Speqtas förvärv av BrightBid har idag slutförts
Speqta AB (publ) (”Speqta” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 7 juni 2023 att Bolaget ingått avtal med ägarna av BrightBid AB (”BrightBid”), en ledande aktör inom AI-baserad sökannonsering, om att förvärva 100 procent av aktierna samt utestående teckningsoptioner i BrightBid (”Transaktionen” eller ”Förvärvet”). Tillträde i Transaktionen har ägt rum idag och Förvärvet har betalats genom apportemission av 17 621 411 nya aktier i Speqta till säljarna av BrightBid (”Vederlagsaktierna”), vilket motsvarar cirka 72 procent av det totala antalet aktier i Speqta efter full utspädning.
Genom Förvärvet utökar Speqta sin SaaS-verksamhet och får 25 gånger högre intäkter, totalt cirka 48 miljoner kronor per sista mars 2023. Bolagets kundgrupp kommer vidare utökas från att enbart omfatta e-handlare till att även omfatta alla typer av annonsörer online. Genom Förvärvet kommer optimering av annonser utökas från produktsöksannonsering till att även inkludera textbaserad sökannonsering. BrightBid har omkring 420 kunder över hela världen och arbetar med att optimera sina kunders investeringar i onlineannonsering. BrightBid har en inarbetad verksamhet med inriktning på B2B-kunder vilket kompletterar Bidbrains fokus på B2C-kunder. BrightBid har en beprövad sälj- och marknadsprocess och har expanderat geografiskt till fyra olika kontor, belägna i Stockholm, Oslo, Köpenhamn och London.
Tillträde i Transaktionen har ägt rum idag och Förvärvet har betalats genom en apportemission av 17 621 411 nya aktier i Speqta, vilket motsvarar cirka 72 procent av det totala antalet aktier i Speqta efter full utspädning. Emissionen av Vederlagsaktierna beslutades på extra bolagsstämma den 26 juni 2023 och medför en ökning av antalet utestående aktier och röster i Bolaget från 6 591 772 aktier och röster till 24 213 183 aktier och röster. Aktiekapitalet i Bolaget har ökats med cirka 88 107 062 SEK, från cirka 32 958 862 SEK till cirka 121 065 924 SEK.
Transaktionen är i linje med Speqtas tidigare kommunicerade strategi som bygger på att utveckla och erbjuda AI-teknikunderstödda verktyg för annonsering. Genom Förvärvet breddar Speqta sin målgrupp från enbart kundgruppen e-handelsföretag till att inkludera alla typer av annonsörer online. Antalet annonseringskanaler utökas dessutom från Google till att även inkludera Bing. Bolagets erbjudande förväntas även omfatta andra kanaler framöver.
Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 juli 2023 klockan 12:00 CEST.
För mer information:
Fredrik Lindros
VD, Speqta AB (publ)
[email protected]
+46 723 10 66 66
Om Speqta
Speqta är ett adtech-bolag som erbjuder trafikgenererande tjänster inom e-handel med hjälp av data och AI. Bolaget har två produkter; affiliatenätverket Shopello och SaaS-tjänsten Bidbrain och är listat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm under namnet “speqt”. Redeye AB är bolagets Certified Adviser.
www.speqta.com
Om BrightBid
BrightBid är ett adtech-bolag som erbjuder AI-baserad SaaS-tjänst för att skapa tydliga resultat och värde för sina kunder inom sökannonsering.
www.BrightBid.ai