email protected]

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 februari 2022 kl. 16:00 CET.

Nyheter om Sonetel

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien Sonetel

Senaste nytt