SOZAP initierar kostnadsbesparingsprogram
SOZAP AB (”SOZAP”) initierar kostnadsbesparingsåtgärder i syfte att sänka icke-rörliga utgifter med minst 8 MSEK på årsbasis. Åtgärderna träder i kraft med full effekt från och med det andra kvartalet 2024. Besparingsprogrammet är en följd av att bolaget nu går in i en ny fas med fokus på lönsamhet i redan lanserade spel samt den pågående lanseringen och vidareutvecklingen av Fishing Tour™.
"När vi genomför dessa strategiska förändringar och anpassar vår organisation med fokus på Fishing Tour™, följer vi den riktning som vi bedömer kommer att ge de bästa resultaten. Ett sådant beslut tas inte lättvindigt, särskilt när man tänker på de talangfulla individer det påverkar. Men även svåra beslut måste fattas, och det här är den bästa vägen för SOZAP. Hela teamet är fast beslutna att fullfölja vår strategi – att underhålla våra lanserade spel, Questopia och ARMED HEIST, samt skapa världens bästa sportfiskespel: Fishing Tour.” säger Rade Prokopovic, VD för SOZAP.
SOZAP har beslutat att anpassa bolagets kostnader och vidtar därför strukturella grepp för att sänka utgiftsnivån och förbättra kassaflödet. Besparingsprogrammet berör både personalkostnader och övriga externa kostnader, vilket bland annat innebär minskning av personalstyrkan, halvering av styrelsens arvoden under 2024, minskade lokaler samt minskade externa kostnader inom områden som outsourcing och IT.