Spiffbet omorganiserar och anpassar produkterbjudandet
- Spiffbet anpassar sin verksamhet för att hantera förändringar i regelverk som rör europeiska marknader
- Spiffbet genomför en översyn av varumärkesportföljen
- Större fokus kommer att läggas på B2B-tjänster inom ramen för Rhino Gaming
- Anpassningen av verksamheten resulterar i förändringar i organisationen och påtagliga positiva effekter på bolagets kostnader
Under hösten och vintern har förändringar i lagstiftningen som reglerar onlinespel utannonserats som påverkar den europeiska delen av Spiffbets verksamhet inom onlinespel. Spiffbet gör bedömningen att genomförda och kommande förväntade regelverksförändringar kräver en anpassning av verksamheten. Ett första steg är att göra en översyn av varumärkesportföljen och optimera utbudet för att öka bruttomarginalen. Denna översyn kommer att pågå löpande under våren med målet att konsolidera omsättningen till bolagets starkaste varumärken.
Parallellt har Rhino Gamings samarbete inom kasinodrift, som tillkännagavs den 17 november 2021, fallit väl ut. Spiffbets samarbetspartner omsätter redan efter två månaders drift motsvarande 10 procent av Spiffbets egna omsättning inom kasino. Därför avser Spiffbet att öka fokus på denna del av verksamheten och använda resurser för att kunna utveckla partnerverksamheten.
Sammantaget leder förändringarna i regelverket och de ökade satsningarna inom B2B till betydande förändringar av Spiffbets organisation. Dessa förändringar innebär i sin tur påtagliga effektivitetsförbättringar. I effektiviseringarna ingår även ytterligare synergihemtagningar i de förvärv som genomfördes under 2021. Utöver rent operativa åtgärder kommer Spiffbet även att likvidera ett antal av koncernens passiva bolag, som har erhållits i samband med förvärv 2020 och 2021. Den sammantagna effekten av effektiviseringarna bedöms huvudsakligen komma redan under från och med andra kvartalet 2022, även om en del åtgärder kan spilla över på tredje kvartalet.
”Efter ett expansivt 2021 med fokus på förvärv är tiden nu mogen för att konsolidera såväl förvärvade varumärken som verksamheter. Målet att nå break-even är av högsta prioritet för oss och vi kommer arbeta intensivt med detta under första kvartalet när vi nu genomför en plan att väsentligt effektivisera de sammanslagna verksamheterna. Samtidigt måste vi fokusera på tillväxt och där har vi den nya partnerverksamheten inom Rhino Gaming som har fallit väl ut. Här finns det spännande möjligheter för Spiffbet framöver” säger Spiffbets VD Henrik Svensson.