Starbreeze AB (publ) delårsrapport januari-september 2024
”Vi utnyttjar styrkan i våra franchises”
Tredje kvartalet 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 42,7 MSEK (494,4).
- PAYDAY 2 stod för 11,5 MSEK (51,6).
- PAYDAY 3 stod för 22,9 MSEK (440,8).
- Tredjepartsförläggning stod för 6,2 MSEK (0,8).
- EBITDA* uppgick till 21,4 MSEK (441,8).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -15,9 MSEK (11,1).
- Av- och nedskrivningar uppgick till 76,5 MSEK (142,0).
- Resultat före skatt uppgick till -58,5 MSEK (299,8).
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,04 SEK (0,21).
Perioden januari-september 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 139,5 MSEK (564,3).
- PAYDAY 2 stod för 31,6 MSEK (120,8).
- PAYDAY 3 stod för 68,2 MSEK (440,8).
- Tredjepartsförläggning stod för 32,3 MSEK (0,8).
- EBITDA* uppgick till 78,0 MSEK (460,0), inklusive jämförelsestörande poster om 20,9 MSEK.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 65,2 MSEK (51,9).
- Av- och nedskrivningar uppgick till 227,2 MSEK (174,7).
- Resultat före skatt uppgick till -150,1 MSEK (299,2).
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till
-0,10 SEK (0,31). - Likvida medel uppgick till 249,3 MSEK (312,9).
Väsentliga händelser under kvartalet
- Den 14 augusti släpptes en innehållsuppdatering till Roboquest med nytt innehåll, funktionalitet och förbättringar. Läs mer här.
- Den 19 augusti släpptes en gratis heist – “Diamond District” för PAYDAY 3. Läs mer här.
- Den 19 augusti släpptes det tredje DLC:t till PAYDAY™ 3: "Chapter III: Houston Breakout". Läs mer här.
- Den 16 september släpptes det fjärde DLC:t till PAYDAY™ 3: ”Chapter IV: Fear & Greed”. Läs mer här.
Vd-kommentar
”Vi utnyttjar styrkan i våra franchises”
Vid den här tiden förra året hade vi nyligen lanserat PAYDAY 3 – en milstolpe för oss som studio och en kommersiell framgång men också en lansering präglad av en rad tekniska problem. Vi har sedan dess jobbat outtröttligt med att förbättra spelet och utöka mängden innehåll. Fram till kvartalets slut hade vi lanserat fyra större DLC:s samt en stor mängd uppdateringar av både funktionalitet och innehåll för alla våra spelare. I slutet av oktober lanserades en av våra största uppdateringar sedan lanseringen, med helt nytt användargränssnitt, server browser, VoIP och mycket mer. Vi ser fortsatt stora förbättringar i betyg, sentiment och engagemang från våra spelare – viktiga delmål på vägen att öka PAYDAY 3s försäljning. Som varumärke står PAYDAY fortsatt väldigt starkt och en bärande del i vår strategi är att ytterligare bygga värde i vårt franchise, både genom våra egna produktioner och vad vi kan göra tillsammans med partners. Ett exempel på framgångsrikt samarbete är det som vi genomförde med franska Ubisoft där två av PAYDAYs centrala karaktärer – Dallas och Chains – gjorde ett gästspel i spelet “Tom Clancy’s Rainbow Six Siege”.
Samtidigt fortsätter vårt Dungeons & Dragons®-projekt – Projekt Baxter – med full fart. Under kvartalet kunde vi så visa de första bilderna från skarp produktion för att ge en fingervisning av spelets riktning och känsla. Internt har vi veckovisa speltest av Baxter, och aktiva diskussioner med ett flertal industriledande aktörer kring potentiella samarbeten kring Baxters utveckling och lansering.
Under kvartalet hade vi vår största investering i egen spelutveckling hittills, en kombination av både större uppdateringar för PAYDAY 3 men även för full produktion av Projekt Baxter samt betalning av licensavgift till Wizards of the Coast. Under kommande månader kommer investeringsnivån vara lägre då vi rundar av “Operation Medic Bag” för PAYDAY och samtidigt går in i år 2 med ett mindre team fokuserat på att löpande uppdatera spelet med nytt innehåll.
RESULTAT & FINANSIELL STÄLLNING
Starbreeze står fortsatt finansiellt starkt, med en sund balansräkning nästintill fri från skuld och en kassa för att exekvera vår strategi. Försäljningen av PAYDAY 3 har fortfarande stor potential att förbättras, vilket pareras något av en fortsatt relativt stabil försäljning av PAYDAY 2 samt tredjepartsförläggning av bland annat Roboquest. Under samma period föregående år bokförde vi intäkterna hänförliga PAYDAY 3s lansering, vilket gör omsättningen i jämförelseperioden unikt hög.
PAYDAY 3
Under kvartalet släpptes både det tredje och fjärde DLC:t till PAYDAY 3 – “Chapter III: Houston Breakout” och “Chapter IV: Fear & Greed”. I samband med bägge lanseringar släpptes också en mängd gratis innehåll till alla spelare, däribland en ny gratis heist. Båda DLCs fick ett mycket positivt mottagande från spelarbasen och spelets betyg på bland annat Steam har tagit ordentliga kliv uppåt. Spelets MAU (månatligen aktiva spelare) håller sig stadigt med tanke på att vi under september lämnade Xbox GamePass. Investeringsnivån under PAYDAY 3s första år på marknaden har, både genom lanserade DLCs och “Operation Medic Bag”, legat på en förhöjd nivå. Inför år två är vi trygga i att kunna fortsätta leverera mängder med värde till våra spelare med en väsentligt lägre investeringsnivå.
PROJEKT BAXTER – DUNGEONS & DRAGONS®
Som nämnt fortlöper produktionen av Baxter med full fart. Starbreeze ska stå som utgivare av spelet, men vi ska också ge spelet de bästa möjliga kommersiella förutsättningarna. Vi fortsätter att ha kontinuerlig dialog med ett antal industriledande aktörer för att säkerställa att spelet blir en succé.
TREDJEPARTSFÖRLÄGGNING
Under kvartalet lanserades ytterligare innehållsuppdateringar till Roboquest, och vi tillkännagav att spelet kommer till PlayStation®4 och 5 under första halvåret 2025. Spelet är unisont hyllat på de plattformar det finns idag – Steam och Xbox. Vi ser förstås stor försäljningspotential i att spelet snart finns på två ytterligare stora plattformar.
ORGANISATION
Vi fortsätter att anställa specifik kompetens, framförallt inom Projekt Baxter, samt ett antal ledande roller inom utvecklingsorganisationen. Vi arbetar också aktivt med att effektivisera organisationen för att säkerställa långsiktig hållbarhet och konkurrenskraft. I slutet av kvartalet uppgick antalet anställda till 191, där majoriteten är anställda på vårt huvudkontor i Stockholm.
AVSLUTANDE ORD
Vår strategi är att bli en äkta multititelstudio, med en balanserad riskprofil. För att nå dit bygger vår strategi på flera pelare: vi utvecklar och förädlar egna varumärken, licensierar starka varumärken för nya spel, och tar oss an projekt som hjälper oss att optimera våra resurser och nyttja vår breda kompetens inom bolaget. Med en stabil finansiell grund, stark kassa och framstående projekt både i utveckling och på marknaden, har vi de förutsättningar som krävs för att på sikt bygga ett än starkare Starbreeze.
MATS JUHL, tf VD
Presentation
Bolaget håller en webcast kl. 10 CET, den 14 november. För att ansluta till presentationen – klicka här.