SOZAP AB (PUBL) DELÅRSRAPPORT FÖR FÖRSTA KVARTALET 2024 - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

SOZAP AB (PUBL) DELÅRSRAPPORT FÖR FÖRSTA KVARTALET 2024

JANUARI – MARS 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 4,7 MSEK (3,3) en ökning med 42 procent, och en ökning med 41 procent i jämförbar valuta.
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, EBITDA uppgick till -1,2 MSEK (-0,6).
  • Rörelseresultatet, EBIT uppgick till –3,9 MSEK (-1,9).
  • Kvartalets resultat uppgick till -3,9 MSEK (-1,9).
  • Resultat per aktie var -0,34 SEK (-0,22) före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten var -1,8 MSEK (-1,7).
  • Likvida medel uppgick till 1,8 MSEK (6,8).
  • Snittintäkt per spelare (ARPDAU) uppgick till 0,083 USD (0,056), en ökning med 48 procent jämfört med föregående år.
  • Månatliga unika aktiva spelare (MAU) under kvartalet uppgick till 0,9 miljoner (0,9).
  • Antalet utestående aktier vid periodens slut var 11 361 120. Antalet utgivna teckningsoptioner vid periodens slut var 250 000, oförändrat under kvartalet.

VD HAR ORDET

Vi inledde 2024 med en effektivare organisation och ett ökat fokus på vår mest lovande speltitel under utveckling, Fishing Tour. Mjuklanseringen har gett positiva resultat och insikter, och vi fortsätter med stor entusiasm vår utveckling av Fishing Tour. Under det första kvartalet har vi implementerat flera viktiga produktuppdateringar som förbättrar användarupplevelsen och den löpande utvecklingen framåt. Under det aktuella kvartalet planerar vi att lansera en betydande uppdatering med ett förbättrat användargränssnitt, följt av regelbundna uppdateringar med målsättningen att inleda en officiell lansering under det tredje kvartalet.

Vår portfölj av lanserade spel, ARMED HEIST och Questopia, har under kvartalet genererat intäkter om 4,7 MSEK, en ökning med 41 procent jämfört med samma period föregående år. ARMED HEIST har fortsatt stabil organisk trafik på både App Store och Google Play, med intäkter och dagligt aktiva användare (DAU) som är i linje med samma period förra året. Questopia har, trots ett tuffare marknadsföringsklimat, fortsatt sin globala lansering med user acquisition-investeringar på närmare 2 MSEK under perioden. Även vår partner i Kina, Voodoo, har fått känna på det tuffare klimatet inom user acquisition. De initiala UA-kampanjerna visade lovande resultat, men de ökade marknadsföringsinsatserna har ännu inte gett de förväntade resultaten. Som svar på dessa utmaningar lanserade vi en omfattande uppdatering i april, vilken förväntas öka intäkterna per användare och möjliggöra ett nytt försök för Voodoo att lansera i Kina.

Under det första kvartalet färdigställde vi vårt egenutvecklade system för databehandling och monetarisering av användare, AGIM, döpt efter vår Lead Monetization Manager Adrian Gersztof, med bakgrund på Huuuge Games och Ten Square Games. Vi har uppdaterat ARMED HEIST med detta innovativa system, och uppdateringen som lanserades i april har redan börjat generera positiva resultat med ökade intäkter per användare och förbättrad konvertering till betalande användare. Med ARMED HEIST’s starka organiska närvaro på både App Store och Google Play förväntar vi oss att denna uppdatering ska leda till fortsatt ökande nettointäkter.

Även om vi de senaste åren har stött på utmaningar i mobilspelssektorn, med förändrade förutsättningar för nya spellanseringar och user acquisition, är jag stolt över de framsteg vi har gjort och de möjligheter som ligger framför oss. Vi har stött på hinder längs vägen som delvis har bromsat vår framfart, men jag är övertygad om att vi kommer att lyckas. Detta kommer att kräva mer kapital än vi först förväntade oss. Vi hanterar detta genom den kommande företrädesemissionen, där jag deltar fullt ut för att visa mitt förtroende och engagemang för bolagets framtid.

Vi har två huvudsakliga mål för 2024: att lansera en skalbar version av Fishing Tour, samt att senast under det fjärde kvartalet nå ett kassaflödesneutralt bolag, räknat före investeringar i marknadsföring för Fishing Tours tillväxt. Vi har med vår omställning anpassat oss till vår omvärld och vi utvecklar en speltitel som har potential att behålla sina användare över flera år, vilket är nyckeln till att lyckas på den mognande mobilspelsmarknaden. Jag ber våra aktieägare om tålamod; vi kommer fortsätta att vara effektiva och minska våra kostnader där det är möjligt utan att äventyra företagets långsiktiga värdeutveckling.

Rade Prokopovic
Verkställande Direktör

FINANSIELL KALENDER
Samtliga finansiella rapporter publiceras på https://www.sozap.com/ir/financial-reports

  • Delårsrapport kvartal 2 2024: 14 aug 2024
  • Delårsrapport kvartal 3 2024: 14 nov 2024
  • Bokslutskommuniké 2024: 14 feb 2025

STYRELSEN

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av moderbolagets och koncernens verksamhet, ekonomiska ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som moderbolaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Nyköping den 15 maj 2024

Claes Wenthzel
Styrelsens ordförande

Annette Colin
Styrelseledamot

Stefan Janse
Styrelseledamot

Daniel Somos
Styrelseledamot

Rade Prokopovic
Verkställande Direktör

Bifogade filer

Nyheter om Sozap

Läses av andra just nu

Om aktien Sozap

Senaste nytt